Na rynku przewozów masowych kontynuowana była stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych, ale wskaźniki nadal oscylowały na niskich poziomach. Na całym świecie zauważalnie wzrasta ilość eksportowanej ropy naftowej. W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku wzrost załadunków tego towaru wyniósł (plus) 8,9 % w skali liczonej rok do roku. Wśród krajów, gdzie notuje się wzrosty znajduje się również Rosja - 7,6%.
O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
W połowie lipca wskaźnik kondycji rynku masowego, tj. Baltic Dry Inex znajdował się na niewysokim poziomie około 1,000 punktów. Potem następował spadek wartości tego indeksu do poziomu około 960 punktów na koniec lipca. Na rynku przewozów masowych występowała ograniczona ilość zapytań, co skutkowało nieuniknionymi obniżkami frachtów i stawek czarterowych.
Na początku sierpnia indeks wzrósł nieco do poziomu około 1,100 punktów. Trend liczony na przestrzeni kilku ostatnich dni wynosił jednak jedynie + 0,45 %.
Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy
Rynek jest w obecnym wymiarze w miarę stabilny, ale nadal dla większości przewoźników są to parametry dalekie
od zadawalających, czyli takich które zapewnią rentowności adekwatne do realizowanych usług. Wilekości przewozu węgla powróciły do poziomów z 2019 roku. Coraz lepsze warunki stwarza również transport rud żelaza. Mimo tego, aby wpłynęło to pozytywnie na całość rynku nadal jest to zdecydowanie za mało. Niemniej jednak anlitycy rynku są tutaj umiarkowanie pozytywnie nastawieni, wierząc iż w przypadku poprawy sytuacji gospodarczej skorzysta na tym również i transport realizowany za pomocą masowców. Nie wskazuje się jednak konkretnych dat, ponieważ obecna sytuacja geopolityczna jest zbyt skomplikowana a determinantów wzrostu i niepewnych elementów jest tutaj zbyt dużo.
Ostatnie tygodnie to spływ danych z rynków na temat wzrostu eksportu ropy naftowej w wielu krajach świata. Jednym z nich jest Arabia Saudyjska, ale również Rosja.
Aktualnie wskaźniki wskazujące na bieżące trendy w przewozach realizowanych za pomocą zbiornikowców były lekko spadające. I tak: Baltic Clean Tanker Index oscylował wokół około nieco 700 punktów i cechował się drobnymi spadkami liczonymi dzień do dnia na poziomie (-) 0,56 %. Podobne cechy wykazywał wskaźnik Baltic Dirty Tanker Index, który oscylował wokół 800 punktów i w ostatnich dniach tracił około (-) 1 % z dnia na dzień.
Pomimo takich danych analitycy rynku przewidują, iż przewozy ropy naftowej i jej pochodnych w następnych miesiącach powinny być coraz bardziej opłacalne dla armatorów i operatorów tonażu zbiornikowcowego.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii