Z udziałem francuskich władz, przedstawicieli branży stoczniowej oraz zamawiającego odbyła się ceremonia inaugurująca rozpoczęcie budowy wyjątkowego statku pasażerskiego napędzanego wiatrem, który ma stać się pionierską jednostką we flocie Orient Express Silenseas, należącej do grupy Accor. Z racji na wykorzystywany napęd wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi oraz morskiej branży turystycznej i pasażerskiej. Wydarzenie miało miejsce we francuskiej stoczni mieszczącej się w Saint Nazaire.
Uroczystość odbyła się 28 marca, z udziałem Rolanda Lescure, ministra przemysłu i energii oraz Herve'a Berville'a, sekretarza stanu w Minister ds. Transformacji Ekologicznej, odpowiedzialnego za morze i różnorodność biologiczną. Co istotne, wydarzenie było pierwszym tego rodzaju we francuskiej stoczni, która zainaugurowała w sumie cztery przedsięwzięcia.
– Z wielkim entuzjazmem zaczynamy tę piękną przygodę u boku Orient Express. Ten statek, cud technologii, który zrewolucjonizuje świat luksusowych rejsów, będzie stanowił kwintesencję know-how Chantiers de l’Atlantique i będzie odniesieniem do ochrony środowiska – podkreślił Arnaud Le Joncour, dyrektor handlowy Chantiers de l’Atlantique i dyrektor ds. programów stoczniowych.
– Połączenie przemysłu i ekologii jest możliwe, a OE Corinthian grupy Accor, którego budowa rozpoczyna się dziś w Saint-Nazaire, na terenie Chantiers de l’Atlantique, to udane wyzwanie. Ten statek wycieczkowy ma składane żagle, dzięki czemu może być jak najbliżej zerowej emisji. Dekarbonacja jest okazją do podboju nowych rynków. Chantiers de l’Atlantique to zrozumiał, a jego nowe warsztaty produkcji wstępnie zmontowanych modułów, które dziś inaugurujemy z Herve Berville, umożliwi im przyspieszenie pozycjonowania się na wszystkich powstających rynkach morskich niskoemisyjnych. Do zobaczenia 22 marca 2026 roku na inauguracji – zaznaczył Roland Lescure.
– Bardzo się cieszę, że świętujemy tę strukturyzującą część naszej branży. To dziś kamień milowy w naszym zaangażowaniu na rzecz dynamicznej, zrównoważonej i konkurencyjnej gospodarki morskiej. Sektor morski-przemysłowy zajmuje szczególne miejsce w naszej gospodarce. Jako strategiczny, znajduje się w centrum rządowego projektu zielonej transformacji. Będziemy nadal wspierać jego rozwój – powiedział Herve Berville.
Ils ont participé à la cérémonie de découpe de la 1ère tole de l’Orient Express Silenseas, navire ayant bénéficié d’un soutien financier de 22 millions d’euros et qui illustre l’ambition renouvelée dans le soutien au transport maritime à voile. pic.twitter.com/ElDlFuK1nA
— Préfet des Pays de la Loire et de Loire-Atlantique (@Prefet44) March 28, 2024
Zaplanowany statek wycieczkowy, OE Corinthian, ma być wyposażony w innowacyjny, hybrydowy napęd w postaci silnika Solid Sail wykorzystującego skroplony gaz ziemnu (LNG), a także trzy sztywne, składane żagle o powierzchni 1500 m2 każdy. Aby wydajnie wykorzystać możliwości związane z wiatrem, mają być zdolne do obracania się, by jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie daje im wiatr. Długość jednostki ma wynosić 220 metrów, a na kilku pokładach znajdzie się w sumie 50 apartamentów o powierzchni 70 m2 każdy, a także kilka razy większy apartament prezydencki z własnym tarasem zewnętrznym. Na wszystkich gości będą czekać także baza gastronomiczna oraz rozrywkowa.
Budowa jednostki w stoczni Chantiers de l’Atlantique według wstępnych planów ma zakończyć się w 2026 roku. Co istotne, ma być zarejestrowany we Francji i pływać pod francuską banderą.
Tego samego dnia zainaugurowano otwarcie nowego zakładu produkcyjnego, Pôle Sud Intégré (PSI), budowanego od trzech lat. Doszło też do podpisania umowy strategicznej z udziałem morskich przemysłowców. W sumie 30 przedstawicieli różnych podmiotów reprezentujących przemysł stoczniowy, sektor energii ze źródeł odnawialnych, przemysł offshore oraz usługi morskie, spotkało się z tej okazji. Zawarto również umowę strategiczną między władzami Francji a podmiotami w sektorze energetyki wiatrowej w sprawie jej promocji oraz rozwoju w kraju.
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC