• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Szczecin-Świnoujście: w skali roku wzrosty

Partnerzy portalu

Szczecin-Świnoujście: w skali roku wzrosty - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Choć na pełne roczne statystyki jeszcze za wcześnie, Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście poinformował, że należy się spodziewać dodatnich wyników przeładunkowych w skali roku.

„Rok do roku porty są na plusie o7,3 proc” – Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Dokładnie 8 grudnia porty wyrównały i przekroczyły ilość przeładunków obsłużonych w 2020 roku, czyli 31 177,5 tys. ton. Oznacza to, że przez niemal cały miesiąc porty będą śrubować swój zeszłoroczny wynik.



Przypomnijmy, że 31 177,5 tys. ton przeładowanych w 2020 roku oznaczało spadek w stosunku do 2019 roku o 3,1 proc – w 2019 roku porty przeładowały dokładnie 32 174,8 tys. ton.

– Zważywszy na trudne pandemiczne okoliczności, wypracowany wynik można uznać za satysfakcjonujący – mówił w styczniu prezes ZMPSiŚ SA, Krzysztof Urbaś. – Rok 2020 zaczęliśmy spadkami. Pierwszy kwartał przyniósł spadek przeładunków o 7 proc. w stosunku do roku 2019. W kwietniu i maju pojawiły się pierwsze negatywne efekty pandemii, szczególnie na Terminalu Promowym w Świnoujściu. Spadek przeładunków utrzymywał się do sierpnia. We wrześniu i październiku, licząc rok do roku, przeładowaliśmy więcej o 8 proc., w listopadzie +4,4 proc. a w grudniu +7,5 proc. – dodaje.

Po dobrej końcówce 2020 roku w kolejnych miesiącach porty kontynuowały wzrosty i już po pierwszych miesiącach można było odnieść wrażenie, że Szczecin i Świnoujście powróciły do wyników sprzed pandemii. Po trzech kwartałach roku statystyki pokazywały, że towarów pojawiło się nawet więcej niż w okresie przedpandemicznym o 2 proc. Wszystko wskazuje zatem na to, że obecny rok zostanie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zamknie bardzo satysfakcjonującym wynikiem oznaczającym powrót na ścieżkę wzrostów.

Prowadzone w portach inwestycje również dają nadzieję na zwiększające się wyniki w przyszłych latach. Pośród najważniejszych z nich trzeba wymienić pogłębianie toru wodnego do głębokości 12,5 metra, co pozwoli na wpływanie do portów jednostek o większych pojemnościach. W tym celu modernizowane są także nabrzeża. Niezwykle ważnymi inwestycjami są także modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu, który będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowa terminalu LNG oraz budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Systematycznie poprawiana jest także infrastruktura dostępowa do portów od strony lądu, czyli infrastruktura tzw. „ostatniej mili”, w tym zarówno drogowa, jak i kolejowa.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.