• <
ATC_CARGO_TOP

CPPI: Najwydajniejsze porty kontenerowe znajdują się w Azji

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski CPPI: Najwydajniejsze porty kontenerowe znajdują się w Azji
CPPI: Najwydajniejsze porty kontenerowe znajdują się w Azji - GospodarkaMorska.pl
Fot. Navingo

Paweł Kuś

07.05.2021 Źródło: własne

Azjatyckie porty dominują czołówkę rankingu top 50 stworzonego przez indeks Container Port Performance Index (CPPI).

Raport, opublikowany przez Bank Światowy i IHS Markit, ocenił porty pod kątem różnych wskaźników. Ich ranking wydajności zadbał o odpowiednie porównanie portów na całym świecie dzięki standaryzacji dla różnych rozmiarów statków i liczby przeładowanych kontenerów na każde zawinięcie.

Ponieważ większość z 50 najlepszych obiektów znajduje się w Azji, azjatyckie porty morskie dowiodły, że stosują najlepsze praktyki i podążają za trendami z 2019 i 2020 roku.

– Rozwój wysokiej jakości i wydajnej infrastruktury portu kontenerowego jest kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do udanych, ukierunkowanych na eksport strategii wzrostu zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych - stwierdził Martin Humphreys, główny ekonomista ds. transportu w Banku Światowym. – Wydajne porty zapewniają również ciągłość biznesową i zwiększają odporność tych swoistych bram morskich jako kluczowych węzłów w globalnym systemie logistycznym – dodał.

W okresie pandemii porty na całym świecie musiały się mierzyć z opóźnieniami w zawinięciach jednostek, co spowodowało w dłuższej perspektywie niedobory towarów i wyższe koszty cen. Wskaźnik Container Port Performace Index ma na celu zidentyfikowanie luk i możliwości ulepszeń, które przyniosą korzyści zainteresowanym stronom, od linii żeglugowych przez rządy krajowe po konsumentów.

– Nieskuteczne operacje portowe mają bardzo bezpośredni wpływ na dostawy w całym kraju i ich mieszkańców. Podczas pandemii Covid-19 widzieliśmy opóźnienia w portach powodujące niedobory podstawowych towarów i ich wyższe ceny. W dłuższej perspektywie takie wąskie gardła mogą oznaczać wolniejszy wzrost gospodarczy, wyższe koszty dla importerów i eksporterów, a nawet skutkować zmniejszeniem zatrudnienia – dodał Turloch Mooney, zastępca dyrektora ds. transportu morskiego i handlu w IHS Markit.

Port w Jokohamie na szczycie

Spośród pierwszych 50 miejsc, port w Jokohamie w Japonii zapewnił sobie najlepszy wynik na liście. Obiekt posiada siedem stanowisk kontenerowych i milion metrów kwadratowych powierzchni magazynowej w Yokohama Port Cargo Center.

Obecnie port w Jokohamie osiąga najwyższą wydajność, ponieważ załadowanie lub rozładowanie kontenera zajmuje tam zaledwie 1,1 minuty w ramach standardowego połączenia z portem, co w porównaniu do przeciętnego wyniku afrykańskiego portu jest trzykrotnie szybsze.

Ponieważ Azja nadal jest jednym z największych motorów gospodarki światowej, odpowiadającym za 76 proc. całego handlu morskiego, zgodnie z publikacją UNCTAD Review of Maritime Transport, jej porty zapewne zwiększą swój i tak już dominujący udział w globalnym rynku.


Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32925,00 $ tona -0,77% 15 cze
 Cynk 2986,00 $ tona -1,87% 15 cze
 Aluminium 2458,00 $ tona -1,84% 15 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.