Stocznia Hyundai Mipo przekazała włoskiemu armatorowi Grimaldi pierwszy z sześciu zamówionych statków nieczęsto spotykanego typu con-ro, czyli przystosowanego do transportu zarówno kontenerów, jak i ładunków kołowych.
Nowy statek we flocie Grimaldi nosi nazwę Great Antwerp. Stanowi pierwszą jednostkę z planowanej serii sześciu. Ma długość 250 metrów, szerokość 38 metrów i nośność blisko 45 700 dwt. Na linii ładunkowej o długości 4700 pomieści 2500 ceu (car equivalent unit, jednostka stosowana do mierzenia pojemności samochodowców i ro-rowców) oraz 2000 teu, czyli kontenerów dwudziestostopowych.
Statki umożliwiające masowe przewożenie zarówno ładunków
skonteneryzowanych, jak i kołowych, są nieczęstymi gośćmi w światowych
portach. W ograniczonym stopniu wykorzystuje je zaledwie kilka linii
żeglugowych. Grimaldi jednak posiada doświadczenie w eksploatacji tego
typu jednostek. Great Antwerp to pierwszy od sześciu lat statek tego
typu, jaki został zbudowany. Poprzednim był Atlantic Sun, który powstał
dla tego samego armatora. We jego flocie znajduje się łącznie 35 tego
typu jednostek, z których część powstała w dokach Hyundai Mipo.
–
Dostawa tego statku to początek nowej ery dla naszej grupy. Po sukcesie
pięciu statków klasy G3, sześciu statków klasy G4, a także 10 statków
klasy Eurocargo, zbudowanych przez Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd,
rozpoczynamy nową klasę wielozadaniowych jednostek o nazwie G5. Ta nowa
seria jeszcze lepiej odpowiada na zapotrzebowanie na wysokiej jakości
usługi transportowe na trasach dalekomorskich oraz na kwestie ochrony
środowiska – komentował CEO Grupy Grimaldi, Guido Grimaldi.
Great Antwerp będzie pływał między Północną Europą i Afryką Zachodnią. Pozostałe jednostki klasy G5 mają zostać ukończone i dostarczone armatorowi w tym i przyszłym roku.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza