Żegluga liniowa jest na dobrej drodze do pobicia zeszłorocznych, rekordowych zysków nawet o 50%.
Z liczbami się nie dyskutuje. Sektor żeglugi kontenerowej osiągnął przyprawiającą o zawrót głowy kwotę 58,9 miliarda USD dochodu netto w III kwartale bieżącego roku. Oznacza to wzrost o 10,8 mld USD, czyli 22,4%, w stosunku do 48,1 mld USD zysku za III kwartał 2021 r.
Statystyki pochodzą z kwartalnego raportu Johna McCowna, weterana branży żeglugowej. Raport został udostępniony na LinkedIn.
Pomimo wyraźnego wzrostu względem analogicznego kwartału roku ubiegłego, raportowane zyski są o 6,6% niższe niż 63,7 mld USD zarobione w II kwartale br., co oznacza nieznaczny sekwencyjny spadek. Szacuje się, że ta tendencja utrzyma się w nadchodzących miesiącach i kwartałach, ponieważ ogólne ceny w sektorze będą nadal spadać.
Niewielkie pogorszenie koniunktury następuje po siedmiu kolejnych kwartałach rekordowego dochodu netto dla żeglugi liniowej, wynikającego bezpośrednio z podwyżek cen na większości tras kontenerowych.
– Rzeczywiste wyniki II kwartału 2022 r. można teraz uznać za szczytowe pod względem zysków – czytamy w raporcie.
W czasie pandemii transport kontenerowy czerpał potężne korzyści ze znacznych podwyżek cen na większości szlaków, ponieważ silny popyt ze strony konsumentów oraz powszechne zatłoczenie portów doprowadziły stawki frachtu do rekordów.
– Gwałtowny wzrost kwartalnych wyników finansowych żeglugi kontenerowej w ciągu ostatnich dwóch lat jest jedną z najbardziej wyraźnych zmian wydajności w całej branży — stwierdza McCown. – Branża żeglugi kontenerowej dosłownie przeszła od najniższej pozycji do samego szczytu, pod względem ogólnej wydajności - dodaje.
McCown analizuje ostatnie wyniki transportu kontenerowego w perspektywie porównawczej, biorąc pod lupę zyski branży FANG (akronim, którego używa dla Facebooka, Amazona, Netflixa i Google).
– Zyski branży transportu kontenerowego były o 14% wyższe niż całkowite zyski FANG w IV kwartale 2021 r., o 103% wyższe niż zyski FANG w I kwartale 2022 r. i 145% wyższe niż zyski FANG w II kwartale 2022 r. W trzecim kwartale 2022 luka ta powiększyła się jeszcze bardziej, ponieważ zyski branży żeglugi kontenerowej wzrosły do 158% powyżej całkowitych zysków FANG.
W najnowszym raporcie McCown skorygował swoją prognozę zysku za cały 2022 r. do 223 mld USD z 244,9 mld USD (przewidywania z połowy roku), co nadal stanowi 50,6% powyżej rekordowych zysków z 2021 r.
Fot. Depositphotos
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"