• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

Partnerzy portalu

Ostatnie tygodnie to raczej stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych wokół określonych zakresów parametrów rynku segmentu masowców i zbiornikowców. Krótkoterminowe tendencje mogą wskazywać na drobne korekty w dół czołowych indykatorów, wskazujących na kondycję żeglugi.

Najbliższy okres najprawdopodobniej zapowiada się całkiem podobnie jak ostatnie tygodnie a nawet miesiące. Międzynarodowy rynek oczekuje przede wszystkim rozstrzygnięć w światowej polityce i ustabilizowaniu się wciąż dynamicznej sytuacji. Wypatruje się także przełomu w rozwoju światowych gospodarek. Tutaj jednak szybkich zmian raczej nie będzie a przewidywany rozwój nie będzie dynamiczny. 

W świetle przyrostu floty powinno to skutkować utrzymaniem się warunków na podobnym jak dotychczas poziomie.

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.

Rynek przewozów masowych


Ostatnie tygodnie to odnotowywane spadki indeksu branżowego Baltic Dry Index prowadzonego przez londyński Baltic Exchange. Obecny poziom to nieco ponad 1.600 punktów. W samym tylko ostatnim tygodniu spadki indeksu sięgnęły około 10 %. Tym samym indeks obniżył się do najniższego poziomu od około połowy lutego bieżącego roku. Wolumeny ładunków transportowanych z Australii Wschodniej i innych obszarów Pacyfiku w ostatnim tygodniu wydatnie zmniejszyły się. Wolumeny towarów wysyłanych do Republiki Południowej Afryki utrzymują się na stałym poziomie od zeszłego tygodnia – napisał w środę w cotygodniowej notatce makler okrętowy Fearnleys. Dotkliwa susza, która wpłynęła na ograniczenia w tranzycie statków przez Kanał Panamski poważnie wpłynie na globalne łańcuchy dostaw w okresie wysokiego zapotrzebowania na usługi transportowe.

Źródło: The Baltic Exchange


Bardzo duże wzrosty w transporcie węgla obserwuje się na eksportowym kierunku indonezyjskim (w całym roku 2023 było to ponad 10 % więcej niż w 2022 roku. Podobna tendencja ma miejsce również w roku bieżącym i ostatnich tygodniach. 

Jak przewidują analitycy rynek masowy będzie się nadal wahał. Znajdą się momenty, w których przewoźnicy będą zyskiwali, ale również takie podczas których nie będzie możliwości dobrego zarobkowania. Kluczowym czynnikiem na wyniki najbliższego okresu będzie miała gospodarka chińska. Czy obserwowane tam spowolnienie będzie się miało ku końcowi? Czy Chiny powrócą na ścieżkę silnego wzrostu, a może nastał czas, kiedy światowy rynek przechodzi dynamiczną transformację na rzecz większego rozproszenia motorów światowej gospodarki? Wielu ze specjalistów rynku uważa, że to ma właśnie miejsce i Chiny nie powrócą do tak intensywnych wzrostów jak w przeszłości. Zyskać mają za to gospodarki lokalne, ale proces ten zmiany ma jeszcze potrwać.

Rynek przewozów ropy i jej produktów


W ostatnim czasie większość stawek czarterowych dla zbiornikowców pozostawała na stabilnym poziomie. Baltic Dirty Index wskazywał poziom około 1.100 - 1.200 punktów. Z kolei Baltic Clean Tanker Index wahał się od około 900 punktów do ponad 1.200 punktów. Pd ostatniej dekady marca obserwowano nieznaczne spadki  w sektorze clean, a więc tankowcach przewożących produkty ropopochodne. Analitycy rynku przewidują na cały 2024  rok dobre perspektywy dla całej żeglugi zbiornikowcowej. 

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.