Czołowe europejskie porty obniżają emisję CO2. Wprowadzone w ostatnich latach ograniczenia, rozwój odnawialnych źródeł energii oraz coraz bardziej ekologiczne napędy w transporcie przynoszą efekty w Porcie Rotterdam i Porcie Walencja
Port Rotterdam zmniejszył emisję o 27 procent
Port Rotterdam, w ciągu ostatnich czterech lat (2016-2020) zmniejszył emisję dwutlenku węgla o 27 proc.. W poprzednim roku ten wynik wyniósł 12 procent, w porównaniu do 8 procent w całej Holandii.
- Dzięki tej znacznej obniżce port Rotterdam jak i znajdujące się tam firmy odpowiadają już tylko za 13,5 procent całkowitych emisji w Rotterdamie, w porównaniu do 16 proc. kilka lat temu – stwierdziły władze portu.
Całkowita wielkość emisji portu obejmuje emisje związane z produkcją przemysłową (rafinerie, firmy chemiczne) oraz wytwarzaniem energii elektrycznej (elektrownie opalane gazem i węglem).
Dla celów porównawczych do 2016 roku port zazwyczaj emitował ponad 30 mln ton CO2 rocznie, w wyniku rozbudowy kompleksu przemysłowego w okolicy.
Jednak do 2020 roku port twierdzi, że zmniejszył emisje blisko całkowitej wielkości zarejestrowanej 30 lat temu. W tym samym czasie powierzchnia portu zwiększyła się o 20%, a roczna przepustowość o około 50%.
Jak poinformowano, w zeszłym roku elektrownie w Rotterdamie zmniejszyły emisje dwutlenku węgla o 1,9 miliona ton (21%) - w ujęciu procentowym równoważnym z wartością krajową.
O ile część tej redukcji można przypisać niższemu zużyciu energii, spadek ten przypisuje się głównie znacznemu wzrostowi (ponad 40%) produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takich jak energia słoneczna, wiatr i biomasa.
W 2020 roku elektrownie opalane gazem ziemnym w Rotterdamie po raz pierwszy w historii uwolniły do atmosfery więcej węgla niż ich opalane węglem odpowiedniki.
- Emisje dwutlenku węgla w sektorze przemysłowym Rotterdamu spadły o 1,1 mln ton (7%), podczas gdy emisje przemysłowe w całym kraju pozostały na tym samym poziomie. Te zmniejszone emisje przemysłowe są konsekwencją kryzysu gospodarczego w 2020 roku. Spadek ten doprowadził do zmniejszenia popytu na ropę i produkty chemiczne, zmuszając lokalny przemysł do ograniczenia swojej działalności - dodał port.
Port współpracuje z różnymi partnerami w celu wprowadzenia wielkoskalowej sieci wodorowej w całym kompleksie portowym. Rotterdam, stając się centrum przesyłu wodoru, ma na celu utrzymanie w przyszłości pozycji ważnego portu energetycznego dla Europy Północno-Zachodniej.
O 3 procent rocznie mniejsza emisja w Porcie Walencja
Również hiszpański Port Walencja obniżył swój ślad węglowy o 30 procent w okresie od 2008 do 2019 roku - poinformował zarząd obiektu. Oznacza to obniżkę z 3,19 do 2,23 kg emisji CO2 na przeładowaną tonę towaru.
Ślad węglowy w porcie jest mierzony z uwzględnieniem całej działalności, która ma miejsce w porcie Walencja. Badanie śladu węglowego od 2008 roku jest prowadzone przez uniwersytet Universitat Politécnica de València, a jego weryfikacją się zajmują audytorzy z Lloyd's of London zgodnie ze standardem 14064.
W tym samym okresie działalność Valenciaport wzrosła o 42%, z 52 mln ton przeładowanych w 2008 r. do 74 mln ton na koniec roku obrotowego 2019.
Liczby te stawiają Valenciaport na właściwej drodze do osiągnięcia celu, jakim jest stanie się portem o zerowej emisji do 2030 roku.
Niektóre z już realizowanych projektów wspierających tę wizję obejmują budowę podstacji elektrycznej portu w Walencji, która pozwoli na podłączenie do sieci elektrycznej statków zacumowanych w porcie, a co za tym idzie redukcję emisji CO2.
Inne przykłady obejmują: studia wykonalności dla instalacji farmy wiatrowej; budowę i usprawnianie połączeń kolejowych; wdrożenie fotowoltaicznej energii słonecznej; zastąpienie floty pojazdów PAV pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi; wymianę oświetlenia na terenach portowych.
Marina w Pucku będzie gotowa trzy miesiące przed terminem
Rosja stawia na Arktykę. Jeden z tamtejszych portów otwarty dla zagranicznych statków handlowych
Baltic Hub inwestuje w lokalną społeczność. Znamy laureatów konkursu grantowego Busole!
Duże problemy małych portów morskich
Port Gdynia. Udaremniono przemyt wypchanych niedźwiedzi
Białoruś chce wykorzystać port w Murmańsku