• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

USA boją się szpiegowania przez chińskie dźwigi. Chińczycy: „paranoja”

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski USA boją się szpiegowania przez chińskie dźwigi. Chińczycy: „paranoja”

Partnerzy portalu

„Całkowita paranoja” – tak oskarżenia o możliwość monitorowania przepływu ładunków za pomocą chińskich dźwigów w portach całego świata skomentował rzecznik Ambasady Chin w USA.

Stany Zjednoczone, a za nimi inne kraje, od kilkunastu miesięcy wyrażają obawę, że powszechne używanie w portach na całym świecie dźwigów i żurawi produkcji chińskiej może pomagać samym Chińczykom w pozyskiwaniu danych wywiadowczych. Według tej teorii, Chiny mogą śledzić przepływ towarów i zdobywać dane na temat funkcjonowania portów, w których – w pewnej części – odbywają się między innymi przeładunki wojsk. Dodatkowo wskazuje się, że chiński producent dźwigów portowych ZPMC jest zdecydowanie największym na świecie.

Temat powrócił ostatnio za pośrednictwem kontradmirała Johna Vanna ze Straży Przybrzeżnej USA. Podczas konferencji prasowej dotyczącej zarządzenia prezydenta USA Joe Bidena dotyczącego cyberbezpieczeństwa w portach, Vann wyraził obawy, że żurawie portowe wyprodukowane w Chinach, w szczególności te nowoczesne, zautomatyzowane lub pozwalające na sterowanie zdalne, mogą służyć również wywiadowi.

– Z założenia żurawie te mogą być sterowane, serwisowane i programowane z odległych miejsc – podkreślał Vann. Dodał, że zdalny dostęp do maszyn sprawia, że porty są „podatne na wykorzystanie”. Ujawnił także, że w USA trwa już przegląd portowych dźwigów, a tamtejsza straż przybrzeżna ma opracować odpowiednie dyrektywy w sprawie „zarządzania ryzykiem cybernetycznym w przypadku żurawi przeładunkowych produkowanych przez Chińską Republikę Ludową, znajdujących się w strategicznych portach handlowych w USA”.
Na doniesienia te zareagował rzecznik Ambasady Chin w USA Liu Pengyu, który w serwisie X nazwał je „całkowitą paranoją”.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się nadmiernemu naciąganiu przez USA koncepcji bezpieczeństwa narodowego i nadużywaniu władzy narodowej w celu utrudniania normalnej współpracy gospodarczej i handlowej z Chinami. Granie „kartą chińską” i rozpowszechnianie teorii „zagrożenia Chin” jest nieodpowiedzialne i zaszkodzi interesom samych USA.” – napisał Pengyu.

Co ciekawe, wstrzemięźliwe w tej sprawie pozostaje Amerykańskie Stowarzyszenie Zarządów Portów (American Association of Port Authorities), które już w zeszłym roku podkreślało, że nie ma żadnych dowodów ani przykładów na poparcie tez o zbieraniu danych przez dźwigi. Zwrócili uwagę, że same dźwigi nie posiadają informacji na temat ładunków, szczególnie w przypadku ładunków skonteneryzowanych czy pakowanych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.