Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w środę informacje na temat stanu prac nad projektem nowelizacji ustawy o pracy na morzu. Na jakim etapie procedowana jest ustawa ma zostać podane do końca lipca.
Przewodniczący sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Sawicki(PSL) poinformował w środę, że "do komisji wpłynęło pismo związków zawodowych wyrażających zaniepokojenie w związku ze spowolnieniem prac legislacyjnych nad projektem zmiany ustawy o pracy nad morzu".
Do harmonogramu prac, które rozpoczęły się w kwietniu ub.r., odniósł się wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
"Szereg spraw ta zmiana ustawy porządkuje. Najważniejszym postulatem był postulat armatorów, jeśli chodzi o lekarstwa na statku i to jest jeden z powodów, dla którego te prace się przedłużają" – przekazał wiceminister infrastruktury.
"Celem projektu jest przede wszystkim wyeliminowanie problemów, które armatorzy mają z zakupem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, stanowiących obowiązkowe wyposażenie apteczek okrętowych" – podkreślił.
"Problemy armatorów z zakupem leków na statki wynikają ze zmian wprowadzonych w ustawie z września 2001 r. – Prawo Farmaceutyczne – i braku kompatybilności przepisów z ustawą o pracy na morzu w tej kwestii" – dodał.
Jak przekazał, w projekcie proponowane jest umożliwienie armatorom, których statki zawijają do polskich portów morskich, posiadają statki pod polską banderą lub siedzibę w Polsce, zakup produktów leczniczych i wyrobów medycznych wymaganych jako obowiązkowe wyposażenie apteczki okrętowej na podstawie zapotrzebowania.
"Jednocześnie wprowadzając zmiany w ustawie Prawo Farmaceutyczne, polegające na dodaniu odesłania do zapotrzebowania dedykowanego armatorom, ustanawianego w projektowanej ustawie o pracy na morzu" – dodał Witkowski.
Jak podkreślił, jest to "bardzo skomplikowana rzecz, bardzo szczegółowa, związana z Prawem Farmaceutycznym. Wszystkie państwa na świecie zwracają uwagę na nielegalny obrót medykamentami, lekami. Dotknęło to branże morską".
Przekazał też, że projekt zawiera propozycję zmian do ustawy o pracy na morzu przewidujące zmiany zasad naliczania wynagradzania za czas pozostawania w gotowości do podjęcia akcji ratowniczej przez pracowników jednostek pływających Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
"W miejsce naliczania wynagrodzenia za każdą godzinę pozostawiania w pogotowiu jako statki, nie wyższej niż 18 proc. stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, zaproponowano wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż 60 proc. stawki godzinowej, wynikającej z osobistego zaszeregowania" - przekazał wiceminister infrastruktury.
Dodał też, że w ustawie proponowana jest zmiana, której celem jest umożliwienie nabywania przez operatorów służby kontroli ruchu statków praw do emerytury pomostowej.
Odnosząc się do harmonogramu prac, powiedział, że "czekamy na komitet stały Rady Ministrów, żadnej obstrukcji z naszej strony nie ma. Procedowanie tego projektu przynajmniej o kilkanaście tygodni mogłoby być przyśpieszone. Trudne są te rozmowy, zawsze sprawy emerytalne, sprawy finansowe są najtrudniejsze".
"Mamy ustną zgodę ministra zdrowia oraz ministra finansów, abyśmy na dalszych etapach procedowania tej ustawy mogli te rozbieżności w jedną lub drugą stronę wyjaśnić tak, abyśmy zaczęli właściwy proces legislacyjny na komitecie stałym Rady Ministrów" – przekazał Witkowski.
Wiceminister infrastruktury zobowiązał się, że w "bardzo niedługim terminie ta ustawa będzie procedowana".
Dopytywany przez posła Kacpra Płażyńskiego (PiS) o przybliżony termin na jakim etapie jest ten proces, odpowiedział, że jeszcze przed wakacjami komitet stały Rady Ministrów zajmie się tym tematem.
Podczas środowego posiedzenia komisji Gospodarki Morskie i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzono też informacje na temat planów i realizacji strategicznych inwestycji portów morskich.
misz/ drag/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych