• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Göteborg złapał oddech. Więcej kontenerów w terminalach i 60% na torach

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Göteborg złapał oddech. Więcej kontenerów w terminalach i 60% na torach

Partnerzy portalu

Göteborg złapał oddech. Więcej kontenerów w terminalach i 60% na torach - GospodarkaMorska.pl
Fot. Port Göteborg

Mimo pandemii gospodarka szwedzka ożyła, co sprawiło, że w terminalach Göteborga zwiększyła się podaż ładunków. Port przetrwał zawirowania w rozkładach rejsów kontenerowców i zamieszanie w produkcji samochodów. W Göteborgu wzrosły przeładunki we wszystkich segmentach ładunków suchych, w tym w kontenerach, ro-ro i nowych samochodach.

Port w Göteborgu znany jest z dobrego wykorzystania połączeń kolejowych. Szwedzi zainwestowali w rozwój transportu intermodalnego i widać tego efekty.

Intermodal na fali

Przewozy kolejowe kontenerów z i do terminali kontenerowych w Göteborgu wzrosły w 2021 r. o 9% do 458 tys. TEU. Wzrosła również liczba destynacji, a system został rozwinięty o częstsze odprawy składów i wyższy wskaźnik załadunku.

Za obsługę intermodalu w porcie od 2021 r. odpowiada Protrain, który działał w oparciu o kontrakt krótkoterminowy. Zarząd Portu Göteborg podpisał niedawno z tą firmą umowę na kolejne trzy lata z możliwością przedłużenia o kolejne cztery lata. Trzyletni okres obowiązywania umowy i realizacji zadań rozpocznie się 1 kwietnia 2022 r.

– Z niecierpliwością czekamy na wspólny rozwój oferty kolejowej portu, umożliwiając transport jeszcze większej ilości towarów przez port w wydajny i przyjazny dla środowiska sposób, jaki może zaoferować tylko kolej – powiedział po podpisaniu kontraktu Carl Johan Andersson, kierownik ds. kolei w Zarządzie Portu w Göteborgu.

Kontenery wzrosły o 7%

W 2021 r. na nabrzeżach kontenerowych Göteborga przeładowano 828 tys. TEU, o 7% więcej niż w 2020 r. Ponad połowa kontenerów dojechała lub odjechała z portu na platformach kolejowych. To wyjątkowo dobry wynik, jeśli weźmie się pod uwagę, że zakłócenia w połączeniach liniowych rzutowały również na ruch pociągów blokowych.

– Istnieje wiele powiązanych ze sobą czynników, które spowodowały wzrost wolumenu. Port udowodnił swoją prężność w 2020 roku, a nasza pozycja na rynku znacznie się poprawiła w 2021 roku — powiedział Elvir Dzanic, dyrektor naczelny Göteborg Port Authority.

Szwecji i portowi w Göteborgu udało się uniknąć nagłych zamknięć terminali wywołanych pandemią. Duża przestrzeń terminalowa i solidna infrastruktura dały portowi swobodę przeciwdziałania zatłoczeniu, które stawało się coraz bardziej widoczne w portach w innych krajach – podkreśla Göteborg Port Authority.

Intermodal zastępuje kierowców

Göteborgu odnotował w ub.r. najwyższy wolumen przewozów kolejowych w historii portu. Obsługujący układ kolejowy w porcie Railport Scandinavia stale się rozwija pod względem zasięgu i wielkości. W ubiegłym roku wprowadzono kilka nowych pociągów wahadłowych, a liczba odjazdów i podaż kontenerów na dotychczasowych połączeniach wzrosła.

– Równomierne zbilansowane wolumeny importu i eksportu złagodziły skutki niedoborów kontenerów, co stawia nas w lepszej sytuacji niż wiele innych portów. Mieliśmy również dodatkową korzyść w postaci większej liczby usług do nowych i istotnych destynacji – wyjaśnił Dzanic.

– Około 60% ładunków kontenerowych przechodzących przez port jest transportowanych koleją, co zapewnia znaczne korzyści środowiskowe i łagodzi skutki niedoboru kierowców ciężarówek – podkreśla Zarząd Portu Göteborg.

Więcej ro-ro i samochodów

O 10% wzrósł ruch ro-ro w porcie na połączeniach z portami europejskimi. Podaż towarów przewożonych na kołach wzrosła na wszystkich kierunkach. Rosły przewozy ładunków tocznych do i z Wielkiej Brytanii, Danii, Niemiec, a nawet na środkowoeuropejskich połączeniach komunikacyjnych, do Gandawy i Zeebrugge w Belgii.

Przemysł samochodowy w Szwecji przeżywał w ubiegłym roku podobne perturbacje jak wszyscy producenci europejscy, którzy uzależnili się chińskiej produkcji  półprzewodników i innych elementów. To odbiło się na produkcji samochodów i ich podaży w terminalach.

W 2020 r. przez port przeładowano 234 tys. samochodów w eksporcie i imporcie, a w ub.r. o 9% więcej, osiągając podaż 256 tys. pojazdów. Dla porównania w 2007 w porcie przeładowano około 320 tys., a w 2017 i 2018 ponad 290 tys. samochodów.

Wzrost liczby pasażerów i wycieczek

Po bardzo słabym 2020 r. w promowych terminalach pasażerskich aż o 30% wzrosła liczba odprawionych w obu kierunkach, osiągając w ubiegłym roku 765 tys. obsłużonych osób. Jednak przewozy pasażerów wciąż są dalekie od poziomów sprzed pandemii. W rekordowych latach było ich 1,5 mln.

W segmencie rejsów wycieczkowych wystąpiły podobne problemy w 2020 r., ale w 2021 r. wyniki w tym sektorze mocno się poprawiły. W 2020 r. Göteborg odwiedziło 11 statków pasażerskich, a w ub.r. zacumowało 66 jednostek z morskimi turystami. Corocznie do portu docierało średnio około 60 statków pasażerskich, a na nich około 110 tys. turystów.

W służbie dla przemysłu

Port w Göteborgu jest strategicznie położony na zachodnim wybrzeżu Szwecji. W promieniu 500 km od portu działa około 70% przemysłu Skandynawii.

Przez port w Göteborgu eksportuje się samochody marki Volvo do Finlandii, Rosji i Chin. W tym celu uruchomiono specjalny serwis do Finlandii i Rosji, co sprawiło, że w szczytowych okresach wywożono przez Göteborg około 30 tys. samochodów Volvo rocznie.

– Mamy obowiązek działać jako gwarant dla przemysłu, zapewniając mu dostęp do świata. Podczas pandemii pokazaliśmy, że jesteśmy w stanie sprostać temu wyzwaniu. Patrząc wstecz, czuję, że większość rzeczy zrobiliśmy dobrze i jesteśmy dobrze przygotowani, by iść naprzód – twierdzi z przekonaniem Elvir Dzanic.

– Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz długoterminowy sukces w staniu się najbardziej konkurencyjnym portem na świecie będzie oparty na efektywności klimatycznej i cyfryzacji. Są to obszary, w które intensywnie inwestujemy i ściśle współpracujemy z klientami i partnerami portu, osiągając znaczne postępy – mówi o najbliższych planach Dzanic.

Zarząd portu przewiduje, że mimo zakłóceń w systemie logistycznym w tym roku utrzyma się ożywienie rynku zaobserwowane w ostatnich dwóch kwartałach ub.r. nie ma oznak spowolnienia w najbliższej przyszłości. – Port w Göteborgu pozostaje dobrze przygotowany na przyszłość – podkreśla zarząd.

Rocznie w Port w Göteborgu przeładowuje około 40 mln ton towarów, w tym ponad 22 tys. ton ropy naftowej i paliw. Przez port przemieszcza się prawie 30% proc. szwedzkiego handlu zagranicznego. Do portu dociera około 130 bezpośrednich połączeń z portami w Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Ameryce Północnej.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.