• <
mewo_2022

Szwecja stawia na produkcję e-metanolu. Do projektu FlagshipONE dołącza Ørsted

17.01.2022 13:11
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Szwecja stawia na produkcję e-metanolu. Do projektu FlagshipONE dołącza Ørsted

Partnerzy portalu

Szwecja stawia na produkcję e-metanolu. Do projektu FlagshipONE dołącza Ørsted - GospodarkaMorska.pl
Fot. FlagshipONE

Ørsted i Liquid Wind podpisały umowę, na mocy której duński koncern energetyczny nabędzie 45 proc. udziałów w projekcie e-metanolowym FlagshipONE firmy Liquid Wind. FlagshipONE jest zaawansowanym przedsięwzięciem, które może stać się pierwszym na świecie wielkoskalowym projektem zrównoważonej produkcji e-metanolu. Liquid Wind AB planuje powstanie w Szwecji szeregu obiektów w celu dekarbonizacji sektora morskiego, z których FlagshipONE będzie kluczowym. 

Udział Ørsted w projekcie FlagshipONE świadczy o strategicznych ambicjach firmy, polegających na budowaniu globalnej pozycji lidera w dziedzinie paliw ekologicznych i zielonego wodoru. FlagshipONE uzupełnia rosnący portfel projektów duńskiego koncernu w zakresie wodoru i Power-to-X. 

W ramach FlagshipONE powstanie elektrolizer o mocy około 70 MW, który będzie mógł produkować 50 000 ton e-metanolu rocznie w oparciu o  zielony wodór, który będzie pozyskiwany z nadwyżek energii generowanej przez lądową farmę wiatrową, oraz biogeniczny CO2 wychwytywany z elektrociepłowni Hörneborgsverket w Örnsköldsvik w Szwecji. 

Ørsted i Liquid Wind AB oczekują, że FlagshipONE zostanie uruchomiony w 2024 roku, o ile zostanie podjęta ostateczna decyzja inwestycyjna, co może nastąpić jeszcze w 2022 roku.

Jak zaznaczył Martin Neubert, zastępca dyrektora generalnego Ørsted, duński koncern postawił sobie jasną i strategiczną ambicję zbudowania globalnej pozycji lidera w dziedzinie zielonego wodoru i paliw ekologicznych, a inwestycja w FlagshipONE jest wyraźnym dowodem zaangażowania Ørsted w realizację tej ambicji.

Według Międzynarodowej Agencji Energii, emisje pochodzące z żeglugi od 2000 do 2019 roku wzrosły o 40 proc. i stanowią obecnie około 2 proc. całkowitej globalnej emisji gazów cieplarnianych związanych z energią. Sektor ten pilnie potrzebuje nowych rodzajów paliwa, aby zmniejszyć swój wpływ na klimat. Ørsted jest zaangażowany w kilka projektów, które mają na celu dostarczenie zrównoważonych paliw dla transportu morskiego, w tym projekt Green Fuels for Denmark w Kopenhadze.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.