Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
Poradnik opracowany wspólnie przez ekspertów Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping wraz z analitykami Boston Consulting Group ma pomóc firmom działającym w transporcie morskim wdrożeniem kompleksowych strategii ESG (Environmental, Social and Governance). Istotę ESG w czasie specjalnego webinaru wyjaśniali Tanja Dalgaard, Chief Strategy & Operations Officer, Anne Katrine Bjerregaard Head of Strategy & Sustainability Office, Mikkel Krogsgaard Managing Director & Partner, BCG Peter Jameson Partner, BCG.
- W świecie biznesu morskiego, podobnie jak w innych branżach, raportowanie ESG obejmuje takie tematy, jak recykling, emisja gazów cieplarnianych, inne rodzaje zanieczyszczenia powietrza, wpływ na środowisko, etykę biznesu, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo pracowników, a także zarządzanie bezpieczeństwem i prewencja przed wypadkami – wyjaśniają eksperci DNV.
Na konieczność całościowego podejścia do wdrażania strategii ESG zwracali uwagę Remi Eriksen, Group President and CEO, DNV oraz Knut Ørbeck-Nilssen, CEO of DNV GL w czasie prezentacji raportów „Energy Transition Outlook 2023” oraz „Maritime safety trends” podczas Nor Shipping 2023.
Zdaniem DNV raporty ESG i raporty zrównoważonego rozwoju mają na celu ujawnienie osiągania parametrów we wszystkich trzech obszarach, które są ważne dla funkcjonowania nowoczesnej firmy. Raportowanie tych parametrów ma na celu zaspokojenie oczekiwań interesariuszy współpracujących z partnerem.
Chodzi o zachowanie przejrzystości w ocenie odpowiedzialności korporacyjnej. Raport pozwala na upublicznienie informacji, że partner biznesowy posiada zasady, inicjatywy i strategie zarządzania w warunkach ryzyka i umiejętność wykorzystania szans jakie daje zarządzanie uwzględniające wymagania ESG.
W przemysłach morskich raporty publikują wiodące firmy działające zarówno w przemyśle okrętowym jak i transporcie morskim, w portach i offshore, w rybołówstwie i turystyce oraz firmach działających w otoczeniu tych branż.
- Gestorzy ładunków dostrzegają rolę portów [w realizacji strategii – MG] ESG i będą faworyzować tych, którzy podejmują działania zgodne z wymaganiami – zauważa Mark Nailer, szef działu morskiego w Midstream w artykule dla Hellenic „Shipping News Worldwide”. Jego zdaniem „niekorzystny wpływ globalnego sektora portów i terminali na emisję [szkodliwych dla otoczenia substancji i CO2 – MG] i społeczności lokalne jest znaczny.
Emisje i zanieczyszczenie powietrza stanowią znaczną część tego wpływu, podczas gdy bezpieczeństwo pracowników [portów – MG] jest kolejnym poważnym problemem. Szacuje się, że ograniczenie emisji z portów mogłoby bezpośrednio poprawić stan zdrowia ponad 3,5 mld ludzi poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza i wody – oraz pośrednio poprawić zdrowie i dobrostan, pomagając w łagodzeniu zmian klimatycznych – Nailer odwołuje się do raportu UNCTAD.
W wielu przypadkach mówi się już, że stocznie powinny być hybrydowe, czyli zapewniające produkcję i remonty z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, społecznych i etycznych.
Jedną z wiodących stoczni we wdrażaniu ESG jest Grupa Hyundai Heavy Industries (HHI). Już na początku 2021 r. przyjęła strategię ESG. W ramach pięciu spółek działających w Grupie HHI utworzono komitety ds. ochrony środowiska, kształtowania odpowiedzialności społecznej i wdrażania etycznych praktyk zarządzania. Pięć spółek uczestniczących w programie to: Hyundai Mipo Dockyard Co., Hyundai Construction Equipment Co., Hyundai Electric Energy Systems Co., Hyundai Heavy Industries Co. i Hyundai Samho Heavy Industries Co.
Pozostałe cztery spółki stowarzyszone – Korea Shipbuilding Offshore Engineering Co., Hyundai Heavy Industries Holdings Co., Hyundai Oilbank Co., Hyundai Energy Solutions Co. – powołały w komitety ESG przed rokiem. Zadaniem komitetów jest rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych, a szczególnie wdrażanie wysiłków na rzecz rozwoju technologii przyjaznych dla środowiska. W lutym 2021 r. Hyundai Heavy Industries zebrał 300 mld wonów (269,5 mln USD) ze sprzedaży obligacji ESG, które zostaną wykorzystane do budowy ekologicznych statków. (Yonhap).
Dziś, po przekształceniu się w holding KSOE (Korean Shipbuilding & Offshore Engineering) grupa stoczni należąca do HHI przekształciła się w zespół producentów zorientowanych na wdrażanie innowacyjnych technologii w przemyśle stoczniowym i biznesie offshore, wyposażoną w światowej klasy możliwości badawczo-rozwojowe i projektowe.
Hasłem przewodnim Grupy KSOE jest: „Beyond Blue Forward to Green”. W obszarze ochrony środowiska, firmy grupy działają pod hasłem: „Blue Ocean with Green Tech”. Na rzecz społeczeństwa stocznie KSOE działają realizując postulat „Green Together with People and Society”, a obszarze zrównoważonego zarzadzania hasłem przewodnim jest: „Green Leadership with Resposibility”.
KSOE skupia się na rozwoju innowacyjnych technologii konkurując oferowaniem innowacyjnych rozwiązań i otwierając ranking Global Data na pierwszym miejscu grup stoczni realizujących w praktyce zrównoważone standardy produkcji okrętowej. Koncentrując się głównie na zamówieniach o wysokiej rentowności koreański czebol w 1 półroczu br. zarejestrował przychody w wysokości 30,8953 bln wonów i 1,006 bln wonów zysku operacyjnego (1 won = 0,00078 USD).
Global Data w czołówce firm działających w przemyśle budowy statków i okrętów osiągających najwyższe przychody w wyniku konkurowania ekologiczną ofertą budowy statków i ich wyposażenia wymienia również: Mitsubishi Heavy Industries, Rolls-Royce Holdings, Kawasaki Heavy Industries, a takaże: Grupę Fincantieri, Sumitomo Heavy Industries, Wartsila Corp, Samsung Heavy Industries, MAN Energy Solutions.
Na liście jest też Chantiers de l'Atlantique oraz m.in. grupy z Europy Północnej: Damen Shipyards Group oraz Kongsberg Maritime. Z wieloma z nich współpracują polskie stocznie, więc również muszą być przygotowane do wdrożenia strategii ESG.
Porty zaczynają odczuwać presję na wyniki ESG ze strony swoich największych interesariuszy i powinny być przygotowane na to, że w nadchodzących latach to działanie stanie się coraz bardziej powszechne i obowiązkowe. Oznacza to, że ustalenie i dotrzymanie wytycznych dotyczących bezpieczeństwa, emisji i zanieczyszczenia powietrza stanie się kluczowe dla zachowania konkurencyjności. Przejrzystości będzie wymagało zrównoważone zarządzanie we wszystkich obszarach działalności portu oraz w jego otoczeniu.
Szereg inicjatyw wpisujących się w strategię ESG obserwujemy już w portach Gdyni i Gdańska, zarówno na poziomach zarządów portów jak w terminalach. W Gdyni promy mają możliwość skorzystania z energii z lądu. Gdańsk takie przyłącze planuje. Powszechne są akcje na rzecz otoczenia społecznego.
Inwestycje modernizacyjne i rozwojowe Urzędu Morskiego w Gdyni sprzyjają ochronie środowiska. Modernizują się terminal przeładunkowe. Rzecz w tym, że niedługo klienci będą wymagali zaprezentowania kompleksowych rozwiązań i wyeksponowania jaki mają one realny wpływ na końcowy efekt ESG.
Coraz aktywniej strategie ESG wdrażają operatorzy wiodących flot. Ujawnianie danych odnoszące się do wpływu żeglugi na środowisko i otoczenie społeczne staje się coraz bardziej powszechne informuje Deloitte w raporcie „ESG in the Shipping sector. The role of ESG in the evaluation of shipping companies”.
- W badaniu 38 losowo wybranych firm żeglugowych daje się zauważyć, że pojawiła się znaczna liczba firm, które zobowiązały się do przygotowania i opublikowania rocznego zrównoważonego rozwoju floty – informują eksperci ds. żeglugi Elias Makris i Michalis Stergiou z Deloitte Greece.
24 firmy (63% badanej populacji) opublikowała co najmniej jeden raport ESG, z czego 6 armatorów pochodziło z Grecji. Na 10 zbadanych armatorów masowców, siedmiu raportowało ESG, natomiast wśród 10 zbadanych operatorów zbiornikowców raporty ESG opracowywało tylko czterech. Na 6 armatorów zbiornikowców LPG/LNG, raporty publikowało 4 armatorów i tyle samo raportów opublikowali operatorzy kontenerowców (na siedmiu objętych badaniem).
Autorzy raportu zauważają, że coraz więcej firm w swoich informacjach o nowych inwestycjach publikuje nie tylko przewidywany efekt ekonomiczny w formie zakładanych wyników finansowych i zwrotu nakładów na inwestycję. Standardem stało się, że inwestorzy informują jaki będzie szacunkowy wpływ tych inwestycji na redukcję emisji gazów cieplarniach i substancji szkodliwych dla środowiska. Oczekują tego zresztą banki wspierające inwestycje tonażowe, ale również inwestycje infrastrukturalne i modernizacyjne.
Żegluga, a wraz z nią rybołówstwo oraz turystyka morska wciąż jednak pozostają w tyle za innymi branżami pod względem zaangażowania w ESG. Tylko niektóre wiodące firmy operatorskie poczyniły kroki zbliżające działalność do wymagań ESG. To głównie duzi, globalni armatorzy wyznaczają kierunki rozwoju zrównoważonego. W Polsce przykładem jest Stena Line, która wprowadziła na połaczenie Gdynia – Karlskrona najnowocześniejsze jednostki. Ale praktycznie, tylko część światowej floty działa zgodnie ze standardami ESG.
- Tysiące statków, miliony marynarzy i gigaton dwutlenku węgla nie są obecnie objęte ambicjami ESG – pisze wprost Lloyd’s List we wstępie do podcastu zatytułowanego: Dlaczego firmy żeglugowe nie mają wiarygodnego planu ESG?
Coraz częściej jednak, wielu spedytorów i firm logistycznych, a także finalnych odbiorców żąda informacji o kompleksowym śladzie węglowym związanym z transportem towarów między portami, a także często od producenta do konsumenta. Wysokie wymagania stawiane są przed turystyką morską i operatorami promów. Coraz częściej wymaga się tego od producentów i przetwórców ryb i owoców morza oraz logistyków działających w tej branży.
Na zrównoważony rozwój zwracają uwagę operatorzy offshore ropy i gazu oraz budowniczowie farm wiatrowych. Można spodziewać się, że strategia ESG już niedługo stanie się wizytówką każdej firmy, która zamierza funkcjonować w branży morskiej. Natomiast standard ESG będzie wyznaczał poziom zaangażowania armatorów i portów, operatorów offshore i producentów ryb w zrównoważany rozwój naszego globu.
Marek Grzybowski
Fot. Depositphotos
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów