Paweł Kuś
Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował wzrost na wtorkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to wyższy popyt na masowce capesize.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). Ogólny indeks wzrósł o 30 pkt. do 643 pkt.
Największy wzrost zanotował indeks capesizów, aż o 134 pkt., do 988 pkt. ogółem. Oznacza to, że zarobki dzienne armatorów tych jednostek wzrosły o 1,051 dolarów, do 7,791 dolarów.
Lekko wzrósł za to (o 6 pkt.) wskaźnik dla panamaxów i osiągnął poziom 604 pkt. Armatorzy tych statków zarabiają więc dziennie 4,826 dolarów o 43 dolarów więcej niż na ostatniej sesji.
Gorsze wyniki zanotowały mniejsze jednostki: wskaźnik handysize obniżył się o 2 pkt. do 345 pkt, a supramaxów pozostał na tym samym poziomie - 552 pkt.
-------------
Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny