USA i zachodni sojusznicy rozważają ustanowienie limitu ceny rosyjskiej ropy naftowej na poziomie 60 dolarów za baryłkę. Decyzja w tej sprawie może zapaść już w środę - podał we wtorek Wall Street Journal. Według dziennika Polska opowiadała się za znacznie niższą kwotą, około 20 dolarów.
Jak podaje WSJ, sojusznicy dyskutują o ustanowieniu limitu cenowego dla rosyjskiej ropy w wysokości 60-70 dolarów za baryłkę. Decyzja może zostać ogłoszona podczas spotkania ambasadorów państw Unii Europejskiej w środę, bo mechanizm powinien zostać wdrożony 5 grudnia, wraz z unijnym embargiem na rosyjską ropę transportowaną drogą morską. Równocześnie analogiczną decyzję ma ogłosić G7.
Plan ustanowienia limitu ceny rosyjskiej ropy został ogłoszony przez państwa G7 w czerwcu tego roku. Mechanizm ma opierać się na zakazie dostarczania usług np. ubezpieczeń dla transportów ropy po cenie wyższej niż wynosić będzie limit.
Według amerykańskiej gazety, pułap 60 dolarów za baryłkę jest znacznie wyższy od tego, za którym opowiadały się m.in. Polska i Litwa, które chciały ograniczyć cenę do poziomu ceny produkcji, czyli ok. 20 dol. Obecna cena rosyjskiej ropy typu Ural to nieco ponad 69 dol., podczas gdy amerykański indeks WTI to 82 dol.
"Jeśli wprowadzi się limit ceny na poziomie 60, 65 dol. to brzmi rozsądnie z punktu widzenia naszych sojuszników. Ale z naszego punktu widzenia, chcielibyśmy najniższe możliwe minimum, czyli krańcowy koszt produkcji" - powiedział "WSJ" Oleg Ustenko, doradca ekonomiczny prezydenta Ukrainy.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych