• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Digitalizacja w kontenerach. Informatyczny alians handlowy usprawni handel światowy

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Digitalizacja w kontenerach. Informatyczny alians handlowy usprawni handel światowy

Partnerzy portalu

Digitalizacja w kontenerach. Informatyczny alians handlowy usprawni handel światowy - GospodarkaMorska.pl
Hutchison Ports Gdynia, MS Christofer/ Fot. Marek Zieliński

DCSA, BIMCO, FIATA, ICC i SWIFT utworzyły Future International Trade Alliance. Jego celem jest standaryzacja systemów informatycznych w handlu międzynarodowym. Organizacje te będą współpracować przy opracowywaniu i przyjmowaniu regulacji, które ułatwią korzystanie z elektronicznych dokumentów. 

Wraz z dziewięcioma partnerami DCSA utworzyła Future International Trade (FIT Aliance). W połowie lutego podpisano protokół ustaleń (MOU) między DCSA, BIMCO, FIATA, Międzynarodową Izbą Handlową (ICC) i SWIFT. Wymienione organizacje zobowiązały się do współpracy w celu standaryzacji systemów informatycznych w handlu międzynarodowym. Digital Container Shipping Association (DCSA) to organizacja non-profit powołana w celu rozwoju standardów informatyzacji transportu kontenerowego.

Współpraca branż

– Dzięki tej inicjatywie FIT Alliance będzie współpracować, aby zwiększyć świadomość znaczenia wspólnych i interoperacyjnych standardów danych oraz wspólnych warunków prawnych w międzynarodowych jurysdykcjach i platformach – podkreśla w komunikacie kierownictwo DCSA. 

DCSA tworzą wiodący morscy operatorzy flot kontenerowych: MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd, ONE, Evergreen, Yang Ming, HMM i ZIM.

– Digitalizacja dokumentacji w transporcie kontenerowym zapewni  międzynarodowym przewoźnikom dodatkowe korzyści, którzy ułatwią komunikację między sektorami – powiedział David Loosley, sekretarz generalny i dyrektor generalny BIMCO, komentując rozpoczęcie prac w ramach FIT Alliance. 

BIMCO jest największym na świecie międzynarodowym stowarzyszeniem żeglugowym, zrzeszającym ponad 1900 członków, działających  w ponad 130 krajach. Organizacje te reprezentują ponad 60% światowego tonażu. Członkami BIMCO  są armatorzy i operatorzy,  firmy zarządzające flotami, brokerski i agencyjne. 

Standard dla wszystkich

Prace będą prowadzone w celu ułatwienie akceptacji i przyjęcia standardu  eBL (electronic bill of lading) przez organy regulacyjne, banki i ubezpieczycieli oraz ujednolicenie komunikacji między tymi organizacjami a klientami, przewoźnikami fizycznymi i umownymi oraz wszystkimi innymi interesariuszami zaangażowanymi w międzynarodową transakcję handlową.

– Doprowadzenie tych rozwiązań do standardu elektronicznego konosamentu dla ładunków suchych i płynnych, które opracowujemy z pomocą DCSA, pomoże przyspieszyć cyfryzację handlu na całym świecie – wyjaśnia Loosley.

– Interoperacyjność między wszystkimi podmiotami branży handlowej i transportowej jest kluczowym fundamentem umożliwiającym płynną wymianę danych i usprawnienie kompleksowego procesu wysyłki dla naszych członków  – stwierdził dr Stephane Graber, dyrektor generalny FIATA. 

FIATA wspiera

International Federation of Freight Forwarders Associations FIATA to pozarządowa organizacja reprezentująca spedytorów działających w około 150 krajach. FIATA skupia 111 członków instytucjonalnych i ponad 5500 członków indywidualnych. Reprezentują oni łącznie ponad 40 tys. firm spedycyjnych i logistycznych. 

– FIATA, jako właściciel jedynego negocjowanego dokumentu transportu multimodalnego, zatwierdzonego przez UNCTAD i ICC, jest przekonana, że ogólnobranżowy wysiłek w celu ustanowienia otwartych, interoperacyjnych, niezależnych od technologii standardów jest niezbędny, aby cyfryzacja handlu międzynarodowego stała się rzeczywistością – zaznaczył Graber.

– FIATA zobowiązuje się do ułatwienia przyjęcia cyfrowych procesów dla spedytorów. Przejęliśmy inicjatywę, opracowując elektroniczny standard FIATA Bill of Lading (eFBL), który zwiększy akceptację dokumentów elektronicznych przez wszystkich interesariuszy zaangażowanych w transakcję listu przewozowego (B/L) – podkreślił  Graber i zwrócił uwagę na korzyści.

Korzyści z informatyzacji

– Upraszczając codzienną działalność, nasi członkowie będą mogli skoncentrować się na budowaniu naprawdę zróżnicowanych ofert dla swoich klientów na bazie przyszłościowych podstaw cyfrowych – podkreśla Graber.

– ICC reprezentuje 45 milionów firm w ponad 100 krajach, a naszą misją jest sprawienie, by biznes działał dla wszystkich, każdego dnia i wszędzie – powiedział John W.H. Denton AO, Sekretarz Generalny ICC i zwraca uwagę, że „wywiązanie się z tego oznacza znalezienie sposobów na uczynienie handlu międzynarodowego znacznie mniej skomplikowanym niż jest to obecnie”. 

Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC) skupia ponad 45 milionów firm w ponad 100 krajach. Wśród członków ICC znajduje się wiele wiodących światowych korporacji handlowych, a także MŚP, stowarzyszeń biznesowych i krajowych izb handlowych. 

Nowe modele biznesowe

– W ramach FIT Alliance współpracujemy z kluczowymi graczami w branży, aby utworzyć i przyspieszać przyjmowanie standardów informatycznych dla listów przewozowych, dzięki którym transport międzynarodowy będzie znacznie prostszy, bezpieczniejszy i niezawodny – zapewnia Denton. 

Wprowadzone przez wymienione firmy rozwiązanie doprowadzi do radykalnej zmiany w produktywności i usprawnienia modeli biznesowych firm, dwóch kluczowych składników decydujących o rentowności działań. Pomogą one firmom działającym w handlu międzynarodowym   lepiej działać na rzecz klientów i zwiększyć korzyści w całym łańcuchu logistycznym – przekonują organizatorzy FIT i zaznaczają, że tak zaawansowanej digitalizacji tego biznesu w skali światowej nie da się usprawnić. 

Podobny pogląd wyraża David Watson, Chief Strategy Officer at SWIFT.

SWIFT przyspiesza transfery

– SWIFT to sposób, w jaki świat przenosi wartość [transakcji – MG], łącząc 11 500 instytucji w ponad 200 krajach i ułatwiając co roku globalny handel przekraczający 2 biliony dolarów – przedstawia skalę działań objętych digitalizacją Watson. 

W ostatnich latach SWIFT znacznie przyspieszył przepływy transgraniczne i wprowadził innowacje na dużą skalę. Dzięki temu transfery środków finansowych uległy znacznemu przyspieszeniu. 

– Jesteśmy zadowoleni, że możemy być częścią tej międzybranżowej współpracy, aby rozwiązać zatory poprzez standaryzację i umożliwić interoperacyjność w całym ekosystemie, aby umożliwić swobodny przepływ masy danych między wieloma platformami – podkreśla Watson. 

– DCSA od początku działania rozumiało znaczenie współpracy międzybranżowej dla osiągnięcia celu uniwersalnego [jakim jest utworzenie – MG] eBL — powiedział Thomas Bagge, dyrektor generalny DCSA.

Jeden e-dokument dla wszystkich

– Alians FIT jest rezultatem naszych nieustających wysiłków zmierzających do rozwinięcia współpracy wielu branż – zaznacza Bagge i uzasadnia wieloletnia aktywność: „kontenerowce przewożą 90% światowych towarów [zjednostkowanych – MG]”. 

– W  transakcjach B/L uczestniczy bardzo  zróżnicowana grupa interesariuszy — od organów regulacyjnych, instytucji rządowych, przez ubezpieczycieli, po spedytorów z każdej branży – tłumaczy Bagge. 

Dlatego logicznym działaniem jest możliwie szerokie zastosowanie eBL. Chodzi o to, by wszyscy byli być gotowi do przyjęcia cyfrowych standardów B/L. 

– Umowa między DCSA a tymi różnymi stowarzyszeniami branżowymi jest ważnym kamieniem milowym na naszej drodze do standaryzacji całej dokumentacji kontenera poprzez naszą inicjatywę eDocumentation – twierdzi Bagge i dziękuje partnerom za dalekowzroczność i decyzję kierownictwa  tych organizacji do przyłączenia się do inicjatywy  DCSA. 

Chodzi o działania na rzecz większej przejrzystości, wydajności, niezawodności i zrównoważonego rozwoju transportu kontenerowego.

Źródła: DCSA, BIMCO, FIATA, ICC


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.