Od grudnia w życie wchodzą surowe sankcje na dostawy surowców energetycznych z Rosji. Wpływa to na stawki statków dostawczych za przewóz, w zdecydowanej mierze na ich wzrost.
W odpowiedzi na inwazję Rosji na Ukrainę, która rozpoczęła się 24 lutego br., Unia Europejska zdecydowała się od 5 grudnia tego roku wprowadzić sankcje na import rosyjskiej ropy naftowej, natomiast produktów naftowych od 5 lutego 2023 roku. Ma to na celu pozbawienie rządu w Moskwie dochodów, które mogłyby sfinansować jej działania na Ukrainie. W ten sposób jeden z największych producentów i eksporterów produktów naftowych na świecie jest zmuszony do poszukiwania nabywców, którzy będą otwarci na współpracę gospodarczą i wymianę handlową.
G7 ma obok embarga UE dodatkowy plan, który pozwoli dostawcom usług żeglugowych, w tym ubezpieczycielom, umożliwić transport produktów z Rosji, ale tylko po wymuszonych cenach. To również ma wejść w życie 5 grudnia. Nie mniej państwa członkowskie UE pozostają wciąż podzielone w kwestii pułapu cenowego na rosyjską ropę. Niektórzy członkowie, w tym Polska, domagają się jego znacznego obniżenia, aby Rosja jak najbardziej odczuła narzucone restrykcje finansowe.
- Po wejściu w życie nowych sankcji spodziewamy się, że rosyjska ropa będzie nadal w ruchu. Nie mniej teraz kraje, które dotąd importowały ją, będą musiały pozyskiwać surowiec z dalszych odległości. Europa wcześniej importowała milion baryłek dziennie i teraz będzie musiała sięgac po dostawy z Bliskiego Wschodu, co z kolei doprowadzi do większego popytu w tamtym rejonie – powiedział szef Maersk Tankers Christian M. Ingerslev
Jak donosi Reuters, w ostatnich tygodniach stawki frachtowe osiągnęły rekordowe wartości i analitycy oczekują, że pozostaną wsparciem zarówno dla tankowców z ropą naftową, jak i produktów naftowych. Ma to również wpływ na postępująca w wielu państwach najwyższą od dekad inflację. Co istotne, dłuższe dystanse statków budzą obawy odnośnie kosztów dostaw, jak i bezpieczeństwa ładunków. Ponadto nie ma wciąż pewności, czy także ubezpieczyciele zachowają się właściwie i będą respektować limity cenowe.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych