• <

Raport wypadków i zdarzeń morskich – styczeń 2023 r.

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Raport wypadków i zdarzeń morskich – styczeń 2023 r.

Partnerzy portalu

Raport wypadków i zdarzeń morskich – styczeń 2023 r. - GospodarkaMorska.pl
Masowiec MKK 1 na mieliźnie w Cieśninie Bosfor, fot. Twitter/TimesofTurkiye

W styczniu doszło do wielu kolejnych niebezpiecznych wydarzeń w międzynarodowej żegludze. O najważniejszych szkodach i wypadkach morskich minionego miesiąca piszemy w naszym nowym cyklicznym raporcie. Ponownie jak i w poprzednich miesiącach dochodziło do licznych awarii systemów napędowych skutkujących zagrażających innym jednostkom dryfem wielu z uszkodzonych statków. Ponownie pojawiły się też liczne wejścia na mieliznę. W mijającym miesiącu pojawiło się również kilka niebezpiecznych pożarów. Wiele ze szkód i awarii również analogicznie do poprzednich miesięcy wydarzyły się na wodach tureckich lub dotyczyły tureckich jednostek.

Pożar na masowcu na kotwicowisku tureckiego portu

4 stycznia podczas podróży z Trabzon w Turcji do Sewilli w Hiszpanii doszło do groźnego pożaru nadbudówki masowca Navin Hawk (IMO 9522738). Ta niewielka jednostka masowa należy do przedsiębiorstwa armatorskiego z Turcji. Do zdarzenia, którego przyczyny nie są jeszcze znane, doszło na kotwicowisku tureckiego Zeytinburnu. Pożar ugasiła załoga ze wsparciem łodzi ratowniczej i holownika. Nie odnotowano żadnych szkód osobowych.

Tragiczna śmierć pilota portowego

W dniu 8 stycznia doszło do tragicznego wypadku śmierci bardzo doświadczonego (20 lat doświadczenia) portowego pilota statków w Wielkiej Brytanii w rejonie Humber Estuary. Piloci morscy odpowiadają za bezpieczne wejścia i wyjścia statków z portów lub przeprowadzanie jednostek pływających w innych wymaganych pilotażem obowiązkowym lub dobrowolnym obszarach morskich jak na przykład kanały, czy cieśniny i rzeki.

Angielski pilot statków zamierzał w niedługim czasie udać się już na zasłużoną emeryturę. Feralne zdarzenie miało miejsce podczas transferu pilota z pilotówki na duży statek oceaniczny. Praca pilota morskiego znana jest jako bardzo niebezpieczna i przechodzący na statek pracownicy zagrożeni są uszkodzeniami ciała lub śmiercią. Aby zminimalizować takie ryzyka ich działania obwarowane są licznymi procedurami i regulacjami, wymagana jest także wysoka sprawność fizyczna pilotów. Wiele zależy również od załóg pilotówek, które, biorąc pod uwagę falowanie wody, muszą bezpiecznie podejść do burty statku, aby przekazać pilota na pokład.

Obecnie odpowiednie służby administracji morskiej prowadzą dokładne dochodzenie dotyczące zajścia. Szczegóły przyczyn nie są znane i zajmie trochę czasu zanim wydany zostanie stosowny raport, ukazujący całe tło zajść.

Kontenerowiec w dryfie

19 stycznia kontenerowiec CMA CGM Vera Cruz (IMO 9418377) wybudowany w 2010 roku i pływający pod banderą Malty stanął w dryfie na rzece Mississipi w USA. Statek był w drodze do Nowego Orleanu z Kingston na Jamajce. Jednostka pozostawała w dryfie niemal przez cały dzień, stwarzając istotne zagrożenie dla ruchu pozostałych jednostek.

Jednostka przybyła na kotwicowisko Nowego Orleanu w dniu 22 stycznia.

Zatonięcie statku handlowego w rejonie Japonii

25 stycznia w rejonie zachodniopołudniowej Japonii zatonął statek handlowy. Był to pływający pod banderą Hongkongu statek o nazwie Jintian i nośności 6 651 ton. Na pokładzie jednostki znajdowały się 22 osoby.

Służby ratownicze i znajdujące się w pobliżu statki niemal natychmiast przystąpiły do akcji ratunkowej. Wieczorem 25 stycznia było wiadomo, że zginęły dwie osoby, a 9 nadal uznawano za zaginione.

Masowiec na mieliźnie w Cieśninie Bosfor

Nad ranem w poniedziałek 16 stycznia masowiec MKK 1, płynący z Ukrainy do Turcji z ładunkiem grochu, osiadł na mieliźnie w mocno uczęszczanej przez żeglugę Cieśninie Bosfor. W wyniku tego zdarzenia doszło do co najmniej kilkugodzinnego wstrzymania ruchu w tym newralgicznym dla transportu morskiego rejonie.

Władze tureckie niezwłocznie wysłały na pomoc kilka holowników celem jak najszybszego udrożnienia szlaku.

Wyciek z masowca

W dniu 21 stycznia w tureckim porcie Gebze doszło do wycieku oleju z wału napędowego i steru masowca Lodestar (IMO 9470143). 25 stycznia jednostka pozostawała na kotwicowisku.

Niegroźna kolizja promu z nabrzeżem

21 stycznia doszło do kolizji polskiego prmu m/f Wawel z nabrzeżem. O zdarzeniu tym szerzej pisaliśmy w jednej z naszych relacji.

Masowiec trafiony rosyjską rakietą

W dniu 24 stycznia doszło do trafienia rosyjską rakietą w turecki statek Tuzla (IMO nr 7920364), który utknął tam od początku wojny, tj. 24 lutego. Do trafienia doszło na kotwicowisku Chersonia na rzece Dniepr. Efektem ataku jest doszczętnie wypalony mostek jednostki.

Nie jest to pierwszy tego typu przypadek. Już wcześniej wielokrotnie dochodziło do tego rodzaju niebezpiecznych sytuacji na Morzu Czarnym w trakcie trwania konfliktu rosyjsko-ukraińskiego. Stawki ubezpieczeń ryzyk wojny dla tego obszaru są obecnie bardzo wysokie.

Drobnicowiec na mieliźnie

W dniu 23 stycznia doszło do wejścia na mieliznę drobnicowca Peak Skorpo (IMO 9190353). Do zdarzenia doszło podczas przejścia przez Nakskov Fjord w Danii. Służby administracji morskiej tego kraju szybko podjęły odpowiednie działania wraz z armatorem i firmą zarządzającą, aby statek niezwłocznie przywrócić do ruchu. Po stwierdzeniu, iż jednostce i środowisku morskiemu nie zagrażają żadne niebezpieczeństwa, statek udał się w dalszą drogę. Według informacji medialnych statek w dniu 26 stycznia kontynuował swoją podróż, a portem docelowym był Gdańsk.

Niebezpieczne uszkodzenie steru

W dniu 25 stycznia doszło do uszkodzenia steru drobnicowca Gullass (IMO 8700993). Do zdarzenia doszło w Norwegii pomiędzy Askvoll i Solund w trakcie podróży jednostki pomiędzy Bergen i Ulsteinvik. Uszkodzony statek niedługo po zdarzeniu zakotwiczył i wezwał asystę. Niedługo później statek został wzięty na hol przez norweską straż przybrzeżną celem przekazania jednostki najbliższej stoczni.

Tankowiec na mieliźnie

Również 25 stycznia doszło do wejścia na mieliznę tankowca Torm Signe (IMO 9290957). Późnym wieczorem statek płynąc w kierunku otwartego morza utknął na mieliźnie w rejonie Terneuzen w Niderlandach. Statek płynął z belgijskiej Antwerpii do Lagos w Nigerii. Nie odnotowano żadnych szkód, a zaangażowane w akcję ratowniczą holowniki zdjęły statek z mielizny w ciągu zaledwie godziny czasu. Przyczyna wejścia na mieliznę nie jest aktualnie znana.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.