Agencja należąca do ONZ uważa, że tempo globalnej aktywności morskiej straci na sile w 2023 roku, co ma wynikać z zawirowań gospodarczych, konfliktu na Ukrainie i utrzymującego się wpływu pandemii. Osłabia to, jej zdaniem, perspektywy dla handlu.
Największe banki inwestycyjne na świecie oczekują, że globalny wzrost gospodarczy ulegnie dalszemu spowolnieniu w przyszłym roku, co jest efektem przedłużającej się wojny wywołanej agresją Rosji na Ukrainę w lutym br. Oczekuje się, że spowolnienie wpłynie na żeglugę, która transportuje ponad 80% światowego handlu, chociaż stawki za fracht tankowców mogą pozostać wysokie.
W swoim przeglądzie transportu morskiego na rok 2022, Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (United Nations Conference on Trade and Development, UNCTAD) przewiduje, że wzrost globalnego handlu morskiego zmniejszy się do 1,4% w tym roku i pozostanie na tym poziomie w 2023 roku. W swoim raporcie sugeruje, że ożywienie w transporcie morskim i logistyce jest obecnie zagrożone także przez ograniczenia w łańcuchu dostaw, a także spowolnienie chińskiej gospodarki, polityki antycovidowej i presji zmniejszania inflacji.
W 2021 roku nastąpił gwałtowny wzrost wydatków morskich na poziomie 3,2%, który spowodował, że rynki żeglugi kontenerowej osiągnęły rekordowe poziomy (volumen przesyłek wynosił 11 mld ton), a porty na całym świecie były wręcz zapchane towarami. Była to zmiana po ogólnoświatowym spadku -3,8% w 2020 roku i szczytem pandemii COVID-19. Obecnie dla całego okresu 2023-2027 przewiduje się wzrost na średnim rocznym poziomie 2,1%, gdy przez ostatnie trzy dekady średnia światowa wynosiła 3,3%. Zdaniem agencji istnieje też ryzyko pogorszenia tej sytuacji.
UNCTAD wezwał również do inwestycji w morskie łańcuchy dostaw, aby porty, floty żeglugowe i połączenia lądowe były lepiej przygotowane na przyszłe globalne kryzysy, zmiany klimatyczne, sugerując przejście na energię niskoemisyjną.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych