Belgijski gigant w sektorze transportu ropy drogą morską ogłosił wyniki finansowe na trzeci kwartał 2022 roku. Według jego wyliczeń odnotował wzrost zysków, a także przewiduje zamknąć ten rok z dużym plusem.
W swojej ocenie perspektyw panujących na rynku Euronav stwierdził, że sektor transportowy ropy jest nastawiony na wieloletni wzrost pomimo niskiego poziomu zamówień na transport surowcowy w branży. Wynika to z faktu, że są one ograniczone przez pojemność stoczni i wysokie ceny nowych konstrukcji. Firma prognozuje również dalsze zakłócenia rynku spowodowane wojną na Ukrainie. Wchodzące na początku grudnia regulacje w państwach UE mocno odbiją się na dostawach rosyjskiej ropy, która najpewniej trafi na rynki azjatyckie. To paradoksalnie ma wpłynąć na jej popyt u nowych odbiorców.
Euronav odnotował zysk w wysokości 16,4 mln dolarów za trzeci kwartał 2022 r., w porównaniu ze stratą 105,9 mln dolarów w tym samym okresie ubiegłego roku. Od początku roku firma poniosła stratę w wysokości 31,8 mln dolarów, nie mniej w tym samym okresie rok temu mierzyła się z stratą 266,6 mln dolarów.
- Uważamy, że potencjalne przeszkody wynikające z cięć produkcji OPEC nie przełożą się na czynniki mogące zakłócić obecną dynamikę wzrostową. Proponowane połączenie z Frontline pozostaje na dobrej drodze i nie możemy się doczekać dostarczenia skalowalnej i wpływowej platformy tankowca - powiedział dyrektor generalny Euronav Hugo De Stoop.
Na panujące ceny wpływają też zmiany w systemie oceny statków (The Carbon Intensity Indicator, CII) i wskaźniku efektywności energetycznej istniejących statków (The Energy Efficiency existing ship Index (EEXI)) opracowanych dla Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organization, IMO).
Nastąpiły też zmiany w kwestii średnich stawek transakcji spot, które wyniosły 22 250 dolarów dziennie dla bardzo dużych statków do transportu ropy (Very Large Crude Carrier, VLCC), w porównaniu z 9 000 dolarów w ubiegłym roku. Wzrost był więc ponad dwukrotny. Jednocześnie spadły średnie stawki za czarterowanie statku z ceny 50 250 dolarów dziennie do 47 000. W tym samym okresie kursy transakcji spot statków typu suezmax wzrosły do 34 000 dolarów dziennie z 10 250, co oznaczało ponad trzykrotny skok wartości. Ponadto stawki za ich wyczarterowanie na czas wzrosły o 1000 dolarów dziennie, osiągając wartość 30 500 dolarów za dzień.
Firma konsekwentnie modernizuje swoją flotę w związku z trwającą fuzją z przedsiębiorstwem, Frontline. W związku z tym w czerwcu 2022 roku Euronav sprzedał swoje najstarsze statki suezmax, Cap Pierre i Cap Leon, a także cztery starsze jednostki do przewozu ropy. Zamówił też w stoczni Daehan Shipbuilding dwa nowe suezmaxy, które mają zostać dostarczone w trzecim kwartale 2024 roku.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key