• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nigeria bierze się za porty, inwestuje w nie Maersk

Partnerzy portalu

Duński gigant A.P. Moller-Maersk ogłosił, że zamierza zainwestować 600 mln dolarów w infrastrukturę portową w Nigerii. Zbiega się to z informacją, że Zarząd Portów Nigerii planuje szeroko zakrojony program modernizacyjny.

Przed miesiącem Zarząd Portów Nigerii ogłosił potężny program odbudowy głównych portów w kraju. Jego wartość ma sięgać 1 miliarda dolarów. Nigeria, jako największa gospodarka na kontynencie, ma dzięki temu jeszcze szerzej otworzyć swoje drzwi dla handlu międzynarodowego oraz inwestorów. Jednym z nich jest duńska spółka żeglugowa A.P. Moller-Maersk, która chce zainwestować w infrastrukturę portową w Nigerii 600 mln dolarów.

Planowaną inwestycję podczas spotkania omawiali prezydent Nigerii Bola Tinubu oraz szef Maerska Robert Maersk Uggla. Doszło do niego przy okazji Światowego Forum Ekonomicznego w Arabii Saudyjskiej. Inwestycja Maerska ma sprawić, że do nigeryjskich portów będą mogły wpływać większe statki. Szczegóły projektu nie są jednak jeszcze znane.

Z inicjatywą wychodzi jednak również rząd Nigerii. Timbu zapowiedział, że porty w kraju przejdą modernizację, szczególnie ten w Lagos, będący podstawowym handlowym hubem morskim w regionie. Prezydent mówił, że celem jest m.in. zmniejszenie przeładunków z większych statków na mniejsze, poprzez umożliwienie cumowania dużym jednostkom.

Nigeria jest uznawana za największą gospodarkę w Afryce, ale sektor morski w kraju ma za sobą lata zaniedbań. Pokazała to szczególnie komentowana w miejscowych mediach wizyta nigeryjskich parlamentarzystów w porcie Calabar, położonym na wschodnim krańcu wybrzeża. Relacjonująca wydarzenie krajowa agencja informacyjna News Agency of Nigeria (NAN) cytowała menadżera portu Olumatiego Festusta, który miał przyznać, że do Calabar od 25 lat nie przybił ani jeden kontenerowiec. Przyczyną tego stanu rzeczy ma być będący w fatalnym stanie kanał podejściowy do portu, który nie był pogłębiany od lat, co uniemożliwia bezpieczną żeglugę dla większych statków. Dodatkowo zaniedbane są też lądowe drogi do portu. NAN wylicza, że w niektórych przypadkach przetransportowanie ładunku z portu do pobliskich miasteczek, oddalonych o około 100 kilometrów, zajmuje nawet 4-5 godzin.

Calabar pełni głównie funkcję bazy dla firm branży oil & gas, ale ze względu na swoje położenie ma potencjał do stania się hubem handlowym, zaopatrującym nie tylko dużą część Nigerii (to najbliższy port dla 16 północno-wschodnich stanów kraju), ale także dla sąsiadującego Nigeru, który obecnie obsługiwany jest głównie przez położony dalej port Cononou w Beninie. Dodatkowo, praktycznie cała Nigeria obecnie zaopatrywana jest przez port w Lagos, który osiąga już swoją maksymalną przepustowość przy obecnej infrastrukturze.

Nie wiadomo, jak zostanie podzielona rządowa pula 1 mld dolarów, ale jednym z postulowanych projektów była budowa linii kolejowej do Calabar, która miałaby usprawnić transport ładunków do i z portu.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.