• <
bulk_cargo_port_szczecin

Euronav spodziewa się dobrych perspektyw na rynku dużych tankowców

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Euronav spodziewa się dobrych perspektyw na rynku dużych tankowców

Partnerzy portalu

Euronav spodziewa się dobrych perspektyw na rynku dużych tankowców  - GospodarkaMorska.pl
Euronav

Belgijski gigant w sektorze transportu ropy drogą morską ogłosił wyniki finansowe na trzeci kwartał 2022 roku. Według jego wyliczeń odnotował wzrost zysków, a także przewiduje zamknąć ten rok z dużym plusem.


W swojej ocenie perspektyw panujących na rynku Euronav stwierdził, że sektor transportowy ropy jest nastawiony na wieloletni wzrost pomimo niskiego poziomu zamówień na transport surowcowy w branży. Wynika to z faktu, że są one ograniczone przez pojemność stoczni i wysokie ceny nowych konstrukcji. Firma prognozuje również dalsze zakłócenia rynku spowodowane wojną na Ukrainie. Wchodzące na początku grudnia regulacje w państwach UE mocno odbiją się na dostawach rosyjskiej ropy, która najpewniej trafi na rynki azjatyckie. To paradoksalnie ma wpłynąć na jej popyt u nowych odbiorców.


Euronav odnotował zysk w wysokości 16,4 mln dolarów za trzeci kwartał 2022 r., w porównaniu ze stratą 105,9 mln dolarów w tym samym okresie ubiegłego roku. Od początku roku firma poniosła stratę w wysokości 31,8 mln dolarów, nie mniej w tym samym okresie rok temu mierzyła się z stratą 266,6 mln dolarów.


- Uważamy, że potencjalne przeszkody wynikające z cięć produkcji OPEC nie przełożą się na czynniki mogące zakłócić obecną dynamikę wzrostową. Proponowane połączenie z Frontline pozostaje na dobrej drodze i nie możemy się doczekać dostarczenia skalowalnej i wpływowej platformy tankowca - powiedział dyrektor generalny Euronav Hugo De Stoop.


Na panujące ceny wpływają też zmiany w systemie oceny statków (The Carbon Intensity Indicator, CII) i wskaźniku efektywności energetycznej istniejących statków (The Energy Efficiency existing ship Index (EEXI)) opracowanych dla Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organization, IMO).


Nastąpiły też zmiany w kwestii średnich stawek transakcji spot, które wyniosły 22 250 dolarów dziennie dla bardzo dużych statków do transportu ropy (Very Large Crude Carrier, VLCC), w porównaniu z 9 000 dolarów w ubiegłym roku. Wzrost był więc ponad dwukrotny. Jednocześnie spadły średnie stawki za czarterowanie statku z ceny 50 250 dolarów dziennie do 47 000. W tym samym okresie kursy transakcji spot statków typu suezmax wzrosły do 34 000 dolarów dziennie z 10 250, co oznaczało ponad trzykrotny skok wartości. Ponadto stawki za ich wyczarterowanie na czas wzrosły o 1000 dolarów dziennie, osiągając wartość 30 500 dolarów za dzień.


Firma konsekwentnie modernizuje swoją flotę w związku z trwającą fuzją z przedsiębiorstwem, Frontline. W związku z tym w czerwcu 2022 roku Euronav sprzedał swoje najstarsze statki suezmax, Cap Pierre i Cap Leon, a także cztery starsze jednostki do przewozu ropy. Zamówił też w stoczni Daehan Shipbuilding dwa nowe suezmaxy, które mają zostać dostarczone w trzecim kwartale 2024 roku.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.