• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Baltic Dry Index z najwyższym wynikiem w tym roku

25.06.2015 23:06 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Baltic Dry Index z najwyższym wynikiem w tym roku
Baltic Dry Index z najwyższym wynikiem w tym roku - GospodarkaMorska.pl

Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, osiągnął na środowej sesji wartość 829 punktów – najwyższą w tym roku. Według ekspertów z Baltic and International Maritime Council (BIMCO) może to oznaczać długo wyczekiwany wzrost na rynku masowców.

Przypomnijmy, że w lutym ten wskaźnik osiągnął najniższy w tym roku poziom (512 pkt.). Tym bardziej cieszy obecna sytuacja – czerwiec był pierwszym miesiącem, w którym indeks rósł systematycznie.  Wpływ na to miał wzrost importu żelaza przez Chiny, głównie z Australii i Brazylii. W czerwcu na trasie z tego drugiego kraju do Chin pływało aż o 45 proc. masowców typu capesize więcej, niż w maju. Capesize to największe tego typu jednostki, o nośności powyżej 80 tys. ton.

Wpływ na wzrost indeksu miał też inny czynnik. Armatorzy w końcu zabrali się za złomowanie starych jednostek. W tym roku światowa flota masowców zmniejszyła się o 0,7 proc, a pozbyto się głównie starych capesizów. To właśnie zarobki tych jednostek wpłynęło najmocniej na wzrost indeksu. W czerwcu ich armatorzy zarabiali dwa razy więcej niż w maju. Większe zarobi stałym się też udziałem mniejszych panamaxów (60-80 tys. ton).

- Sytuacja z miesiąca na miesiąc powinna się poprawiać, pod warunkiem, że armatorzy wciąż będą złomować jednostki. Pamiętajmy, że wciąż poruszamy się po bardzo cienkim lodzie - mówi Peter Sand, główny analityk BIMCO, organizacji zrzeszającej 65 proc. armatorów na świecie.

Baltic Dry Indeks (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.