• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO

Partnerzy portalu

Fot. Port Esbjerg

Port w duńskim Esbjergu otrzymał finalne pozwolenie środowiskowe na pogłębienie prawie 22-kilometrowego toru podejściowego. Po zakończeniu prac będzie mógł przyjmować większe statki, w tym okręty wojenne NATO.

Duński Urząd Wybrzeża udzielił zezwolenia na pogłębienie toru wodnego o nazwie Grådyb o długości 21,6 km. Tor prowadzi od Morza Północnego do Portu Esbjerg, który ma ambicje stać się jedną z baz NATO.

Wcześniejsze próby uzyskania stosownych pozwoleń były nieskuteczne. Opóźniały się badania środowiskowe. W końcu zarząd portu w Esbjergu przedłożył do konsultacji odpowiednio przygotowany raport o oddziaływaniu projektu na środowisko naturalne. Na jego podstawie stosowne urzędy były w stanie udzielić odpowiednich zezwoleń.

W Esbjergu liczą, że lepiej przygotowana infrastruktura przyciągnie większe statki, w tym ro-ro, jednostki offshore, ale także okręty wojenne. Port chce stać się lokalnym hubem zarówno dla energetyki wiatrowej, jak i dla przeładunków wojsk, dlatego pracuje nad umożliwieniem odpowiednio szybkich rozładunków i załadunków dużych jednostek.

Jeszcze w 2022 roku Port Esbjerg otrzymał około 30,3 mln dolarów (211 mln koron duńskich) z unijnego funduszu infrastrukturalnego Connecting Europe Facility (CEF), które miały posłużyć na pogłębienie toru z 9,3 do 12,8 metra. Tym samym port został wyznaczony jako jeden z hubów Ten-T. Projekt obejmuje także rozbudowę linii kolejowej i przygotowanie placów składowych.

Samo pogłębienie toru wymagać będzie wydobycia 3 702 000 metrów sześciennych urobku, który ma następnie być wykorzystany do zalądowienia akwenu na południe od dzisiejszych terenów portowych – w ten sposób w niedalekiej przyszłości port dysponować będzie nowymi terenami.

– Wierzymy, że jest to rozsądne rozwiązanie zarówno z finansowego, jak i środowiskowego punktu widzenia – mówi Dennis Jul Pedersen, prezes portu w Esbjergu.

Harmonogram zakłada, że prace ruszą jesienią tego roku i zakończą na wiosnę 2025.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.