Maersk zaprezentował projekt serii kontenerowców zasilanych metanolem. Osiem takich neutralnych węglowo statków zostało już zamówionych.
Dla duńskiego giganta statki buduje gigant koreański – Hyundai Heavy Industries (HHI). Pierwszy z nich ma wejść do służby na początku 2024 roku. Projekt statków podczas wirtualnej prezentacji przedstawili Morten Bo Christiansen, odpowiedzialny w Maersk za dekarbonizację, Ole Graa Jakobsen, kierownik do spraw technologii floty Maersk oraz Emiliano Austi, kierownik ds. architektury morskiej.
Maersk w komunikacie podał, że w ciągu pięciu lat pracy nad projektem trzeba było pokonać szereg wyzwań i problemów. „Po pierwsze, należało zadbać o komfort załogi, poprzez umieszczenie kajut w bardziej wyeksponowanym miejscu. Po wtóre, kluczowym aspektem, o jaki należało zadbać, była odpowiednia wytrzymałość kadłuba” – czytamy w komunikacie. Trzeba było także opracować nowe rozmieszczenie łodzi ratunkowych i świateł nawigacyjnych, a także nowe kamery, które poprawiają widoczność podczas nawigacji.
Nowe statki będą miały po 350 metrów długości i 52,5 metra szerokości
oraz pojemność 16 tys. TEU. Zostaną wyposażone w dwupaliwowe silniki,
które będą mogły pracować na neutralnym węglowo zielonym metanolu, jak
również na konwencjonalnym paliwie niskosiarkowym. Projektanci mieli za
zadanie opracować statek tak, by był w stanie pokonać całą trasę
korzystając wyłącznie z silników metanolowych. Będzie to możliwe dzięki
zbiornikowi o pojemności 16 tys. metrów sześciennych. Z kolei cała
konfiguracja napędu na metanol została stworzona we współpracy z MAN ES,
Hyundai (Himsen) i Alfa Laval. Jest to przeskalowana wersja napędu
stosowanego w mniejszych jednostkach o pojemności 2 tys. TEU. Nowe
statki będą sklasyfikowane przez American Bureau of Shipping.
Maersk
podaje, że dzięki zastosowaniu zielonego metanolu wydajność
energetyczna statków podniesie się o 20 proc. na kontener w porównaniu
do średniej branżowej. Dodatkowo osiem zamówionych statków zaoszczędzi
około miliona ton CO2 emisji rocznie.
HHI już pracuje nad budową jednostek. Maersk złożył stosowane zamówienie latem. Wcześniej, w lutym, Duńczycy zamówili w Hyundai Mipo Dockyards jeden mniejszy feederowiec – 2,1 tys. TEU – również dwupaliwowy. Zostanie on dostarczony armatorowi w 2023 roku. Jednostka o długości 172 metrów będzie pierwszym statkiem w tym sektorze zasilanym neutralnym węglowo metanolem. Będzie pływać w barwach spółki zależnej Maersk, Sealand Europe, na trasach między Północną Europą a Zatoką Botnicką.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów