• <
nauta_2024

Zmodernizowany w Polsce statek pierwszym rorowcem z stałymi żaglami ssącymi

rk

10.03.2024 21:55 Źródło: Bound4blue
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Zmodernizowany w Polsce statek pierwszym rorowcem z stałymi żaglami ssącymi

Partnerzy portalu

Fot. Bound4blue

Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.

W trakcie prac polscy stoczniowcy zamontowali fundamenty pod trzy żagle eSAIL, co miało w listopadzie 2023 roku. Dalsze prace odbyły się w stoczni w  w Vigo w Hiszpanii. Wspomniane żagle mają wysokość do 22 metrów. Instalacja eSAILs to efekt pracy firmy Bound4blue, co ma przyczynić się do osiągnięcia celu czarterującej jednostkę firmy Airbus, jakim jest zmniejszenie o połowę emisji CO2 z operacji w zakresie logistyki morskiej do 2030 roku w porównaniu z poziomem bazowym z 2015. Co więcej, napęd wspomagany wiatrem jawi się tu jako kluczowe rozwiązanie w zakresie dekarbonizacji, które zdaniem armatora, Louis Dreyfus Armateurs, może pomóc osiągnąć cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku. To także swoisty "renesans wiatru", przypominając że przez wieki był głównym źródłem napędu jednostek nawodnych.

Każdy żagiel eSAIL generuje od sześciu do siedmiu razy większą siłę nośną niż konwencjonalny żagiel dzięki elektrycznemu systemowi zasysania powietrza, który pomaga strumieniowi powietrza ponownie przylegać do niego. Cała ta siła pozwala na zmniejszenie obciążenia głównych silników statku.

– Instalacja żagli na Ville de Bordeaux przybliża nas o krok do celu dekarbonizacji. Żagle wyglądają fantastycznie i nie możemy się doczekać, aż zobaczymy je w akcji. Wraz z naszym klientem Airbusem jesteśmy dumni, że jesteśmy jednymi z pierwszych graczy na tym rynku – powiedział Mathieu Muzeau, dyrektor generalny ds. transportu i logistyki w LDA.

– Ta instalacja to nasz czwarty projekt statku i pierwszy ze stałego żagla ssącego na statku ro-ro. Dowodzi to, że żagle ssące można montować na statkach z wysokim pokładem otwartym i dużą powierzchnią nawiewu, spełniających wszystkie wymagane kryteria stateczności. Jesteśmy bardzo wdzięczni firmie LDA za zaangażowanie w projekt i wybór eSAILs jako sprawdzonego i niedrogiego rozwiązania oszczędzającego energię – zaznaczył David Ferrer, dyrektor techniczny w Bound4blue.

Statek Ville de Bordeaux ( IMO 9270842) o nośności 5200 dwt został zbudowany w 2004 roku. Ma 154 metry długości i 24 metry szerokości. Jst wyczarterowany dla Airbusa od francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs (LDA) i używany do transportu komponentów samolotów serii A320 z Europy w celu końcowego montażu w amerykańskiej fabryce producenta samolotów w Mobile w Alabamie. Szybki proces instalacji wymaga minimalnych przestoju statku. Statek wypłynął z Saint Nazaire we Francji w swój dziewiczy rejs z eSAILs 3 marca i przybędzie do Mobile około dwa tygodnie później.

Firma Bound4blue podpisała także dodatkowe umowy handlowe z kilkoma innymi przyszłościowo myślącymi armatorami. Obejmują one instalację czterech 26-metrowych żagli eSAIL na wyczarterowanym statku MV Atlantic Orchard o nośności 35 584 t (wybudowanym w 2014 roku) dla światowego handlowca rolnego Louis Dreyfus Company (LDC). Oczekuje się, że projekt, realizowany we współpracy ze szwedzką firmą Wisby Tankers, pozwoli jej zmniejszyć roczne zużycie paliwa i emisję CO2 o co najmniej 10%.

Obok tego w segmencie tankowców norweski Odfjell przygotowuje się do modernizacji systemu eSAIL w tym roku na chemikaliowcu, który będzie pierwszym tego typu statkiem wykorzystującym tę przełomową technologię. Również niedawno firma Eastern Pacific Shipping z Singapuru zgodziła się zainstalować trzy 22-metrowe żagle eSAIL na statku Pacific Sentinel o nośności 50 332 ton, zbudowanym w 2019 roku.

W innych segmentach spółka zależna Marubeni Corporation, MMSL Pte Ltd z Singapuru, również ma w tym roku zainstalować cztery 26-metrowe żagle eSAIL na zbudowanym w 2016 roku masowcu typu Kamsarmax o nośności 84 860 ton, Crimson Kingdom. Z kolei armator z Tahiti SNA THUA'A PAE (SNA) podpisał umowę na instalację pojedynczego, 22-metrowego żagla eSAIL w nowym statku transportowo-pasażerskim, który firma zamówiła w stoczni Vigo w Hiszpanii z dostawą w 2026 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.