• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Baltic Dry Index już 11 dzień z rzędu ze spadkiem

Paweł Kuś

20.01.2016 10:11 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Baltic Dry Index już 11 dzień z rzędu ze spadkiem - GospodarkaMorska.pl

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, kontynuuje spadek. We wtorek osiągnął kolejny rekordowo niski poziom – 363 punkty, 1,63 proc. mniej niż w poniedziałek. To wynik malejącego, światowego popytu i nadpodaży jednostek.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). W tym tygodniu spadł on o 12 punktów, osiągając poziom 551 pkt. Ogółem wskaźnik spadł już o 115 pkt. w styczniu.

Wskaźnik dla masowców capesize spadł o 6 proc. do 185 punktów. Ich dzienne zarobki wynoszą obecnie 2,662 dolarów, o 68 dolarów mniej niż niż dzień wcześniej. Indeks panamaxów spadł z kolei o 6 pkt do 369 pkt. Z tego powodu zarobki ich armatorów wynoszą obecnie zaledwie 2,952 dolarów (o 47 dolarów mniej).

Ten duży cios dla armatorów to wynik stagnacji gospodarczej w Chinach, która przekłada się na niższy popyt w tym kraju na rudy żelaza, z których produkuje się stal.

- To faktycznie główny powód tak złych kondycji rynkowych – przyznaje Eirik Haavaldsen, analityk z norweskiej firmy Pareto Securities AS. - Co widać jasno po stawkach frachtowych, które jeszcze nie były niższe w historii. Myślę, że wielu armatorów jest przestraszonych, tym bardziej, że w najbliższej przyszłości nie ma co się spodziewać polepszenia sytuacja – dodaje.

Import Chin był przez ostatnią dekadę zbawieniem dla rynku przewozów towarów masowych. Dlatego stagnacja tego kraju tak mocno dobiła się na stawkach. W przyszłym roku zakup rud przez Państwo Środka zwiększy się tylko o 1 proc, najsłabiej od 6 lat. Sama chińska gospodarka powiększy się tylko o 6,5 proc. - to będzie najniższy wynik od 25 lat.

Za ten stan odpowiada nie tylko mniejszy transport żelaza drogą morską, ale też węgla – drugiego najczęściej przesyłanego masowcami surowca. Zapotrzebowanie na węgiel wzrośni w tym roku tylko o 2 proc. W samych Chinach spadnie za to o 5,7 proc., do 159,7 mln ton.

Bolączką armatorów wciąż pozostaje nadpodaż jednostek, efekt zbyt wielu zakupów nowych masowców przez ostatnie lata.

--------------
Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.