• <

Jak obniżyć koszty logistyczne w dostawach produktów dla branży beverage? Hillebrand Gori o kontyngentach taryfowych

kw

29.06.2023 12:37
Strona główna Jak obniżyć koszty logistyczne w dostawach produktów dla branży beverage? Hillebrand Gori o kontyngentach taryfowych
Fot. Hillebrand Gori

Logistyka dla branży beverage stoi dziś przed wyzwaniem, jakim jest optymalizacja kosztów. Jednym ze sposobów na ich obniżenie mogą być kontyngenty taryfowe. Jak z nich skorzystać i jakie mogą mieć znaczenie dla  odpraw celnych w imporcie? Najważniejsze informacje zebrał Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage. 

Kontyngenty taryfowe zapewniają niższą stawkę celną


Kontyngenty taryfowe, znane też jako taryfy preferencyjne (tarrif-rate quotas) lub preferencyjne kontyngenty taryfowe, pozwalają na przywóz określonej ilości towaru po niższych stawkach celnych. Dotyczą wybranych artykułów importowanych z konkretnych krajów, w tym win. Kontyngenty taryfowe ustalane są na podstawie polityki handlowej danego kraju i łączą w sobie cła (opłaty celne) i kontyngenty (ograniczenia importowe). Na przykład, za ustalanie kontyngentów taryfowych na przywóz wina do UE odpowiada Komisja Europejska, a po wyczerpaniu limitu, wino jest importowane po normalnej stawce celnej. 

Różne źródła informacji 


Informacji na temat kontyngentów taryfowych można szukać w przepisach dotyczących importu oraz na stronach internetowych organów celnych, odpowiednich agencji rządowych i ministerstw ds. handlu. Cennym źródłem informacji są organizacje branżowe i izby handlowe, działające w poszczególnych krajach. Można też sprawdzić taryfy celne i Kody Systemu Zharmonizowanego (HS), które określają konkretne taryfy i kontyngenty dla różnych produktów, w tym wina. Jak radzi Hillebrand Gori, szukając informacji na temat kontyngentów taryfowych warto także skonsultować się z agencją celną lub firmą spedycyjną, która ma doświadczenie w obsłudze celnej i zna przepisy dotyczące importu w różnych krajach. 

Status kontyngentu taryfowego ma wpływ na odprawę celną


Aby skorzystać z preferencyjnej stawki celnej, importer lub przedstawiciel działający w jego imieniu, powinien złożyć wniosek o obniżoną stawkę. Zazwyczaj odbywa się to na deklaracji celnej przywozowej podczas odprawy celnej. Proces ten może się nieznacznie różnić w zależności od tego jaki ma status kontyngent taryfowy. Jeśli jest on „Otwarty” to oznacza, że w najbliższej przyszłości nie oczekuje się jego wyczerpania. Może też odnosić się do kontyngentu, który nie ma limitu co do ilości określonej kategorii importowanych towarów. W takim przypadku preferencyjna stawka celna może być przyznana każdemu ważnemu zgłoszeniu. Kontyngent taryfowy może mieć status „Krytyczny”, który nadawany jest przez UE w momencie, gdy ilość towarów objętych kontyngentem ulega wyczerpaniu. Kontyngenty mogą być także oznaczone jako krytyczne, gdy brak jest informacji pozwalających przewidzieć, jak szybko zostaną wykorzystane. W tym przypadku konieczne jest opłacenie pełnej stawki cła lub zakodowanie jako „depozyt". Składając wniosek o kontyngent "krytyczny", trzeba pamiętać o wniosku o numer kontyngentu. W przypadku importu do UE pozwala to na automatyczne sprawdzenie przez EU wpisu i ustalenie, czy można jeszcze skorzystać z  kontyngentu. Jeśli tak, to importerowi zostanie zwrócona różnica między obniżoną, w ramach kontyngentu, stawką celną a zapłaconą, pełną stawką. Kontyngenty taryfowe mogą być także oznaczone jako „Wyczerpane”,  co oznacza, że import towarów po obniżonej stawce celnej jest niemożliwy a wszystkie roszczenia zostaną odrzucone. Hillebrand Gori, wspierając klientów, monitoruje ilość pozostałą do wykorzystania w ramach kontyngentów i na bieżąco informuje o statusie przesyłki. 

Przykład - kontyngenty taryfowe UE dla win z RPA


Warunki ubiegania się o kontyngent na dostawy wina lub napojów alkoholowych mogą się różnić w zależności od kraju eksportu i importu. Przykładem są dostawy win z Republiki Południowej Afryki na rynek europejski (UE). Aby wykorzystać dostępny kontyngent, potrzebna jest kopia „dokumentu preferencyjnego", opierającego się na umowie handlowej między UE a krajem zewnętrznym, w tym przypadku RPA. Umożliwia on ubieganie się o preferencyjne stawki celne dla towarów eksportowanych z krajów, które mają podpisaną umowę handlową z UE. Przykładem „dokumentu preferencyjnego” jest formularz EUR1, znany także jako świadectwo pochodzenia. Oczekując na jego wydanie, jak radzą eksperci Hillebrand Gori, w przypadku importu lepiej jest zadeklarować towary jako depozyt. Dzięki temu łatwiej będzie ubiegać się o zwrot pieniędzy niż w przypadku bezpośredniej zapłaty. Deklaracja towarów jako depozyt oznacza, że pieniądze nie są pobierane, a zapłata zostaje zawieszona do momentu przydzielenia kontyngentu. Otrzymanie tego dokumentu świadczy o dostępności kontyngentu. Po przesłaniu do urzędu celnego pokwitowania wraz z dokumentacją odprawy celnej, może on zwrócić należne cło.

Kiedy potrzebne jest wsparcie


Kontyngenty taryfowe na różne produkty, w tym wina, oferuje dziś wiele krajów. Przykładowo,  KE na początku każdego roku przyznaje kontyngent taryfowy na wina o określonej zawartości alkoholu (ABV) pochodzące z różnych krajów. Przy organizacji transportów, warto więc współpracować z dostawcą usług logistycznych, który na bieżąco monitoruje i sprawdza ich status. 

- Naszym celem jest wspieranie klientów w optymalizacji kosztów, także przez wykorzystanie możliwości obniżenia opłat celnych. Dodatkowo, prowadzimy rejestrację ilości litrów, na które nasi klienci otrzymują obniżkę, oraz oferujemy raporty, które szczegółowo pokazują wynik – wyjaśniają eksperci Hillebrand Gori.

Wykorzystanie kontyngentów taryfowych może jest niewielkim, ale bardzo przydatnym aspektem odprawy towarów do UE. Dla Hillebrand Gori ważne jest to, aby na bieżąco śledzić i orientować się we wszystkich kwestiach związanych z odprawą importową, procedurach celnych i limitach, dzięki czemu może zapewni firmom z branży beverage dopasowaną do ich potrzeb i efektywną kosztowo obsługę.

Hillebrand Gori


Firma logistyczna Hillebrand powstała w 1844 roku w Mainz w Niemczech. Po ponad 177 latach działalności jest dziś wiodącym światowym operatorem logistycznym i dostawcą łańcuchów dostaw dla producentów napojów i alkoholi. Po integracji Hillebrand z Gori, a następnie dołączeniu do Deutsche Post DHL w 2022 roku, firma rozwija specjalistyczne usługi logistyczne dla napojów, piwa, wina i alkoholi spirytusowych, pod jedną marką „Hillebrand Gori – a DHL company". Działając wspólnie jako globalna sieć w ponad 140 krajach, Hillebrand Gori obsługuje rocznie ponad 570 tys. TEU i ponad 3 tys. szlaków handlowych Operator zatrudnia ok. 2,8 tys. pracowników, wyspecjalizowanych w obsłudze tzw. beverage market. To jedna z nielicznych firm na świecie o takiej specjalności, oferująca najwyższej klasy usługi logistyczne (zarządzanie łańcuchem dostaw), transportowe i spedycyjne (fracht morski, lotniczy, drogowy, kolejowy) oraz celne (odprawy celne, składy celne i magazynowanie) a także narzędzia informatyczne i rozwiązania technologiczne dla klientów. Hillebrand Gori współpracuje z ok. 25 tys. klientów, zarówno największymi globalnymi producentami, jak i lokalnymi dostawcami alkoholi i napojów. W Polsce firma Hillebrand Gori Sp. z o.o. działa od 2013 r. z siedzibą w Gdyni, gdzie oprócz usług logistycznych wspiera też klientów w zdobywaniu rynków zagranicznych. Więcej na stronie: www.hillebrandgori.com

Dziękujemy za wysłane grafiki.