sons
Poszczególne państwa unijne odmrażają gospodarki oraz pompują ogromne środki, aby przeciwdziałać skutkom pandemii; przełoży się to na pobudzenie ich produkcji i popytu, co wpłynie aktywująco na nasz eksport - prognozują analitycy Ministerstwa Rozwoju w komentarzu do środowych danych GUS.
Główny Urząd Statystyczny podał w środę, że nadwyżka w obrotach towarowych handlu zagranicznego po kwietniu wyniosła 0,8 mld euro.
Analitycy resortu rozwoju zwrócili uwagę, że w kwietniu br. eksport towarów z Polski spadł o ok. 29 proc., do niespełna 14,1 mld euro. W zbliżonym tempie zmniejszył się import - o ok. 28 proc. (do 14,2 mld euro).
Resort zaznaczył, że kwietniowe wyniki przełożyły się na wyhamowanie naszych obrotów towarowych w okresie styczeń-kwiecień br. "W skali czterech miesięcy br. eksport z Polski spadł o 5,3 proc. r/r, do blisko 74,6 mld euro, a import zmniejszył się o 5,8 proc., do 73,8 mld euro" - wskazali analitycy MR. Nadwyżka obrotów towarowych wyniosła ok. 780 mln euro wobec ok. 350 mln euro przed rokiem.
W pierwszych czterech miesiącach br. o spadkach eksportu Polski zadecydowały państwa rozwinięte gospodarczo, gdzie sprzedaż zmniejszyła się o 7 proc., podczas gdy na rynki słabiej rozwinięte wzrosła o 7,1 proc. - dodał resort rozwoju.
MR zaznaczyło, że w zbliżonym do krajów rozwiniętych gospodarczo tempie spadł eksport do UE, tj. o ok. 7 proc.(do 54,6 mld euro). Spadki sprzedaży notowano do większości krajów unijnych, w tym do Niemiec o ok. 5 proc., Czech o ok. 7 proc., Francji o ok. 12 proc. i Niderlandów o ok. 11 proc. Po stronie importu z UE notowano redukcję w wysokości 9,3 proc. (do blisko 40,5 mld euro). Dodatnie saldo z UE wyniosło prawie 14,2 mld euro.
Sprzedaż na pozaunijne rynki rozwinięte gospodarczo zmniejszyła się z kolei o 6,3 proc. (do 9,6 mld euro), w tym do Wielkiej Brytanii o ok. 10 proc., a USA o 2,3 proc. Nieznacznie łagodniejszą redukcję notowano w przywozie z tej grupy krajów, tj. o ok. 3 proc. (do 7,5 mld EUR). "Takie wyniki przełożyły się na zmniejszenie nadwyżki o 0,4 mld euro, do 2,1 mld euro" - wskazali analitycy MR.
Zwrócili też uwagę na wzrost sprzedaży do krajów WNP - o 4 proc. do blisko 4,8 mld euro. W szczególności gwałtownie przyspieszył wywóz do Kazachstanu (ponad 2-krotny wzrost). Niewielkie natomiast wzrosty notowano na Ukrainę (o 1 proc.) i Białoruś (o 2,2 proc.), a niemalże stagnację w przypadku Rosji. "Jednocześnie import z tej grupy krajów spadł w omawianym okresie o 13 proc., do prawie 5,8 mld euro, co zaowocowało 2-krotną redukcją deficytu, do 1 mld euro" - zaznaczyli.
MR dodało, że w okresie czterech miesięcy br. dynamicznie zwiększyła się też ekspansja polskich eksporterów na pozostałe rynki słabiej rozwinięte (z wyłączeniem WNP) - tj. o 10 proc., do 5,5 mld euro. Wśród ważniejszych rynków tej grupy rosła sprzedaż do Turcji (o 8 proc.) i Arabii Saudyjskiej (o ponad 70 proc.). Z kolei do Chin eksport zwiększył się o 1,5 proc. "Zdecydowanie wolniej natomiast rósł w tym czasie import z omawianej grupy krajów (o 3,6 proc., do 20 mld euro), w tym z Chin o 2,5 proc." - podkreślili analitycy MR. Deficyt obrotów wyniósł 14,5 mld euro wobec 14,3 mld euro przed rokiem.
"Sektorem boleśnie dotkniętym skutkami koronawirusa jest motoryzacja, co wynika z rozbudowanych sieci dostaw w tej branży" - wskazał resort. Znalazło to potwierdzenie w polskich danych, gdzie eksport pojazdów nieszynowych i ich części spadł w pierwszych czterech miesiącach br. o ok. 25 proc. Głębokie spadki dotknęły również sektora mebli, pościeli, materaców, lamp (o ok. 17 proc.). Delikatniejsze redukcje wywozu natomiast wystąpiły w przypadku kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych oraz ich części i akcesoriów (o 5,8 proc.), a także maszyn i urządzeń elektrycznych oraz ich części i akcesoriów (3,8 proc.).
Analitycy zaznaczyli, że podobnie sytuacja kształtowała się po stronie importu. Gwałtownie załamał się przywóz pojazdów nieszynowych i ich części (o ok. 28 proc.), a niższe spadki notowano w przypadku kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych oraz ich części i akcesoriów oraz maszyn i urządzeń elektrycznych oraz ich części i akcesoriów - odpowiednio o ok. 4 proc. i 2 proc.
Według MR sytuacja w handlu zagranicznym Polski jest nadal trudna do prognozowania. "Na wyniki polskich obrotów w 2020 r. silnie będzie oddziaływać globalny handel, dla którego międzynarodowe ośrodki szacują głęboką recesję, silniejszą niż światowego PKB" - wskazali. Według najnowszych szacunków Banku Światowego ograniczenie aktywności gospodarczej przełoży się na obniżenie wolumenu handlu światowego w bieżącym roku o 13,4 proc. Z kolei szacunki UNCTAD wskazują, że międzynarodowy handel towarami może w skali br. zmniejszyć się nawet o 20 proc.
"Niemniej w przypadku polskiej wymiany towarowej z zagranicą, wiele będzie zależeć od koniunktury naszych głównych partnerów handlowych, zwłaszcza w strefie euro" - ocenili analitycy resortu. Dodali, że poszczególne państwa unijne odmrażają gospodarki oraz pompują ogromne środki, aby przeciwdziałać skutkom pandemii.
MR oczekuje, że przełoży się to na pobudzenie ich produkcji i popytu, co wpłynie aktywująco na nasz eksport. "Nie należy także zapominać, że głównym czynnikiem ryzyka pozostaje kwestia dalszego rozwoju pandemii oraz ewentualna jej druga fala, która może przynieść ponowne ograniczenia w skali międzynarodowej" - podsumowali. (PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii