• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kraje i porty morskie w indeksie połączeń liniowych. Polska na 5. miejscu w Europie Północnej

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kraje i porty morskie w indeksie połączeń liniowych. Polska na 5. miejscu w Europie Północnej

Partnerzy portalu

Wśród najlepiej skomunikowanych krajów połączeniami oceanicznymi aż siedem krajów jest w Azji, a tylko dwa kraje w Europie. W czołówce krajów, których porty są najlepiej skomunikowane ze światem poprzez połączenia liniowe są Chiny, Korea Południowa oraz Singapur. Za nimi plasują się Stany Zjednoczone. Hiszpania jest najlepiej skomunikowanym krajem europejskim i zajmuje ósme miejsce na światowej liście – informuje w najnowszym raporcie IAPH World Ports Tracker.

- W porównaniu do roku poprzedniego (I kwartał 2023 r.) procentowy wzrost wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) w Korei Południowej poprawił się o 6,5%, Japonii wzrósł o 4,8%, w  Chinach o 2,7% i i przekroczył znacznie wskaźniki w innych krajach – informują Thanos Pallis, Theo Notteboom i Jean-Paul Rodrigue w Article No. 117 [UNCTAD Transport and Trade Facilitation Newsletter N°101 - First Quarter 2024]. 

Wskaźnik  LSCI obejmuje 6 elementów, które od dwóch dekad stosowane są do obliczeń przez UNCTAD i MDSTransmodal. Na jego wielkość wpływ ma: liczba połączeń bezpośrednich do danego kraju oraz połączeń tygodniowych. Na wskaźnik wpływ ma  ilość firm świadczących usługi oraz ilość usług. 

źródło: Notteboom T., Pallis A., Rodrigue J-P. (2024). Port Economics, Management and Policy


Uwzględniana jest także całkowita wykorzystana pojemność statków w TEU na połączeniach liniowych oraz wielkość statków obsługujących te połączenia (do obliczeń bierze się największy statek). UNCTAD w ocenie kwartalnej aktywności transportu oceanicznego faktycznie stosuje dwa wskaźniki: Liner shipping connectivity index (LSCI) oraz Port liner shipping connectivity index (PLSCI). 

Stosowanie tych wskaźników UNCTAD uzasadnia tym, że ponad 80% handlu międzynarodowego pod względem wolumenu i około 70% pod względem wartości odbywa się drogą morską. Najważniejsze jest to, że „Mniej więcej dwie trzecie morskiego handlu pod względem wartości odbywa się w kontenerach i transportowanych jest regularnymi połączeniami żeglugowymi”.

Figure 1: LSCI trends


Azja z najlepszymi połączeniami oceanicznymi


- Lepsze połączenie za pośrednictwem międzynarodowych usług transportowych pomaga krajowi prowadzić handel po niższych kosztach, szybciej i z większym wyborem – podkreślają Jan Hoffmann, Luisa Rodriguez, Benny Salo, Antonella Teodoro w Article No. 114, [UNCTAD Transport and Trade Facilitation Newsletter N°101 - First Quarter 2024]. Ich zdaniem „Zestawy danych UNCTAD dotyczące liniowych  połączeń oceanicznych  okazały się cennymi wskaźnikami dla krajów i portów, ponieważ umożliwiają monitorowanie ich pozycji w globalnej sieci żeglugi liniowej”. 

W czterech kolejnych najlepiej skomunikowanych krajach – Malezji, Hiszpanii, Singapurze i Wietnamie – wskaźnik LSCI w lutym 2024 r. był o 1% wyższy. Wskaźnik LSCI jest niższy w Holandii (-3,3%), USA (-3,3%) i Hongkongu oraz specjalnych regionach administracyjnych (SAR) Chin (-3,5%). Zmniejszenie aktywności w Chinach sprawiło przesunięcie Japonii z miejsca ósmego na szóste. Hongkong oraz regiony SAR Chin przesunęły się o trzy pozycje niżej niż rok wcześniej.

W porównaniu z pięcioma latami wcześniej (pierwszy kwartał 2019 r.) wskaźnik LSCI poprawił się w ośmiu krajach z dziesięciu znajdujących się w czołówce. Wietnam odnotował skokową poprawę, bo o 30% i awansował z miejsca 14. na siódme miejsce najlepiej skomunikowanego kraju. ChRL poprawiło komunikację za pośrednictwem połączeń liniowych o 20,4%, a Korea Południowa o 15%. 

Mniejsze przyrosty zanotowały następne kraje: Malezja (+8%), Singapur (3%), Stany Zjednoczone (+2,5%), Japonia (+2%) Hiszpania dzięki poprawie LSCI o 10% była czwartym krajem, który odnotował dwucyfrowy wzrost wskaźnika LSCI. Wskaźnik LSCI jest dziś niższy niż 5 lat temu w  Holandii (-8%) oraz Hongkongu i chińskich SAR (-13%). Po pięciu latach z pierwszej dziesiątki wypadły Wielka Brytania (z 9. na 11.) i Belgia z (10. na 12.) miejsce.

Figure 2: LSCI trends

Polska na 5. miejscu


Pięć najlepiej skomunikowanych krajów w Europie Północnej to Holandia (10. najlepiej skomunikowany kraj na świecie), Wielka Brytania (11.), Belgia (13.), Niemcy (16.) i Polska (38.). 

Ogólnie rzecz biorąc, w ujęciu rocznym poziomy LSCI w regionie pozostały stosunkowo stabilne. W 3 krajach zanotowano spadki: w Holandii (-3,3%), Belgii (-2%) i Niemczech (-3,5%) wskaźnik LSCI w I kwartale 2024 r. jest niższy niż w I kwartale 2023 r. Spadki te utrzymują się regularnie od pięciu lat. 

Od I kwartału 2019 r. wskaźnik LSCI w Holandii i Belgii spadł o 8%. W Niemczech spadek LSCI był jeszcze bardziej znaczący i wyniósł 15%, co oznacza, że Niemcy spadły z 12. na 16. miejsce kraju o dobrych połączeniach liniowych. W Wielkiej Brytanii wskaźnik LSCI jest o 1,7% wyższy niż rok wcześniej. Nie odwróciło to trendu 5-letniego. W tym okresie indeks maleje od 2019 r. i obecnie wynosi -6%. Albion wypadł z 10. miejsca.  

Polska odnotowała w zeszłym roku 12,3% wzrost LSCI, co oznacza wzrost o 8% w porównaniu do I kwartału 2019 roku. Dzięki aktywności gospodarki i wykorzystania portów do przebudowy dostaw, Polska przeskoczyła w ciągu roku pięć pozycji wyżej w rankingach UNCTAD. 

Również  Łotwa (przyrost o 17%) poprawiła pozycję w światowych rankingach o siedem pozycji. Islandia zwiększyła LSCI  o 8%, co przełożyło się na skok o 5 pozycji), Litwa (+8%; +2) i Szwecja (+4%; +1). To kraje w Europie Północnej którym wskaźnik LSCI wzrósł rok do roku. W tym samym czasie Estonia odnotowała najbardziej zauważalny spadek LSCI (-21%;).

Morze Śródziemne na dobrej pozycji  


Pięć najlepiej skomunikowanych połączeniami  liniowym krajów Morza Śródziemnego to Hiszpania (8. miejsce), Turcja (17.), Włochy (18.), Francja (19.) i Maroko (20.). Dzięki umiarkowanej aktywności portów, wskaźnik LSCI dla Hiszpanii i Włoch jest wyższy niż przed rokiem odpowiednio o 1% i 1,9%. W tym samym okresie Turcja odnotowała wzrost o 5,1%, Francja (+5,6%) i Maroko (+6,1%).  

Wszystkie kraje w regionie poza Izraelem poprawiły LSCI w zeszłym roku. Dużą dynamikę zanotował Tunezja (+22%), która poprawiła pozycję w światowym ranking o 15 pozycji, a po niej Rumunia (+20%; sześć pozycji); Liban (+17%; osiem pozycji), Bułgaria (+14%; siedem pozycji) i Algieria (+13%; siedem pozycji).

Było to pięć krajów z regionu Morza Śródziemnego i Morza Czarnego, które w czasie wojny na Morzu Czarnym odnotowały dwucyfrowy wzrost procentowy indeksu. W regionie są dwa wyjątki. W  Izraelu wskaźnik LSCI w I kwartale 2024 r. był o 29% niższy niż rok wcześniej. Ukraina nie podaje danych, choć jest tam rejestrowana śladowa  działalność operacyjna.

IAPH World Ports Tracker 


Pomiar trendów na rynkach morskich jest procesem dynamicznym, ponieważ rynki zmieniają się w czasie. Jeśli chodzi o trendy w żegludze liniowej, UNCTAD dokonała przeglądu swojego wskaźnika łączności żeglugi liniowej (LSCI) w połowie marca 2024 r. Nie zmieniając zestawu wskaźników, uwzględniono wpływ wielkości statku na ostateczne wielkości wskaźnika. 
W początkowym indeksie krajowi lub portowi, który uzyskał najwyższy wynik w roku referencyjnym 2006, przypisano wartość 100. Służy ona jako punkt odniesienia przy przypisywaniu wartości innym portom i krajom. W 2024 roku zaktualizowano wskaźnik LSCI, tak aby 100 odnosiło się do średniego wyniku wszystkich portów. 

Należy się spodziewać, że LSCI będzie się zmieniał w ciągu roku pod wpływem korekt połączeń liniowych spowodowanych wydłużeniem morskich linii komunikacyjnych. Przedłużający się kryzys na Morzu Czerwonym, spadek przepustowości Kanału Panamskiego oraz opłaty dodatkowe związane z emisją gazów cieplarnianych zmuszą operatorów liniowych do korekty połączeń. Rosnąca flota dużych statków sprawi, że operatorzy będą optymalizować połączenia oceaniczne. Co niewątpliwie zobaczymy w kolejnym raporcie UNCTAD oraz IAPH World Ports Tracker.

Fot. główna: Depositphotos

źródło rysunków: IAPH World Ports Tracker Issue 6; Analysis of data provided by UNCTAD and MDS Trans-modal. 


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.