• <
PZT_1100x200_gif_2020

Wyższy wskaźnik BDI hamuje złomowanie masowców

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Wyższy wskaźnik BDI hamuje złomowanie masowców
Wyższy wskaźnik BDI hamuje złomowanie masowców - GospodarkaMorska.pl

Paweł Kuś

30.05.2016 Źródło: własne

Po obfitym w złomowania pierwszym kwartale tego roku, armatorzy masowców obecnie rzadziej decydują się na taki krok. Powodem jest wzrost wskaźnika Baltic Dry Index, a więc wyższe zarobki przewoźników.

BDI bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). W lutym wskaźnik znajdował się na najniższym poziomie w historii. Obecnie wciąż znajduje się na relatywnie niskim poziomie, ale zdecydowanie wyższym niż w pierwszym kwartale.

To osłabiło motywację armatorów do złomowania swoich jednostek. Dramatyczne zarobki w lutym dały armatorom powód do złomowania starych masowców. Wraz ze wzrostem BDi, do 703 pkt. w kwietniu, ten trend stawał się coraz słabszy. Ogółem jednak złomowanie w okresie od stycznia do kwietnia wzrosło o 15 proc., w porównaniu do zeszłego roku. 40 proc. z tej liczby stanoiwło złomowanie panamaxów i handymaxów.

Miniony kwartał był także pierwszym od 2009 roku, w którym nie zamówiono ani jednego kontenerowca.

- To wynik zapaści na rynku oraz olbrzymiej liczby zamówień w zeszłym roku, która odpowiada ładowności 2,2 mln TEU. To był drugi najlepszy rok pod tym względem - powiedział Peter Sand, analityk z BIMCO.

Innym powodem braku zamówień był odbiór dużej liczby nowych jednostek. Ogółem na świecie w tym czasie przybyło 240,7 tys. TEU w postaci nowych statków. Oprócz wstrzymywania się od nowych zamówień, armatorzy coraz częściej złomują swoje stare jednostki. Dotychczas na złom przekazali flotę równą 105,5 tys. TEU. Wzrost światowej floty wyniósł zaledwie 0,7 proc. BIMCO przewiduje, że w tym roku osiągnie on 3,7 proc.

W marcu padł nowy rekord największego kontenerowca, który został zezłomowany. Był to 15-letni CSAV Papudo o ładowności 6,479 TEU. Ogółem BIMCO przewiduje, że w tym roku na złom trafi około 250 tys. TEU, co odpowiada jednak tylko 1,26 proc. światowej floty.

Wciąż utrzymuje się trend na zamawianie dużych kontenerowców, w myśl zasady, że im więcej kontenerów zabierzesz na jeden statek, tym tańszy będzie ich transport. W zeszłym roku zamówiono aż 119 statków o wielkości ponad 10 tys. TEU. Stanowiły one aż 87 proc. wszystkich kontraktów.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31180,00 $ tona -0,23% 14 maj
 Cynk 2924,00 $ tona 1,14% 14 maj
 Aluminium 2438,00 $ tona 0,66% 14 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.