• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Grecja potęgą żeglugową. Armatorzy chcą wesprzeć marynarzy na morzach Czarnym i Azowskim

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Grecja potęgą żeglugową. Armatorzy chcą wesprzeć marynarzy na morzach Czarnym i Azowskim

Partnerzy portalu

Grecja potęgą żeglugową. Armatorzy chcą wesprzeć marynarzy na morzach Czarnym i Azowskim - GospodarkaMorska.pl
Fot. M. Grzybowski

Grecja jest czołowym morskim krajem. Z flotą ponad 4900 statków, greccy armatorzy kontrolują 19,42% światowej floty pod względem nośności. W 2020 r. flota należąca do Grecji wzrosła o ponad 4% do około 364 mln dwt.

W 2019 r. armatorzy greccy zapewnili wpływy do budżetu w wysokości ponad 17,3 mld euro, a w 2020 r. ponad 13,8 mld euro. Na podstawie analizy rynku żeglugowego można założyć, że w 2021 r. wpływy z aktywności greckich armatorów powróciły do poziomu z 2019 r., czyli około 17 mld euro, biorąc pod uwagę wzrost przychodów floty światowej w wyniku wysokich frachtów we wszystkich kategoriach przewozów, za wyjątkiem turystyki morskiej i przewozów pasażerskich promami.



Gospodarka Morska
Grecka flota na tle innych krajów, źródło: UNCTAD


Nowy sternik w Związku Greckich Armatorów

W lutym stery Związku Greckich Armatorów przejęła Melina N. Travlos. Członkowie Union of Greek Shipowners (UGS) wybrali przedstawicielkę płci pięknej na prezydenta po raz pierwszy w 106-letniej historii organizacji.
Travlos jest pierwszą kobietą, która została wybrana na prezesa Związku Greckich Armatorów od czasu jego założenia w 1916 roku i będzie pełniła tą funkcję przez trzy lata. Zastąpiła dotychczasowego prezydenta Theodore'a Veniamisa, który sprawował władzę przez 13 lat.

Melina Travlos ma doświadczenie w shippingu, bowiem kieruje Neptune Dry Management, które jest częścią Neptune Lines Shipping & Managing Enterprises. Neptune Lines zarządza flotą 18 ro-ro PCTC (Pure Car and Truck Carrier). Są to samochodowce (część własnych i część czarterowanych) o ładowności od 1500 do 4600 pojazdów. Średni wiek floty zarządzanej przez Neptune Lines wynosi 8,5 roku. To jedna z najmłodszych flot w Europie. Statki znajdujące się w dyspozycji armatora dysponują linią ładunkową około 19 tys. metrów.

Ojciec nowej prezydent UGS to Nikos Travlos. Założył on Neptune Lines w 1975 roku z myślą o wejściu na rynek morskiego transportu pojazdów. Jego flota składająca się z 18 statków przewozi ponad milion samochodów rocznie do 20 krajów i 30 portów śródziemnomorskich. Melina Travlos również założyła firmę żeglugową pięć lat temu. Jest to Neptune Dry Management, który ma flotę pięciu masowców od 56 tys. do 61 tys. dwt.

Grecy i Unia Europejska

Licząca 10,6 mln mieszkańców Grecja od lata znajduje się wśród narodów zajmujących się żeglugą. Działa tu silny klaster żeglugowy liczący około 600 armatorów i drugie tyle zarządców statków. Grecja systematycznie zwiększa swój udział we flocie Unii Europejskiej. Na początku br. Grecy posiadali 58 procent floty kontrolowanej przez państwa należące do UE. Ponad jedna trzecia floty należącej do Grecji, czyli 1706 statków pływa pod banderą państwa członkowskiego UE.

Grecja z flotą 4901 statków kontroluje 19,42 procent globalnego rynku transportu morskiego pod nośności (dwt). W 2020 r. flota należąca do Grecji zwiększyła się o ponad 4 proc. do około 364 mln dwt. Greccy armatorzy zarządzają 30,25 proc. światowej floty zbiornikowców, 14,64 proc. floty chemikaliowców i produktowców, posiadają 15,58 proc. zbiornikowców LNG/LPG oraz 20,04 proc. światowej floty masowców. W ich rękach znajduje się też 9,53 proc.  globalnej floty kontenerowców.


Gospodarka Morska
Flota handlowa Unii Europejskiej w podziale na kraje właścicielskie, źródło: Komisja Europejska


Inwestycje w tonaż i bezpieczeństwo

Greccy armatorzy nadal inwestują w nowe statki. Portfel zamówień na nowe statki według Greckiego Związku Armatorów w 2020 r. obejmował 104 statki (ponad 1000 gt) o nośności 14,36 mln ton. Pod koniec 2020 r. stanowiło to 10,99% tonażu zakontraktowanego w stoczniach światowych. W 2021 r. średni wiek floty greckiej  osiągnął 9,54 lat i, co podkreśla Związek Armatorów Greckich, jest niższy niż średni wiek floty światowej, który wynosi 9,87 lat.

Istotną informacje jest to, że grecka żegluga jest jedną z najbezpieczniejszych na świecie. Grecja jest na „Liście potwierdzonych standardów szkolenia, certyfikacji i pełnienia wacht dla marynarzy (STCW)” Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Pływanie na statkach greckich należy do bezpiecznych.

- Tylko 0,44 proc. greckiej floty handlowej pod względem liczby i 0,50 proc. floty biorąc pod uwagę tonaż brało udział w drobnych wypadkach. Grecja znajduje się na liście administracji flagowych programu QUALSHIP 21 Port State Control in the United States (USCG) – podkreśla kierownictwo UGS.

Grecja jest też jednym z wiodących rejestrów statków na świecie. Pod grecką banderą zarejestrowanych jest 685 statków mających ponad 1000 gt o łącznym tonażu 37,98 mln GT. Biorąc pod uwagę nośność statków pływających pod banderą Grecji, jest to 8. flota w świecie oraz 2. flota w UE.


Gospodarka Morska
Grecka flota w podziale na rodzaje jednostek, źródło: IHS Global Ltd.


Grecja wspiera marynarzy uwięzionych na Morzu Czarnym

- Na Nadzwyczajnej Sesji Rady IMO zgodziła się na propozycję, zainicjowaną przez Grecję i inne państwa członkowskie, a także międzynarodowy przemysł żeglugowy, dotyczącą pilnego ustanowienia korytarza morskiego, aby umożliwić bezpieczną ewakuację marynarzy i statków z zagrożone i dotknięte obszary na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim – informuje Związek Greckich Armatorów.

- Chcielibyśmy przede wszystkim wyrazić naszą solidarność z ludźmi, którzy są poddawani presji wojny, jesteśmy po ich stronie. Żegluga odgrywa istotną rolę w światowym handlu i bezpieczeństwie dostaw podstawowych produktów rolnych, surowców i energii do Unii Europejskiej i całego świata – podkreśliła prezes UGS Melina Travlos w oświadczeniu z 14 marca. - Jako globalna potęga morska jesteśmy gotowi zrobić wszystko, co w naszej mocy, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, aby zapewnić ochronę statków i wszystkich marynarzy. Utworzenie bezpiecznych korytarzy morskich dla statków opuszczających porty na tym obszarze jest jednym z pierwszych niezbędnych środków, jakie należy podjąć. W tym kontekście jesteśmy w pełni zgodni z decyzją Nadzwyczajnej Sesji Rady IMO.

Związek Greckich Armatorów (UGS) podkreśla, że śledzi trwający na Ukrainie kryzys i jego liczne reperkusje i stwierdza, że sytuacja wywarła poważny wpływ na funkcjonowanie żeglugi międzynarodowej, powodując poważne problemy dla marynarzy i zakłócając globalne przepływy handlowe. Najwyższym priorytetem jest bezpieczeństwo marynarzy i statków – podkreśla UGS.



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.