• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ESG – moda czy konieczność? Żegluga, porty, offshore i stocznie pod presją innowatorów

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski ESG – moda czy konieczność? Żegluga, porty, offshore i stocznie pod presją innowatorów

Partnerzy portalu

Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.

Poradnik opracowany wspólnie przez ekspertów Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping wraz z analitykami Boston Consulting Group ma pomóc firmom działającym w transporcie morskim wdrożeniem kompleksowych strategii ESG (Environmental, Social and Governance). Istotę ESG w czasie specjalnego webinaru wyjaśniali Tanja Dalgaard, Chief Strategy & Operations Officer, Anne Katrine Bjerregaard Head of Strategy & Sustainability Office, Mikkel Krogsgaard Managing Director & Partner, BCG Peter Jameson Partner, BCG. 

- W świecie biznesu morskiego, podobnie jak w innych branżach, raportowanie ESG obejmuje takie tematy, jak recykling, emisja gazów cieplarnianych, inne rodzaje zanieczyszczenia powietrza, wpływ na środowisko, etykę biznesu, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo pracowników, a także zarządzanie bezpieczeństwem i prewencja przed wypadkami – wyjaśniają eksperci DNV.

Na konieczność całościowego podejścia do wdrażania strategii ESG zwracali uwagę Remi Eriksen, Group President and CEO, DNV oraz Knut Ørbeck-Nilssen, CEO of DNV GL w czasie prezentacji raportów „Energy Transition Outlook 2023” oraz „Maritime safety trends” podczas Nor Shipping 2023.

ESG wyznacza standardy


Zdaniem DNV raporty ESG i raporty zrównoważonego rozwoju mają na celu ujawnienie osiągania parametrów we wszystkich trzech obszarach, które są ważne dla funkcjonowania nowoczesnej firmy. Raportowanie tych parametrów ma na celu zaspokojenie oczekiwań interesariuszy współpracujących  z partnerem. 

Chodzi o zachowanie przejrzystości w ocenie odpowiedzialności korporacyjnej. Raport pozwala na upublicznienie informacji, że partner biznesowy posiada zasady, inicjatywy i strategie zarządzania w warunkach ryzyka i umiejętność wykorzystania szans jakie daje zarządzanie uwzględniające wymagania ESG.

W przemysłach morskich raporty publikują wiodące firmy działające zarówno w przemyśle okrętowym jak i transporcie morskim, w portach i offshore, w rybołówstwie i turystyce oraz firmach działających w otoczeniu tych branż. 

ESG w portach


- Gestorzy ładunków dostrzegają rolę portów [w realizacji strategii – MG] ESG i będą faworyzować tych, którzy podejmują działania zgodne z wymaganiami – zauważa Mark Nailer, szef działu morskiego w Midstream w artykule  dla Hellenic „Shipping News Worldwide”. Jego zdaniem „niekorzystny wpływ globalnego sektora portów i terminali na emisję [szkodliwych dla otoczenia substancji i CO2 – MG] i społeczności lokalne jest znaczny. 

Emisje i zanieczyszczenie powietrza stanowią znaczną część tego wpływu, podczas gdy bezpieczeństwo pracowników [portów – MG] jest kolejnym poważnym problemem. Szacuje się, że ograniczenie emisji z portów mogłoby bezpośrednio poprawić stan zdrowia ponad 3,5 mld ludzi poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza i wody – oraz pośrednio poprawić zdrowie i dobrostan, pomagając w łagodzeniu zmian klimatycznych – Nailer odwołuje się do raportu  UNCTAD.

ESG w przemyśle okrętowym


W wielu przypadkach mówi się już, że stocznie powinny być hybrydowe, czyli zapewniające produkcję i remonty z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, społecznych i etycznych. 

Jedną z wiodących stoczni we wdrażaniu ESG jest Grupa Hyundai Heavy Industries (HHI).  Już na początku 2021 r. przyjęła strategię ESG. W ramach pięciu spółek działających w Grupie  HHI utworzono komitety ds. ochrony środowiska, kształtowania odpowiedzialności  społecznej i wdrażania etycznych praktyk zarządzania. Pięć spółek uczestniczących w programie to: Hyundai Mipo Dockyard Co., Hyundai Construction Equipment Co., Hyundai Electric Energy Systems Co., Hyundai Heavy Industries Co. i Hyundai Samho Heavy Industries Co.

Pozostałe cztery spółki stowarzyszone – Korea Shipbuilding Offshore Engineering Co., Hyundai Heavy Industries Holdings Co., Hyundai Oilbank Co., Hyundai Energy Solutions Co. – powołały w komitety ESG przed rokiem. Zadaniem komitetów jest rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych, a szczególnie wdrażanie wysiłków na rzecz rozwoju technologii przyjaznych dla środowiska. W lutym 2021 r. Hyundai Heavy Industries zebrał 300 mld wonów (269,5 mln USD) ze sprzedaży obligacji ESG, które zostaną wykorzystane do budowy ekologicznych statków. (Yonhap).

Dziś, po przekształceniu się  w holding KSOE (Korean Shipbuilding & Offshore Engineering) grupa stoczni należąca do HHI przekształciła się w zespół producentów zorientowanych na wdrażanie innowacyjnych technologii w przemyśle stoczniowym i biznesie offshore, wyposażoną w światowej klasy możliwości badawczo-rozwojowe i projektowe. 

KSOE liderem


Hasłem przewodnim Grupy KSOE jest: „Beyond Blue Forward to Green”. W obszarze ochrony środowiska, firmy grupy działają pod hasłem: „Blue Ocean with Green Tech”. Na rzecz społeczeństwa stocznie KSOE działają realizując postulat „Green Together with People and Society”, a obszarze zrównoważonego zarzadzania hasłem przewodnim jest: „Green Leadership with Resposibility”. 

KSOE skupia się na rozwoju innowacyjnych technologii konkurując oferowaniem innowacyjnych rozwiązań i otwierając ranking Global Data na pierwszym miejscu  grup  stoczni realizujących w praktyce  zrównoważone standardy produkcji okrętowej. Koncentrując się głównie na zamówieniach o wysokiej rentowności koreański czebol w 1 półroczu br. zarejestrował przychody w wysokości  30,8953 bln wonów i 1,006 bln wonów zysku operacyjnego (1 won = 0,00078 USD).  

Global Data w czołówce firm działających w przemyśle budowy statków i okrętów osiągających najwyższe przychody w wyniku konkurowania ekologiczną ofertą budowy statków i ich wyposażenia wymienia również: Mitsubishi Heavy Industries, Rolls-Royce Holdings, Kawasaki Heavy Industries, a takaże: Grupę Fincantieri, Sumitomo Heavy Industries, Wartsila Corp, Samsung Heavy Industries,   MAN Energy Solutions.

Na liście jest też Chantiers de l'Atlantique oraz m.in. grupy z Europy Północnej:  Damen Shipyards Group oraz Kongsberg Maritime. Z wieloma z nich współpracują polskie stocznie, więc również muszą być przygotowane do wdrożenia strategii ESG. 

Porty pod presją liderów ESG


Porty zaczynają odczuwać presję na wyniki ESG ze strony swoich największych interesariuszy i powinny być przygotowane na to, że w nadchodzących latach to działanie stanie się coraz bardziej powszechne i obowiązkowe. Oznacza to, że ustalenie i dotrzymanie wytycznych dotyczących bezpieczeństwa, emisji i zanieczyszczenia powietrza stanie się kluczowe dla zachowania konkurencyjności. Przejrzystości będzie wymagało zrównoważone zarządzanie we wszystkich obszarach działalności portu oraz w jego otoczeniu. 

Szereg inicjatyw wpisujących się w strategię ESG obserwujemy już w portach Gdyni i Gdańska, zarówno na poziomach zarządów portów jak w terminalach. W Gdyni promy mają możliwość skorzystania z energii z lądu. Gdańsk takie przyłącze planuje. Powszechne są akcje na rzecz otoczenia społecznego. 

Inwestycje modernizacyjne i rozwojowe Urzędu Morskiego w Gdyni sprzyjają ochronie środowiska. Modernizują się terminal przeładunkowe. Rzecz w tym, że niedługo klienci będą wymagali zaprezentowania kompleksowych rozwiązań i wyeksponowania jaki mają one realny wpływ na końcowy efekt ESG. 

Armatorzy (nie wszyscy) raportują ESG


Coraz aktywniej strategie ESG wdrażają operatorzy wiodących flot.  Ujawnianie danych odnoszące się do wpływu żeglugi na środowisko i otoczenie społeczne staje się coraz bardziej powszechne informuje Deloitte w raporcie „ESG in the Shipping sector. The role of ESG in the evaluation of shipping companies”. 

- W badaniu 38 losowo wybranych firm żeglugowych daje się zauważyć, że pojawiła się znaczna liczba firm, które zobowiązały się do przygotowania i opublikowania rocznego zrównoważonego rozwoju floty – informują eksperci ds. żeglugi Elias Makris i Michalis Stergiou z Deloitte Greece.

24 firmy (63% badanej populacji) opublikowała co najmniej jeden raport ESG, z czego 6 armatorów pochodziło z Grecji. Na 10 zbadanych armatorów masowców, siedmiu raportowało ESG, natomiast wśród 10 zbadanych operatorów zbiornikowców raporty ESG opracowywało tylko czterech. Na 6 armatorów zbiornikowców LPG/LNG, raporty publikowało 4 armatorów i tyle samo raportów opublikowali operatorzy kontenerowców (na siedmiu objętych badaniem). 

Autorzy raportu zauważają, że  coraz więcej firm w swoich informacjach o nowych inwestycjach publikuje nie tylko przewidywany efekt ekonomiczny w formie zakładanych  wyników finansowych i zwrotu nakładów na inwestycję. Standardem stało się, że inwestorzy informują jaki będzie szacunkowy wpływ tych inwestycji na redukcję emisji gazów cieplarniach i substancji szkodliwych dla środowiska. Oczekują tego zresztą banki wspierające inwestycje tonażowe, ale również inwestycje infrastrukturalne i modernizacyjne. 

Potrzebne przyspieszenie


Żegluga, a wraz z nią rybołówstwo oraz turystyka morska  wciąż jednak pozostają w tyle za innymi branżami pod względem zaangażowania w ESG. Tylko niektóre wiodące firmy operatorskie poczyniły kroki zbliżające działalność  do wymagań ESG. To głównie duzi, globalni armatorzy wyznaczają kierunki rozwoju  zrównoważonego. W Polsce przykładem jest Stena Line, która wprowadziła na połaczenie Gdynia – Karlskrona najnowocześniejsze jednostki. Ale praktycznie, tylko część światowej floty działa zgodnie ze standardami ESG.

- Tysiące statków, miliony marynarzy i gigaton dwutlenku węgla nie są obecnie objęte ambicjami ESG – pisze wprost Lloyd’s List we wstępie do podcastu zatytułowanego: Dlaczego firmy żeglugowe nie mają wiarygodnego planu ESG? 

Coraz częściej jednak, wielu spedytorów i firm logistycznych, a także finalnych odbiorców żąda informacji o kompleksowym śladzie węglowym związanym z transportem towarów między portami, a także często od producenta do konsumenta. Wysokie wymagania stawiane są przed turystyką morską i operatorami promów. Coraz częściej wymaga się tego od producentów i przetwórców ryb i owoców morza oraz logistyków działających w tej branży. 

Na zrównoważony rozwój zwracają uwagę operatorzy offshore ropy i gazu oraz budowniczowie farm wiatrowych.  Można spodziewać się, że strategia ESG już niedługo stanie się wizytówką każdej firmy, która zamierza funkcjonować w branży morskiej. Natomiast standard ESG będzie wyznaczał poziom zaangażowania armatorów i portów, operatorów offshore i producentów ryb w zrównoważany rozwój naszego globu. 

Marek Grzybowski

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.