Choć na pełne roczne statystyki jeszcze za wcześnie, Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście poinformował, że należy się spodziewać dodatnich wyników przeładunkowych w skali roku.
„Rok do roku porty są na plusie o7,3 proc” – Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Dokładnie 8 grudnia porty wyrównały i przekroczyły ilość przeładunków obsłużonych w 2020 roku, czyli 31 177,5 tys. ton. Oznacza to, że przez niemal cały miesiąc porty będą śrubować swój zeszłoroczny wynik.
Przypomnijmy, że 31 177,5 tys. ton przeładowanych w 2020 roku
oznaczało spadek w stosunku do 2019 roku o 3,1 proc – w 2019 roku porty
przeładowały dokładnie 32 174,8 tys. ton.
– Zważywszy na
trudne pandemiczne okoliczności, wypracowany wynik można uznać za
satysfakcjonujący – mówił w styczniu prezes ZMPSiŚ SA, Krzysztof Urbaś. –
Rok 2020 zaczęliśmy spadkami. Pierwszy kwartał przyniósł spadek
przeładunków o 7 proc. w stosunku do roku 2019. W kwietniu i maju
pojawiły się pierwsze negatywne efekty pandemii, szczególnie na
Terminalu Promowym w Świnoujściu. Spadek przeładunków utrzymywał się do
sierpnia. We wrześniu i październiku, licząc rok do roku,
przeładowaliśmy więcej o 8 proc., w listopadzie +4,4 proc. a w grudniu
+7,5 proc. – dodaje.
Po dobrej końcówce 2020 roku w kolejnych
miesiącach porty kontynuowały wzrosty i już po pierwszych miesiącach
można było odnieść wrażenie, że Szczecin i Świnoujście powróciły do
wyników sprzed pandemii. Po trzech kwartałach roku statystyki
pokazywały, że towarów pojawiło się nawet więcej niż w okresie
przedpandemicznym o 2 proc. Wszystko wskazuje zatem na to, że obecny rok
zostanie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zamknie
bardzo satysfakcjonującym wynikiem oznaczającym powrót na ścieżkę
wzrostów.
Prowadzone w portach inwestycje również dają nadzieję na zwiększające się wyniki w przyszłych latach. Pośród najważniejszych z nich trzeba wymienić pogłębianie toru wodnego do głębokości 12,5 metra, co pozwoli na wpływanie do portów jednostek o większych pojemnościach. W tym celu modernizowane są także nabrzeża. Niezwykle ważnymi inwestycjami są także modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu, który będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowa terminalu LNG oraz budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Systematycznie poprawiana jest także infrastruktura dostępowa do portów od strony lądu, czyli infrastruktura tzw. „ostatniej mili”, w tym zarówno drogowa, jak i kolejowa.
Szkolenie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące obsługi towarów w porcie
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku