PMK
Chiny utrzymały pierwszą pozycję w indeksie LSCI, stworzonym przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD). Wskaźnik ocenia jakość połączeń kontenerowych kraju. Chiny poprawiły swój indeks o 51 proc. od 2006 roku.
- Pozycja kraju w globalnej sieci transportowej kontenerów jest ważnym wyznacznikiem jej kosztów handlowych i konkurencyjności - powiedział Jan Hoffmann, szef logistyki handlowej UNCTAD.
Pięć z 10 najlepszych krajów tego indeksu znajduje się w Azji. Oprócz Chin w pierwszej piątce znalazł się Singapur, Korea Południowa, Hongkong i Malezja. Każdy z nich uzyskał wynik przekraczający 100 punktów. Polska zajęła 27 miejsce z wynikiem 51.69 punktów. Niestety indeks naszego kraju zmniejszył się o 2 pkt w porównaniu z zeszłym rokiem.
Na drugim końcu tabeli znalazły się małe rozwijające się kraje wyspiarskie (SIDS), gdzie nie zauważono żadnej poprawy. Oznacza to, że handel towarami pozostaje problematyczny w tych krajach, co ma negatywne skutki gospodarcze.
- Obserwujemy wciąż rosnącą przepaść między najlepszymi a najgorszymi krajami, które znajdują się w naszym rankingu - dodał Hoffmann.
LSCI, które jest obliczane na podstawie danych dotyczących rozmieszczenia statków kontenerowych na świecie i publikowane co roku, obejmuje 178 krajów i pokazuje tendencje w zakresie połączeń morskich od 2006 do 2019 roku.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych