• <
nauta_2024

Raport BIMCO: poziom recyklingu statków najniższy od 20 lat

kw

05.04.2024 12:57
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Raport BIMCO: poziom recyklingu statków najniższy od 20 lat

Partnerzy portalu

Największe na świecie międzynarodowe stowarzyszenie żeglugowe BIMCO opublikowało raport dotyczący recyklingu statków w pierwszym kwartale roku. Wyniki jasno wskazują na to, że jest to najniższy poziom od dwóch dekad.

W pierwszym kwartale 2024 r. poddano recyklingowi jedynie dwa miliony ton nośności (DWT) statków. Oznacza to dziewiąty kwartał z rzędu, w którym poziom recyklingu wynosi poniżej trzech milionów DWT. Ostatni raz poziom recyklingu na tak niskim poziomie przez dłuższy okres miał miejsce przed kryzysem finansowym w 2008 roku. 

- W ciągu ostatnich ośmiu kwartałów recykling masowców, tankowców i kontenerowców spadł do najniższego poziomu od 20 lat. Połączenie dużego popytu będącego następstwem serii wstrząsów rynkowych i niskich zamówień sprawiło, że starsze statki eksploatowały dłużej niż zwykle - można przeczytać w raporcie. 

Obecna sytuacja na Morzu Czerwonym zwiększa popyt na statki z powodu konieczności przekierowania trasy przez Przylądek Dobrej Nadziei. Dodatkowo, sankcje na eksport rosyjskiej ropy i węgla oraz zmiana zachowań konsumentów podczas pandemii Covid-19 spowodowały wzrost popytu na kontenery.

Chociaż wysoki popyt i stawki frachtowe utrzymywały recykling statków na niskim poziomie, obserwowane w ostatnich latach ograniczone portfele zamówień na tankowce i masowce w równym stopniu przyczyniły się do niskiego poziomu recyklingu statków. Łączne dostawy nowo budowanych masowców i tankowców również osiągnęły najniższy poziom od 20 lat.

Pomimo obserwowanego w ostatnim czasie niskiego poziomu dostaw, niektóre wskaźniki wskazują na silniejszy rozwój floty w najbliższej przyszłości. W sektorze kontenerowym rekord dostaw nowych jednostek z 2023 r. zostanie pobity w 2024 r., a podaż ma rosnąć szybciej niż popyt. W sektorze tankowców niedawny wzrost liczby kontraktów na budowę nowych obiektów spowoduje znaczny wzrost dostaw w latach 2025 i 2026, podczas gdy wzrost wolumenu ładunków może pozostać niski.

Według raportu, recykling statków w nadchodzących latach powinien odżyć. Istnieje szansa, że w ciągu kolejnej dekady liczba statków poddanych recyklingowi może wzrosnąć nawet dwukrotnie w porównaniu do ostatnich 10 lat. Po ustabilizowaniu sytuacji na Morzu Czerwonym, statki, które zostałyby poddane recyklingowi, gdyby zmiana trasy Przylądka Dobrej Nadziei nie była konieczna, prawdopodobnie zostaną poddane recyklingowi.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.