Grecja jest czołowym morskim krajem. Z flotą ponad 4900 statków, greccy armatorzy kontrolują 19,42% światowej floty pod względem nośności. W 2020 r. flota należąca do Grecji wzrosła o ponad 4% do około 364 mln dwt.
W 2019 r. armatorzy greccy zapewnili wpływy do budżetu w wysokości ponad 17,3 mld euro, a w 2020 r. ponad 13,8 mld euro. Na podstawie analizy rynku żeglugowego można założyć, że w 2021 r. wpływy z aktywności greckich armatorów powróciły do poziomu z 2019 r., czyli około 17 mld euro, biorąc pod uwagę wzrost przychodów floty światowej w wyniku wysokich frachtów we wszystkich kategoriach przewozów, za wyjątkiem turystyki morskiej i przewozów pasażerskich promami.
Nowy sternik w Związku Greckich Armatorów
W lutym
stery Związku Greckich Armatorów przejęła Melina N. Travlos. Członkowie
Union of Greek Shipowners (UGS) wybrali przedstawicielkę płci pięknej na
prezydenta po raz pierwszy w 106-letniej historii organizacji.
Travlos
jest pierwszą kobietą, która została wybrana na prezesa Związku
Greckich Armatorów od czasu jego założenia w 1916 roku i będzie pełniła
tą funkcję przez trzy lata. Zastąpiła dotychczasowego prezydenta
Theodore'a Veniamisa, który sprawował władzę przez 13 lat.
Melina
Travlos ma doświadczenie w shippingu, bowiem kieruje Neptune Dry
Management, które jest częścią Neptune Lines Shipping & Managing
Enterprises. Neptune Lines zarządza flotą 18 ro-ro PCTC (Pure Car and
Truck Carrier). Są to samochodowce (część własnych i część
czarterowanych) o ładowności od 1500 do 4600 pojazdów. Średni wiek floty
zarządzanej przez Neptune Lines wynosi 8,5 roku. To jedna z
najmłodszych flot w Europie. Statki znajdujące się w dyspozycji armatora
dysponują linią ładunkową około 19 tys. metrów.
Ojciec nowej
prezydent UGS to Nikos Travlos. Założył on Neptune Lines w 1975 roku z
myślą o wejściu na rynek morskiego transportu pojazdów. Jego flota
składająca się z 18 statków przewozi ponad milion samochodów rocznie do
20 krajów i 30 portów śródziemnomorskich. Melina Travlos również
założyła firmę żeglugową pięć lat temu. Jest to Neptune Dry Management,
który ma flotę pięciu masowców od 56 tys. do 61 tys. dwt.
Grecy i Unia Europejska
Licząca
10,6 mln mieszkańców Grecja od lata znajduje się wśród narodów
zajmujących się żeglugą. Działa tu silny klaster żeglugowy liczący około
600 armatorów i drugie tyle zarządców statków. Grecja systematycznie
zwiększa swój udział we flocie Unii Europejskiej. Na początku br. Grecy
posiadali 58 procent floty kontrolowanej przez państwa należące do UE.
Ponad jedna trzecia floty należącej do Grecji, czyli 1706 statków pływa
pod banderą państwa członkowskiego UE.
Grecja z flotą 4901
statków kontroluje 19,42 procent globalnego rynku transportu morskiego
pod nośności (dwt). W 2020 r. flota należąca do Grecji zwiększyła się o
ponad 4 proc. do około 364 mln dwt. Greccy armatorzy zarządzają 30,25
proc. światowej floty zbiornikowców, 14,64 proc. floty chemikaliowców i
produktowców, posiadają 15,58 proc. zbiornikowców LNG/LPG oraz 20,04
proc. światowej floty masowców. W ich rękach znajduje się też 9,53
proc. globalnej floty kontenerowców.
Inwestycje w tonaż i bezpieczeństwo
Greccy
armatorzy nadal inwestują w nowe statki. Portfel zamówień na nowe
statki według Greckiego Związku Armatorów w 2020 r. obejmował 104 statki
(ponad 1000 gt) o nośności 14,36 mln ton. Pod koniec 2020 r. stanowiło
to 10,99% tonażu zakontraktowanego w stoczniach światowych. W 2021 r.
średni wiek floty greckiej osiągnął 9,54 lat i, co podkreśla Związek
Armatorów Greckich, jest niższy niż średni wiek floty światowej, który
wynosi 9,87 lat.
Istotną informacje jest to, że grecka żegluga
jest jedną z najbezpieczniejszych na świecie. Grecja jest na „Liście
potwierdzonych standardów szkolenia, certyfikacji i pełnienia wacht dla
marynarzy (STCW)” Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Pływanie
na statkach greckich należy do bezpiecznych.
- Tylko 0,44
proc. greckiej floty handlowej pod względem liczby i 0,50 proc. floty
biorąc pod uwagę tonaż brało udział w drobnych wypadkach. Grecja
znajduje się na liście administracji flagowych programu QUALSHIP 21 Port
State Control in the United States (USCG) – podkreśla kierownictwo UGS.
Grecja jest też jednym z wiodących rejestrów statków na
świecie. Pod grecką banderą zarejestrowanych jest 685 statków mających
ponad 1000 gt o łącznym tonażu 37,98 mln GT. Biorąc pod uwagę nośność
statków pływających pod banderą Grecji, jest to 8. flota w świecie oraz
2. flota w UE.
Grecja wspiera marynarzy uwięzionych na Morzu Czarnym
-
Na Nadzwyczajnej Sesji Rady IMO zgodziła się na propozycję,
zainicjowaną przez Grecję i inne państwa członkowskie, a także
międzynarodowy przemysł żeglugowy, dotyczącą pilnego ustanowienia
korytarza morskiego, aby umożliwić bezpieczną ewakuację marynarzy i
statków z zagrożone i dotknięte obszary na Morzu Czarnym i Morzu
Azowskim – informuje Związek Greckich Armatorów.
-
Chcielibyśmy przede wszystkim wyrazić naszą solidarność z ludźmi, którzy
są poddawani presji wojny, jesteśmy po ich stronie. Żegluga odgrywa
istotną rolę w światowym handlu i bezpieczeństwie dostaw podstawowych
produktów rolnych, surowców i energii do Unii Europejskiej i całego
świata – podkreśliła prezes UGS Melina Travlos w oświadczeniu z 14
marca. - Jako globalna potęga morska jesteśmy gotowi zrobić wszystko, co
w naszej mocy, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, aby
zapewnić ochronę statków i wszystkich marynarzy. Utworzenie
bezpiecznych korytarzy morskich dla statków opuszczających porty na tym
obszarze jest jednym z pierwszych niezbędnych środków, jakie należy
podjąć. W tym kontekście jesteśmy w pełni zgodni z decyzją Nadzwyczajnej
Sesji Rady IMO.
Związek Greckich Armatorów (UGS) podkreśla, że śledzi trwający na Ukrainie kryzys i jego liczne reperkusje i stwierdza, że sytuacja wywarła poważny wpływ na funkcjonowanie żeglugi międzynarodowej, powodując poważne problemy dla marynarzy i zakłócając globalne przepływy handlowe. Najwyższym priorytetem jest bezpieczeństwo marynarzy i statków – podkreśla UGS.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie