• <
nauta_2024

Świąteczno – noworoczny zastój. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 50/2023-1/2024)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Świąteczno – noworoczny zastój. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 50/2023-1/2024)

Partnerzy portalu

Przełom roku to okres podsumowań dotychczasowych trendów, a także ocena perspektyw na nowy rok. Jest to również czas krótkoterminowego zastoju, kiedy to większość świata skupia się nie na biznesie, ale na obchodzeniu okresu świąt i nowego roku. Od listopada do grudnia 2023 roku oceniono, że globalny handel spadł o około 1.3 %, co spowodowane jest kryzysem bezpieczeństwa zachowania wolnej żeglugi na Morzu Czerwonym. W nowym roku ponownie jak już to dzieje się od wielu lat przewiduje się dalszą kontynuację zmiany trendów i dotychczasowych wzorców handlu morskiego. Rynek będzie nadal niepewny i dynamiczny z możliwymi różnorodnymi scenariuszami.

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.

Rynek Przewozów Masowych

Ostatnie tygodnie to miks różnorodnych kierunków kondycji rynkowej, co w ostatecznym rachunku zaznaczyło się spadkiem indeksów pomiędzy listopadem i grudniem, a następnie stagnacją warunków. Obrazował to między innymi Baltic Dry Index, obrazujący sytuację na rynku czarterowym wybranych sektorów segmentu masowego. Indeks w tym czasie utrzymywał się nieco powyżej 2.000 punktów. 

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Fot. The Baltic Exchange


Duże wzrosty podaży ładunków masowych w postaci między innymi zbóż przewiduje się w Argentynie. Więcej ładunków rud żelaza planuje się przewieźć z Kanady. Wzrosty w całym 2024 roku mogą sięgnąć nawet około 40 %. Jednakże jak na razie przewiduje się w kolejnych tygodniach spadki indeksu BDI, a to za sprawą noworocznego spowolnienia.

Rynek przewozów ropy i jej produktów

Jeszcze na początku grudnia, większość ze stawek czarterowych dla różnych sektorów tankowców były stabilne i utrzymywały się na podobnym poziomie, co kilka tygodni wstecz. Podobnie było w połowie grudnia, gdzie jedynie tankowce typu MR IMO3 w kontraktowanych czarterach na różne okresy odnotowywały spadki. Pod koniec grudnia stawki oferowane na rynku znów się ustabilizowały. 

Większość ze światowych armatorów podobnie jak właściciele innych statków wstrzymało rejsy przez Morze Czerwone w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa. To powoduje, że ponownie dojdzie do bardzo drastycznych zmian w jeszcze nie okrzepłych wzorcach handlowych wypracowywanych zarówno po pandemii Covid, a potem po wybuchu wojny Rosja – Ukraina. Nieco niepokojące są również informacje o cięciach w wydobyciu ropy naftowej przez kraje zrzeszone w organizacji OPEX +. Spadki mają być również w konsumpcji w USA i Europie. Pomimo tego globalnie w 2024 roku przewiduje się wzrosty produkcji, którą zapewnić mają przede wszystkim USA. Z tego też względu oczekuje się wzrostów przewozów surowej ropy przeznaczonymi do tego tankowcami (ang. dirty tankers). 

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.