• <

Wynik wyszukiwania - "UNCTAD" - Wiadomości

Bałtyckie porty na światowym rynku kontenerowym w 2023 roku

Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.
10.04.2024

Kraje i porty morskie w indeksie połączeń liniowych. Polska na 5. miejscu w Europie Północnej

Wśród najlepiej skomunikowanych krajów połączeniami oceanicznymi aż siedem krajów jest w Azji, a tylko dwa kraje w Europie. W czołówce krajów, których porty są najlepiej skomunikowane ze światem poprzez połączenia liniowe są Chiny, Korea Południowa oraz Singapur. Za nimi plasują się Stany Zjednoczone. Hiszpania jest najlepiej skomunikowanym krajem europejskim i zajmuje ósme miejsce na światowej liście – informuje w najnowszym raporcie IAPH World Ports Tracker.
09.04.2024

MFW: Wojna między Izraelem i Hamasem zagraża światowej gospodarce

Wojna między Izraelem i Hamasem w Strefie Gazy i ataki Huti w pobliżu Jemenu stanowią zagrożenie dla światowej gospodarki – ostrzegła w poniedziałek szefowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) Kristalina Georgiewa.
13.02.2024

Ruch towarów przez Kanał Sueski zmniejszony o 45 proc. z powodu ataków Huti

Ruch towarów przez Kanał Sueski spadł w ciągu ostatnich dwóch miesięcy o 45 proc., oceniła agencja ONZ UNCTAD. Ataki jemeńskich rebeliantów Huti skłoniły firmy spedycyjne do zmiany trasy przewozów.
29.01.2024

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne wzrosły w 2023 r. o 3%. Porty morskie beneficjentami

W 2023 r. globalne bezpośrednie inwestycje zagraniczne wzrosły o 3%, co zdaniem UNCTAD jest efektem mniejszych obaw przed recesją. W biznesie morskim inwestorzy byli aktywni szczególnie w sektorze Oil & Gas oraz produkcji owoców morza, turystyce, morskim transporcie i portach. Sektor morskiej energetyki wiatrowej przeżywał natomiast niespodziewane wycofywanie się z kontraktów, o czym pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl.
25.01.2024

Gospodarka oceaniczna to biznes 3 miliardów ludzi warty do 6 bilionów dolarów

Gospodarka oceaniczna jest warta od 3 do 6 bilionów dolarów i oferuje krajom rozwijającym się ogromne możliwości budowania odporności. Biznes związany z wykorzystaniem oceanów zapewnia źródła utrzymania około 3 miliardów ludzi – informuje UNCTAD w najnowszym raporcie „Trade and Environment Review 2023”. UNCTAD postuluje kurs na wodorosty i substytuty tworzyw sztucznych.
13.01.2024

Nadzieja w 2024 roku w Przylądku Dobrej Nadziei. Połączenia z Azją ważne dla bezpieczeństwa Polski

W 2023 roku zawiodły dwa główne przejścia łączące globalne rynki. Przejście przez Kanał Panamski w 2024 roku będzie zgodnie z zapowiedziami obsługiwać statki o mniejszym zanurzeniu. Region wokół Kanału Sueskiego stał się znowu niebezpieczny i nic nie zapowiada, że w 2024 roku będzie bezpieczniej niż na początku obecnie mijającego 2023. A to oznacza również wyzwania dla polskich producentów, spedytorów, logistyków i gestorów ładunków.
31.12.2023

Gospodarka morska, głupcze

Myląca nazwa „ziemia” sprawia, że zapominamy, iż powierzchnia naszego globu pokryta jest w 70% wodami. A i na lądzie, by skrócić sobie drogę, budujemy mosty lub przeprawy promowe. Z żabiej perspektywy przemysły morskie są nawet dla wielu mieszkańców Gdańska i Gdyni bardziej odległe, niż dla wielu mieszkańców Szczecina bliskie.
14.12.2023

Marynarz i pasażer pod opieką satelity. Od 2024 roku poprawi się bezpieczeństwo ludzi morza i statków

Zawód marynarza na statku handlowym, rybackim, jednostce offshore czy holowniku w porcie wciąż pozostaje zawodem niebezpiecznym. Pomocy na morzu czasami wymagają również pasażerowie cruiserów, promów oraz żeglarze. Nie wszyscy użytkownicy transportu morskiego wiedzą, że od wielu lat znajdują się pod obserwacją systemów satelitarnych, a nawet pojedynczy windsurfer może liczyć na lokalizację i pomoc morskich ratowników lub załóg statków.
03.11.2023

Innowacje kluczem do sukcesu. Zakończenie konferencji Międzynarodowej Federacji Portów i Przystani

W Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zakończyła się, trwająca od 31 października do 2 listopada, międzynarodowa konferencja podkreślająca znaczenie zwiększania cyberbezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w sektorze morskim. Wydarzenie odbywało się pod hasłem "Nowe spojrzenie na porty".
02.11.2023

Kto bogatemu zabroni? UNCTAD wzywa do kosztownej dekarbonizacji sektora żeglugowego

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji Przeglądu mamy do czynienia ze szczególnym naciskiem na kwestię dekarbonizacji sektora żeglugowego.
29.10.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

Afryka coraz aktywniejsza w handlu i żegludze międzynarodowej

Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
05.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

Zdaniem ONZ tymczasowy ukraiński korytarz zbożowy nie powinien zastępować szerszej umowy

Utworzenie przez Ukrainę tymczasowego kanału żeglugowego dla eksportu zboża jest pozytywnym krokiem dla globalnego bezpieczeństwa żywnościowego, lecz nie powinien on zastępować szerszej umowy; nadal podejmowane są wysiłki w celu osiągnięcia nowego porozumienia w sprawie korytarza czarnomorskiego - powiedziała w środę w Londynie szefowa agendy ONZ do spraw handlu i rozwoju (UNCTAD) Rebeca Grynspan.
27.09.2023

ESG – moda czy konieczność? Żegluga, porty, offshore i stocznie pod presją innowatorów

Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
02.08.2023

UNCTAD alarmuje. Żywność drożeje. Czy zmaleje popyt na zboża, przeładunki w portach i transport morski?

Dochód krajów rozwijających się zmaleje w najbliższym czasie o 800 mld dolarów. Problem może dotyczyć zarówno biednych, jak i bogatych. W najnowszym opracowaniu UNCTAD alarmuje, że po dekadzie wzrostu kraje rozwijające wpadły w dół zadłużenia. To sygnał alarmowy dla operatorów portów i statków zajmujących się transportem zbóż i żywności.
15.05.2023

Deglobalizację odkładamy na później. Popyt na handel morski nie spadnie

Zawirowania i załamanie morskich łańcuchów logistycznych w czasie pandemii Covid-19 i po rosyjskiej napaści na Ukrainę wywołały dyskusję na temat deglobalizacji i konieczności powrotu do skracania odległości między dostawcami a rynkami. Jak zwykle, zanim doszło do realizacji pomysłów zaczęły się dyskusje i rozważania na temat możliwości powrotu do produkcji lokalnej. Realne działania są korygowane przez żądzę zysku i strategie cięcia kosztów.
11.04.2023

W przyszłym tygodniu w Genewie rozmowy o przedłużeniu umowy na eksport zboża z Ukrainy

W przyszłym tygodniu w Genewie przedstawiciele ONZ będą rozmawiać z wysokimi rangą urzędnikami rosyjskimi o odnowieniu "inicjatywy zbożowej", tj. przedłużeniu umowy na eksport zboża z Ukrainy - poinformowała w środę szefowa agendy ONZ do spraw handlu i rozwoju (UNCTAD) Rebeca Grynspan.
08.03.2023

Widmo głodu krąży nad światem, mimo że globalny handel osiągnie 32 bln dolarów w 2022 r.

Globalny handel ma osiągnąć rekordowe 32 biliony dolarów w 2022 r., ale perspektywy na 2023 r. są coraz bardziej ponure. Ponieważ żywność staje się droższa, krajom rozwijającym się coraz trudniej jest powstrzymać miliony ludzi przed głodem – alarmują eksperci UNCTAD.
27.12.2022

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Według agencji należącej do ONZ globalna żegluga jest krok przed spadkami z powodu spowolnienia gospodarczego

UNCTAD uważa, że tempo globalnej aktywności morskiej straci na sile w 2023 roku, co ma wynikać z zawirowań gospodarczych, konfliktu na Ukrainie i utrzymującego się wpływu pandemii. Osłabia to, jej zdaniem, perspektywy dla handlu.
30.11.2022

Zaburzenia w transporcie napędzają europejską inflację. Mimo spadku cen frachtu ten wpływ będzie odczuwalny jeszcze zimą 2023 roku

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Jak szacuje Polski Instytut Transportu Drogowego, konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku. Według analiz Międzynarodowego Funduszu Walutowego obserwowany w ubiegłym roku wzrost kosztów transportu może obecnie zwiększać inflację o ok. 1,5 pkt. proc. rocznie.
14.11.2022

Korupcja w porcie i na morzu. Prawie 3 bln USD haraczu rocznie płacą operatorzy statków w portach

W ciągu zaledwie kilku miesięcy br. Morska Sieć Antykorupcyjna zebrała ponad 50 tys. zgłoszeń o korupcyjnych żądaniach na całym świecie. To rekordowe dane w ciągu ostatnich 10 lat, Dane zebrano z ponad 1000 portów w ponad 150 krajach używając anonimowego systemu zgłaszania incydentów.
02.10.2022

100 lat będzie trwała wymiana statków na jednostki korzystające z alternatywnych technologii paliwowych

W stoczniach buduje się aktualnie ponad 1 000 statków z napędem na paliwa alternatywne. Ponad połowa z nich to statki z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Tendencja do zamawiania przez operatorów dużych statków z napędem na paliwa alternatywne utrzymuje tempo.
15.09.2022

Porty kontenerowe Chin zdominowały globalny rynek

Terminale kontenerowe w Chinach przeładowały 142,3 mln TEU w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2022 r., co oznacza wzrost o 3 procent rok do roku. Największy obroty w czerwcu zanotowano w Szanghaju, rejestrując przeładunki równoważne 3,79 mln TEU.
11.08.2022

UNCTAD: Wojna na Ukrainie zakłóca globalne łańcuchy dostaw

Główne porty w Europie zmagają się z kryzysem zdolności magazynowania z powodu nagromadzenia ładunków z Rosji i Ukrainy. Sytuacja ta zakłóciła operacje transportu kontenerowego i spowodowała, że globalne łańcuchy wartości znalazły się w rozsypce, stwierdza UNCTAD.
02.07.2022

Opóźnienia w dostawach z Azji uderzają w firmy i konsumentów. Importerzy szukają nowych możliwości transportu

Globalne łańcuchy dostaw nadal są zakłócane przez lokalne ogniska COVID-19, a sytuację dodatkowo pogorszył wybuch wojny w Ukrainie. W efekcie średnie opóźnienie statków na całym świecie wciąż wynosi około tygodnia, a problemy dotkliwie odczuwają zwłaszcza małe i średnie firmy oraz przedsiębiorstwa pracujące w modelu just in time, które utrzymują minimalny poziom zapasów magazynowych. – Dzisiaj nikt nie jest w stanie zagwarantować im płynności dostaw – mówi Piotr Kozłowski z DB Schenker. Sytuacja transportowa uderza też w konsumen
29.06.2022

Grecja potęgą żeglugową. Armatorzy chcą wesprzeć marynarzy na morzach Czarnym i Azowskim

Grecja jest czołowym morskim krajem. Z flotą ponad 4900 statków, greccy armatorzy kontrolują 19,42% światowej floty pod względem nośności. W 2020 r. flota należąca do Grecji wzrosła o ponad 4% do około 364 mln dwt.
24.04.2022

Nowe bolączki globalnego łańcucha dostaw. Konflikt rosyjsko-ukraiński i koronawirus w chińskich portach

Globalny łańcuch dostaw jest zaplątany niczym węzeł gordyjski, który nie daje się rozwiązać od pojawienia się pandemii koronawirusa. Prócz kolejnych restrykcji koronawirusowych w Chinach dochodzą problemy ukraińskiego i rosyjskiego eksportu spowodowane konfliktem.
22.03.2022

Digitalizacja w kontenerach. Informatyczny alians handlowy usprawni handel światowy

DCSA, BIMCO, FIATA, ICC i SWIFT utworzyły Future International Trade Alliance. Jego celem jest standaryzacja systemów informatycznych w handlu międzynarodowym. Organizacje te będą współpracować przy opracowywaniu i przyjmowaniu regulacji, które ułatwią korzystanie z elektronicznych dokumentów.
05.03.2022

Ceny detaliczne napędzane frachtami. W 2022 i 2023 r. frachty będą wysokie

Stawki frachtowe w 2022 r. utrzymają się na wysokim poziomie przewoźników, ponieważ operatorzy oceaniczni planują długoterminowe stawki kontraktów na znacznie wyższym poziomie niż w 2021 r. – to główny wniosek z seminarium internetowego Xenety.
02.01.2022

Azja-Pacyfik nowe centrum gospodarcze. Regional Comprehensive Economic Partnership to szansa dla Polski

Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) - strefa handlowa Azji i Pacyfiku działać będzie od stycznia. Powstaje nowe centrum handlu światowego z jedną trzecią światowego PKB. Nowa umowa o wolnym handlu, obejmująca jedną trzecią światowej gospodarki, zniesie 90% ceł między 15 krajami Azji Wschodniej i Pacyfiku i oczekuje się, że zwiększy eksport wewnątrzregionalny o 42 miliardy dolarów.
26.12.2021

Łańcuch dostaw ciągle w tarapatach. Na co może liczyć Zachód?

Globalny łańcuch dostaw ciągle jest zaplątany niczym pajęczyna. Restrykcje koronawirusowe, kryzys kontenerowy, braki kadrowe, niedobory energii w Chinach sprawiają, że Zachód nadal zmaga się z niedoborami towarów i wzrostem cen.
12.12.2021

Pierwszy wycieczkowiec w tym sezonie wpłynął do Portu Gdańsk. Zobacz Europę [WIDEO, ZDJĘCIA]

Wycieczkowiec Europa o długości 198 metrów po raz pierwszy w tym roku zawinął do Portu Gdańsk w czwartkowy (22 lipca) poranek.
22.07.2021

CPPI: Najwydajniejsze porty kontenerowe znajdują się w Azji

Azjatyckie porty dominują czołówkę rankingu top 50 stworzonego przez indeks Container Port Performance Index (CPPI).
07.05.2021

Skrubery pod lupą. Oczyszczają spaliny. Zanieczyszczają wodę?

Ponad 3600 statków wyposażonych w płuczki zrzuca rocznie do otwartego morza około 10 mld ton wody odpadowej po płukaniu spalin. Na Bałtyku na wodach terytorialnych statki pozbywają się około 68 mln t rocznie, a na szwedzkich wodach terytorialnych około 53 mln t.
03.05.2021

Transport morski dochodowy ale ryzykowny dla operatorów i firm ubezpieczeniowych

Analiza odszkodowań za statki, towary i wypadki na rynku offshore pozwala wnioskować, że biznes morski to wciąż dochodowa, ale ryzykowna działalność.
10.04.2021

Kontener „inteligentny” i pod nadzorem

Szacuje się, że globalny rynek kontenerów morskich osiągnął wartość 9,5 mld USD w 2019 r. i w 2027 r. wyniesie 12,08 mld USD, ponieważ tempo wzrostu przez najbliższe kilka lat utrzyma się na poziomie 4,3% - informuje w ostatnim raporcie Allied Market Research.
06.04.2021

COVID w żegludze nie taki groźny ale koryguje prognozy. Polskie porty wypadły dobrze na tle portów UE

W 2020 r. statki przetransportowały na pokładach, w ładowniach i zbiornikach 11,3 mld t towarów oszacowali analitycy Research and Markets. Wynika z tego, że flota handlowa po chwilowym załamaniu odżyła, za wyjątkiem niektórych segmentów, jak rynek transportu samochodów czy turystyki morskiej i przewozu pasażerów.
05.03.2021

Porty odporne na Covid-19. Raport IAPH

Polskie porty obroniły się przed załamaniem podaży spowodowanym pandemią COVID-19. Są nawet terminale, spedytorzy i agenci, którzy w tym czasie zanotowali wzrost obrotów. Lutowy Raport IAPH COVID19 Economic Impact Barometer informuje o tym jak przedstawia się sytuacja w światowym biznesie portowym.
21.02.2021

Rok burzliwego transportu morskiego

Pandemia koronawirusa silnie uderzyła w 2020 roku w światowy rynek logistyki. Niektóre skutki będą odczuwalne jeszcze przez kilka miesięcy tego roku, inne – nawet przez kilka lat. Mogą się zmienić łańcuchy dostaw, czyli może ulec korekcie produkcja przemysłowa na świecie.
15.02.2021

Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego

W celu prawidłowego zrozumienia współczesnego charakteru prawnego i funkcji konosamentu („bill of lading”; „B/L”) w angielskim systemie prawnym (w systemie common law) koniecznym jest zapoznanie się z ewolucją historyczną i funkcjonalną tego dokumentu przewozowego.
12.02.2021

10 największych flot w 2021. Polska za burtą

Japonia z flotą o wartości przekraczającej 115,76 mld dol. przoduje jako państwo w rankingu Vessels Value od ubr. Ale to Chiny z flotą około 6 900 statków są w UNCTAD czołowym operatorem. Natomiast Grecy przebijają wszystkich nośnością statków, ponieważ dysponują ponad 364 mln dwt. Ponad 6,5 tys. statków nosi banderę Panamy. Polska od dawna nie jest brana w pod uwagę w tego typu rankingach.
01.02.2021

Światowy rynek morskich przewozów kontenerowych – przegląd wyników oraz przyszły rozwój w dobie pandemii

Rozwój gospodarki światowej i handlu międzynarodowego należy traktować jako podstawowe czynniki napędzające rynek morskich przewozów kontenerowych. W 2019 roku jako kluczowe czynniki determinujące wymianę handlową uznać można spór między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, powodujący wzrost taryf, a także inne wydarzenia przyczyniające się do wzrostu niepewności na rynkach, jak blokada rządowa w Stanach Zjednoczonych, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz zmiany w polityce pieniężnej w głównych gospodarkach świata.
02.12.2020

Rozpychamy się nad Bałtykiem. Rosnący potencjał polskich portów

Rok 2019 był rekordowy dla polskich portów. Na wybrzeżu obsłużono historyczne 108,3 mln ton towarów, a Terminal DCT Gdańsk wykazał najlepszy wynik na Morzu Bałtyckim. Zgodnie z wyliczeniami Krajowej Administracji Skarbowej w 2018 r. należności z podatku VAT, cła i akcyzy dla towarów w polskich portach wyniosły aż 40,6 mld zł. Dla porównania w 2015 r. kwota ta była ponad dwukrotnie mniejsza.
16.11.2020

Niepewna sytuacja z dobrą perspektywą. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 44-46)

Według najnowszej wydanej właśnie publikacji Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD, United Nations Conference on Trade and Development) międzynarodowy handel morski spadnie w roku 2020 o 4,1%. Jednakże rok 2021 ma przynieść wyraźne ożywienie i odbicie, które powinno zaowocować wzrostem na poziomie 4,8%.
16.11.2020

Interpelacja Kacpra Płażyńskiego ws. ubezpieczeń społecznych marynarzy

Interpelacja w sprawie wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 8 maja 2019 r. dotyczącego zabezpieczeń społecznych marynarzy zatrudnionych przez armatorów unijnych na statkach tzw. wygodnych bander oraz likwidacji ulgi abolicyjnej dla marynarzy.
13.11.2020

Do Portu Gdańsk wpłynął pierwszy wycieczkowiec w tym sezonie [foto, wideo]

Rankiem 10 września 2020 r. do Portu Gdańsk zawitał pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Standardowo sezon wycieczkowców w porcie trwa od kwietnia do października, a po bieżącym roku spodziewano się rekordowej liczby zawinięć. Pandemia koronawirusa jednak zmieniła nieco plany. Z planowanych 84 jednostek, dziś wpłynęła pierwsza.
10.09.2020

Rozwój portów morskich kluczowy dla strategii transportowej Polski

Budowa zrównoważonego i spójnego systemu transportu w Polsce jest konieczna - podkreślali uczestnicy debaty o strategii transportowej dla Polski, która odbyła się w ramach XII edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w dn. 2-4 września 2020 roku.
03.09.2020

Perspektywy rynku remontów i konserwacji statków w dobie pandemii COVID-19

Segment remontów i konserwacji statków stanowi wiodącą specjalizację polskiego przemysłu stoczniowego. Wpływ pandemii COVID-19 na ten rynek wymaga więc szczególnej uwagi z polskiej perspektywy. Pomimo trudności doby pandemii, długookresowo perspektywy pozostają pozytywne, mając silne oparcie w czynnikach strukturalnych w branży morskiej.
20.07.2020

Branża morska zdaje test odporności w dobie kryzysu

Chociaż światowa gospodarka stoi w obliczu największej recesji od czasu Wielkiego Kryzysu lat 30-tych zeszłego stulecia, a handel międzynarodowy i morski notują bezprecedensowe dla ery globalizacji spadki, branża morska – zahartowana przez szok nadpodaży po światowym kryzysie finansowym 2008 r. – wykazała się wysokim stopniem odporności. Stawia to ją w dogodnej pozycji wobec wyzwań nadchodzącego wielowymiarowego przejścia technologicznego w transporcie morskim.
27.06.2020

MR: państwa UE odmrażają gospodarki, co może zaktywizować nasz eksport

Poszczególne państwa unijne odmrażają gospodarki oraz pompują ogromne środki, aby przeciwdziałać skutkom pandemii; przełoży się to na pobudzenie ich produkcji i popytu, co wpłynie aktywująco na nasz eksport - prognozują analitycy Ministerstwa Rozwoju w komentarzu do środowych danych GUS.
17.06.2020

MR: Dalszy rozwój pandemii wciąż głównym ryzykiem dla eksportu

Kwestia dalszego rozwoju pandemii COVID-19 i wizja ponownego wdrożenia restryckji hamujących aktywność gospodarczą, wciąż pozostaje głównym ryzykiem dla eksportu - oceniają analitycy Ministerstwa Rozwoju
17.06.2020

Handel morski w dobie pandemii: perspektywa branży morskiej

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wywołała bezprecedensowy szok popytowo-podażowy w światowej gospodarce. Światowa Organizacja Handlu szacuje, że w 2020 r. wartość handlu międzynarodowego spadnie o między 13% a 32%. Sektor transportu morskiego, będący nośnikiem blisko 90% wolumenu handlu międzynarodowego, stawia w sytuacji szczególnie trudnej, ale nie beznadziejnej.
03.06.2020

Wpływ dekoniunktury w handlu międzynarodowym na branżę morską – zagadnienia węzłowe

Pandemia COVID-19 wywołała bezprecedensowy szok popytowo – podażowy w światowej gospodarce. Obecny kryzys porównywalny jest tylko z Wielkim Kryzysem lat 30-tych ubiegłego stulecia. Na płaszczyźnie podaży, wprowadzone przez Chiny i utrzymywane przez ponad miesiąc restrykcje – w tym zamknięcie fabryk i zawieszenie ruchu pomiędzy regionami – czasowo zakłóciły funkcjonowanie globalnych łańcuchów produkcji. W łańcuchach tych powstaje 64% światowego PKB, zaś Chiny zasilają je wytwarzając 1/5 globalnej produkcji komponentów. UNCTAD ocen
29.05.2020

Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na branżę morską: spojrzenie po I kwartale 2020

Branża morska pełni funkcję krwioobiegu światowej gospodarki. Z tego względu jako jedna z pierwszych odczuła skutki globalnego rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19 i idących za tym restrykcji, w szczególności zamykania granic. Dane z pierwszego kwartału br. dają przybliżony obraz, jak pandemia wpłynęła na branżę i jej poszczególne segmenty.
21.05.2020

Rynek ropy naftowej z perspektywy branży morskiej

Sytuacja na rynku ropy naftowej ma szerokie bezpośrednie przełożenie na stan światowej gospodarki. Branża morska jest jedną z gałęzi szczególnie podatnych na zmiany w cenach ropy. Teraz, gdy rynek ropy przeżywa największe w dziejach załamanie, warto spojrzeć, jak powiązany jest on z branżą morską.
22.04.2020

MGMiŻŚ: Współczesne kryzysy gospodarcze z perspektywy branży morskiej

Branża morska w swoją specyfikę wpisane ma zmaganie się z zakłóceniami i szokami ogólnogospodarczymi. Ponieważ cykl koniunkturalnego w gospodarce światowej determinuje koniunkturę w samej gospodarce morskiej, jako funkcjonalnie sprzężonej z handlem międzynarodowym, warto spojrzeć, jak poprzednKryzysy naftowe z lat 70-tych doprowadziły do odejścia gospodarek wysoko uprzemysłowionych od ropy, pociągając za sobą strukturalny spadek zapotrzebowania na tankowce i przebudowę dotychczas przez nie zdominowanej branży transportu m
09.04.2020

MGMiŻŚ: Epidemia COVID-19 uderzy w branże morską ale jej nie powali [analiza]

Pomimo trudnego czasu, jaki przyniosła w światowej gospodarce pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, branża morska może spoglądać w przyszłość z ostrożnym optymizmem. Ponad perspektywą krótkoterminową, zdominowaną przez negatywne skutki gospodarcze epidemii, zarysowują się trendy sprzyjające stabilizacji i podtrzymaniu koniunktury w gospodarce morskiej.
02.04.2020

Tarcza gospodarcza po włosku. 25 mld euro dla firm i pracowników

Rząd włoski uruchomił program o wartości 25 mld euro o nazwie „Cura Italia”, które wesprą przedsiębiorstwa i pracowników dotkniętych epidemią Koronawirusa, czyli prawie wszystkich. Już zawieszono pobieranie podatków i potrąceń z pensji w branżach najbardziej dotkniętych kryzysem, w tym w logistyce, portach i transporcie morskim.
26.03.2020

Najlepsze start-upy rozpoczną współpracę w ramach pierwszego światowego akceleratora morskiego

Firma żeglugowa Eastern Pacific Shipping (EPS) wraz z inwestorem Techstars uruchomiła pierwszy na świecie akcelerator morski z siedzibą w Singapurze. Powstał on w celu zrzeszenia najlepszych na świecie start-up'ów, które opracują i dostarczą najnowsze na świecie cyfrowe rozwiązania technologiczne dla branży żeglugowej i przemysłu morskiego.
20.11.2019

Wojna celna na linii Chiny-USA spowodowała recesję w międzynarodowym handlu morskim

Według ekspertów z Konferencji ONZ ds. Handlu i Rozwoju w związku ze zwiększoną eskalacją napięć handlowych między USA i Chinami oraz niepewnością na rynku handel morski wyraźnie traci. Powodem spadku jest także osłabienie wielostronnego systemu handlowego, rosnący protekcjonizm i Brexit bez porozumienia.
05.11.2019

ONZ: Światowa żegluga potrzebuje „nowej rewolucji napędowej” dla zeroemisyjnej przyszłości

- Jeśli emisje z przemysłu morskiego nie zostaną zmniejszone, zmierzamy w kierunku „katastrofy ekologicznej” - powiedziała na szczycie Global Maritime Forum, zastępca szefa Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), Isabelle Durant.
03.11.2019

Ranking UNCTAD: Chiny mają najlepsze połączenia kontenerowe z innymi krajami. Polska na 27 miejscu

Chiny utrzymały pierwszą pozycję w indeksie LSCI, stworzonym przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD). Wskaźnik ocenia jakość połączeń kontenerowych kraju. Chiny poprawiły swój indeks o 51 proc. od 2006 roku.
18.07.2019

Raport: Wyniki oraz perspektywy rozwoju globalnego rynku morskich przewozów kontenerowych

Zgodnie z szacunkami wzrost światowego rynku kontenerowego w 2018 roku wyniósł 4,6% (rok do roku), co oznacza przewozy na poziomie 154,8 mln TEU (ekwiwalent kontenera o długości 20 stóp). Najbardziej aktywnymi obszarami rynku były azjatyckie przewozy wewnętrzne (41,6 mln TEU), przewozy transpacyficzne (18,7 mln TEU) oraz transatlantyckie (12,8 mln TEU). Wzrost przewozów przełożył się również na obroty przeładunkowe morskich portów kontenerowych, które wyniosły 790 mln TEU (+4,7%) w 2018 roku. W kolejnych latach oczekiwany
14.05.2019

Zmiana warty w norweskim konsulacie w Gdyni

Wieloletniego Konsula Honorowego Królestwa Norwegii w Gdyni Michała Rzeszewicza zastąpiła Weronika Haustein. Jest pierwszą kobietą w Polsce, która będzie pełnić funkcję Konsul Honorowej Królestwa Norwegii. Uroczystość zakończenia misji konsularnej i przejęcia obowiązków odbyła się 9 maja w siedzibie norweskiej firmy DNV GL w Gdyni. Wzięły w niej udział znamienite osobistości, przedstawiciele samorządów. Gdynię reprezentowała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent ds.gospodarki.
13.05.2019

Ścisła współpraca Portu Gdańsk z InvestGDA gwarancją rozwoju

Jak mówił w listopadzie, podczas wizyty w Chinach Łukasz Greinke, Prezes ZMPG: "Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie". W najbliższej przyszłości, może stać się największym głębokowodnym portem Bałtyku a biorac pod uwagę wszystkie projekty, które mają się zakończyć do 2020 roku i inwestycje, które sięgną miliarda złotych – już za 10 lat będzie w stanie obsługiwać przeładunki o wielkości 100 mln ton rocznie. Rozwój gdańskiego portu wiąże się jednak z koniecznością rozbudowy infrastruktury drogowo –
01.02.2019

Raport: 7 trendów, które wyznaczy przyszłość światowej żeglugi

Handel morski rozrósł się o 4 procent w 2017 roku, najszybciej w ostatnich 5 latach, a w tym roku ten wynik ma się powtórzyć – wynika z raportu Review of Maritime Transport 2018 przygotowanego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).
04.10.2018

Zarys historyczny i ogólna charakterystyka międzynarodowych regulacji dotyczących przewozów ładunków morzem – część I

11 grudnia 2008 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję nr 63/122 uchwalającą „United Nations Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea” (Konwencję ONZ dotyczącą umów związanych z międzynarodowym przewozem ładunków w całości lub w części drogą morską).
12.05.2018

Recykling statków – nowe decyzje wykonawcze Komisji UE

Nieekologiczne i niebezpieczne praktyki w zakresie demontażu statków pozostają poważnym problemem gospodarki morskiej. Pod koniec okresu eksploatacji większość dużych komercyjnych statków morskich podlega demontażowi w zakładach stosujących metody łączące się z poważnymi konsekwencjami dla środowiska i zdrowia. Jednocześnie demontaż statków podlega czynnikom rynkowym. Koszty utrzymania przestarzałej floty, stawki przewozowe i cena złomu wpływają na to, kiedy statek zostanie poddany rozbiórce. Wybór miejsca demontażu zależy
24.10.2017

Handel przez Morze Południowochińskie o 36 proc. mniejszy niż uważano

Wartość towarów przepływających rocznie przez obszar M. Południowochińskiego jest o 36 proc. niższa niż uważano - informuje w najnowszym raporcie serwis "China Power" amerykańskiego think tanku Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS).
05.08.2017

Program Batory – platforma rozwoju innowacji w polskiej gospodarce morskiej

Program Batory należy rozwinąć w program budowy polskiej floty promowej, a projekt powinien obejmować cały kompleks zagadnień związanych z budową promów, począwszy od decyzji inwestycyjnej, poprzez analizę długofalowego działania na konkurencyjnym rynku, aż po finansowanie projektu – to syntetyczne wnioski po seminarium „Program Batory jako platforma rozwoju innowacji w polskiej gospodarce morskiej”.
22.03.2017

Żegluga – niezbędna dla świata – Światowy Dzień Morza (wideo)

„Żegluga – niezbędna dla świata” to temat przewodni tegorocznego Światowego Dnia Morza (World Maritime Day). Z tej okazji szwedzki operator Stena Line przygotował 2-minutowy film pokazujący, w jaki sposób przewoźnik promowy na przestrzeni lat zyskiwał znaczenie na globalnym rynku.
29.09.2016

Duże alianse zagrożeniem dla konkurencyjności rynku?

Duże alianse i fuzje armatorów kontenerowych są szkodliwe dla konkurencyjności rynkowej – czytamy w dorocznym raporcie Review of Maritime Transport. Koncetracja na rynku doprowadziło do tego, że wiele krajów jest obsługiwanych przez mniejszą liczbę przewoźników.
23.10.2015

Polska daleko na światowej mapie gospodarki morskiej

W międzynarodowym handlu drogą morską przewieziono w 2013 roku blisko 9,6 mld ton towarów, o 3,8 proc. więcej niż w 2012 roku. Stanowiły one ok. 80 procent globalnych obrotów handlowych liczone masą i ponad 70 proc. - liczone wartością towarów.
04.12.2014

Agent morski (ship’s agent) i świadczone przez niego usługi pośrednictwa w żegludze

Jednym z podstawowych i najczęściej spotykanych rodzajów usług pomocniczych w żegludze są usługi świadczone przez agenta morskiego. Agent morski zawodowo trudni się pośrednictwem występując w roli przedstawiciela armatora na ściśle określonym terytorium. Jego działalność nierozerwalnie związana jest więc z żeglugą morską i co do zasady ma na celu szeroko rozumianą efektywną obsługę statków przy uwzględnieniu stosowanych w danym porcie praktyk oraz z użyciem specjalistycznej wiedzy
22.10.2014

Dalsza detronizacja Hongkongu jako portu kontenerowego

Port w Hongkongu przeładował w 2013 roku 22,3 mln TEU towarów w kontenerach, czyli o 4 proc. mniej niż rok wcześniej.
21.01.2014

DCT Gdańsk w pierwszej „setce” największych terminali

Z planowanym przeładunkiem w tym roku na poziomie 1,15 mln TEU, Głębokowodny Terminal Kontenerowy (DCT) Gdańsk awansuje do grona 100 największych tego typu terminali na świecie oraz na miejsce 15-16 w Europie.
18.12.2013

Rekordowe przewozy morskie towarów w globalnym handlu

80 proc. światowego handlu towarami jest przewożona drogą morską i obsługiwana przez porty na całym świecie. Podkreśla to strategiczne znaczenie gospodarki morskiej dla globalnej gospodarki, ale dowodzi też, że od skutecznego dostępu do usług międzynarodowego transportu morskiego i portów zależy konkurencyjność krajów - stwierdzają eksperci UNCTAD w słowie wstępnym do raportu "Review of maritime transport 2013".
14.12.2013

Przemysł stoczniowy pod absolutną dominacją Azji

Na świecie wszystkie stocznie zbudowały w 2012 roku statki handlowe o pojemności (objętości) brutto prawie 95,3 mln GT. Na trzy kraje: Chiny, Koreę Płd. i Japonię przypadło aż 92 proc. całej produkcji.
14.12.2013

Prof. Witold Andruszkiewicz Honorowym Przewodniczącym Klastra Logistyczno Transportowego Północ – Południe w Gdańsku

Rada Klastra Logistyczno Transportowego Północ – Południe nadała profesorowi W. Andruszkiewiczowi tytuł Honorowego Przewodniczącego podczas Walnego Zebrania Klastra w dniu 19 kwietnia 2013 w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. W uroczystości wziął udział Marszałek Województwa Pomorskiego Ryszard Świlski, członkowie i partnerzy Klastra oraz zaproszeni goście.
30.04.2013

Kraje rozwijające się dominują w przewozach morskich

Światowe przewozy towarów drogą morską, które są miarą popytu na żeglugę, przeładunki w portach i usługi logistyczne, wzrosły w 2011 r. o 4 proc. osiągając rekordowy poziom 8,7 mld ton.
11.12.2012

Kontenery na topie

Przewóz kontenera z Szanghaju przez Gdańsk do Warszawy jest tańszy o 28 proc. niż przez Rotterdam, a około 20 proc. niż przez Hamburg. Świadczy to o bardzo dużym potencjale rozwoju rynku transportu kontenerowego w Polsce.
26.06.2012

Wracajmy nad morze

W ostatnich latach Polska, odepchnięta przez azjatyckie tygrysy, odwróciła się od morza. Ale nasza gospodarka morska coraz lepiej dostosowuje się do globalnych trendów.
18.06.2012

Większa światowa flota morska

Pomimo zróżnicowanej koniunktury w światowych przewozach morskich, w tym roku znacznie zwiększyła się globalna flota handlowa.
04.06.2012

Trend w morskich przewozach kontenerów - ultra statki

Od kilku lat systematycznie rośnie flota statków do przewozu ładunków w kontenerach, a wraz z nimi same przewozy. Niestety, Polska jest nieobecna w tych procesach.
20.02.2012

Kraje rozwijające się przejmują wiodącą rolę w gospodarce morskiej

Globalizacja gospodarki morskiej i poszukiwanie najtańszych armatorów prowadzi do sytuacji, że maleją międzynarodowe koszty transportu, na czym bezpośrednio korzysta światowy handel, stwierdza UNCTAD w swoim rocznym przeglądzie morskim („Review of Maritime Transport”).
05.12.2011

Dziękujemy za wysłane grafiki.