W dobie dekarbonizacji sektora morskiego z rozwiązaniem przychodzi projekt Element 1. Alternatywne pozyskiwanie wodoru z metanolu do zasilania ogniw PEW bezpośrednio na statku może stanowić rozwiązanie problemu magazynowania i dystrybucji surowca.
Ardmore Shipping Corporation, Element 1 oraz Maritime Partners podpisały list intencyjny w celu powołania spółki, aby wspólnie wprowadzić do sektora morskiego unikalną technologię pozyskiwania wodoru z metanolu. Udało im się wyeliminować problem kosztów związanych z magazynowaniem i dystrybucją sprężonego wodoru, a przygotowany system pozwala na produkcję wodoru bezpośrednio w miejscu jego użycia. Jest to szczególnie istotne dla generatorów elektrycznych na statkach oceanicznych, napędów głównych statków śródlądowych i przybrzeżnych oraz zasilania kontenerów chłodniczych.
Jak komentuje dr Dave Edlund, współzałożyciel i dyrektor generalny Element 1: „Podczas gdy technologia ogniw paliwowych znacznie rozwinęła się w ostatnich dziesięcioleciach, sama dostawa wodoru jako surowca niezbędnego w PEM uległa znacznemu opóźnieniu. Stwarza to poważne wyzwania logistyczne i ekonomiczne dla rozpowszechniania ogniw paliwowych na szeroką skalę. Zaproponowana przez e1 technologia pozyskiwania wodoru z metanolu oferuje rozwiązanie tego problemu. Co ważne, Ardmore i Maritime Partners zapewniają dostęp do istniejących już rynków żeglugi międzynarodowej i do śródlądowych dróg wodnych”.
Zgodnie z IMO 2030/2050 oraz innymi wiążącymi przepisami dotyczącymi procesu dekarbonizacji w sektorze morskim, ogniwa paliwowe PEM zasilane wodorem są dobrym wyborem nie tylko ze względów emisyjnych – tutaj można dzięki stosowaniu ogniw uzyskać niski lub zerowy próg emisji CO2 – ale też i ograniczenia emisji innych szkodliwych cząstek, w tym związków siarki (SOx) czy azotu (NOx).
- System e1 jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, gdy jest zasilany odnawialnym metanolem. Powinien okazać się konkurencyjny pod względem kosztów w stosunku do źródeł alternatywnych, a w razie potrzeby można go dostosować lub zmodernizować tak, aby działał na amoniaku – zapewnia Anthony Gurnee.
- Jesteśmy podekscytowani możliwościami rynkowymi związanymi z technologią Element 1, umożliwiającą pozyskiwanie zielonego wodoru z metanolu. Uważamy, że jest on bezpieczniejszy i tańszy, a jednocześnie emituje zero cząstek stałych, NOx, SOx i 30-50% mniej węgla niż silnik wysokoprężny o tej samej mocy – oznajmia Anthony Gurnee, dyrektor generalny Ardmore.
Porównując ogniwa do silników wysokoprężnych, należy zauważyć niskie koszty eksploatacji, napraw czy konserwacji, ale przede wszystkim oszczędność surowca. Skutkuje to znaczną i opłacalną redukcją emisji CO2 przy użyciu standardowego metanolu w porównaniu z olejem napędowym.
Technologia PEM prezentowana przez Element 1, poza zapewnieniem bezpiecznych i wydajnych dostaw wodoru na pokładzie w sektorze morskim, ma szeroki zakres zastosowania m.in. w: mobilnych i odległych lokalizacjach, motoryzacji, pojazdach terenowych, kolei, magazynach czy zasilaniu awaryjnym.
Maritime Partners – dostawca rozwiązań finansowych i wsparcia w zakresie budowy nowych gałęzi przemysłu morskiego, ze szczególnym uwzględnieniem statków Jones Act i śródlądowego transportu morskiego, podkreśla potencjał sektora śródlądowego.
- Jesteśmy szczególnie entuzjastyczni dla zastosowania tej technologii w morskim przemyśle śródlądowym, ponieważ oferuje ona potencjał znacznego obniżenia emisji dwutlenku węgla w najbliższej perspektywie i zapewnia jasną ścieżkę do osiągnięcia zerowego śladu węglowego. Co ważne, uważamy, że ta technologia jest obecnie konkurencyjna cenowo w porównaniu z silnikami spalinowymi – oznajmia Bick Brooks, współzałożyciel i CEO Maritime Partners.
Zestaw generatora wodoru/ogniwa paliwowego ma charakter modułowy. Może być instalowany zarówno w formie pudełkowej lub zintegrowany z istniejącymi już elementami instalacji w zakresie mocy wyjściowych od 50kW do 2MW, przy czym możliwe są również do uzyskania większe wartości.
Obecnie trwają negocjacje i etap weryfikacji ostatecznych umów pomiędzy partnerami. Domknięcie formalności przewidywane jest na początek drugiego kwartału 2021 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów