Władze Korei Płd. rozważają wniesienie do Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza (ITLOS) skargi na decyzję rządu Japonii o uwolnieniu ponad miliona ton wody ze zniszczonej elektrowni jądrowej w Fukushimie do oceanu – ogłosił w środę pałac prezydencki w Seulu.
Prezydent Korei Płd. Mun Dze In nakazał rządowi „aktywne rozważenie” takiej skargi. Uczynił to przed spotkaniem z nowym japońskim ambasadorem w Seulu Koichim Aiboshim, od którego przyjął listy uwierzytelniające – powiedział dziennikarzom rzecznik prezydenta Kang Min Seok.
Na spotkaniu Mun przekazał Aiboshiemu, że decyzja japońskiego rządu wywołała „głębokie zaniepokojenie” Koreańczyków, ponieważ oba kraje znajdują się w bliskiej odległości i leżą nad tym samym morzem. Poprosił ambasadora o przekazanie tej informacji rządowi w Tokio.
Seul wyrażał stanowczy sprzeciw wobec planów uwolnienia ponad miliona ton przefiltrowanej, ale wciąż radioaktywnej wody z Fukushimy, w tym tej, która służyła do chłodzenia reaktorów elektrowni jądrowej, zniszczonej w wyniku potężnego trzęsienia ziemi i tsunami w 2011 roku.
Mimo protestów Korei Płd. i Chin oraz sprzeciwu japońskich rybaków rząd w Tokio formalnie zatwierdził we wtorek decyzję o spuszczeniu wody do oceanu po jej uprzednim rozcieńczeniu. Proces uwalniania wody ma się rozpocząć za mniej więcej dwa lata, według zapowiedzi władz mają zostać zachowane międzynarodowe standardy bezpieczeństwa.
Ambasador Aiboshi przekazał Munowi osobisty list od japońskiego cesarza Naruhito, w którym monarcha wyraził nadzieję na poprawę dwustronnych relacji pomiędzy obu krajami – podała agencja Yonhap. Stosunki Seul-Tokio pogorszyły się w ostatnich latach między innymi w związku ze sporem historycznym dotyczącym japońskiej agresji w czasie drugiej wojny światowej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych