• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Hapag-Lloyd AG – logistyka i terminale Ameryki Łacińskiej na biznesowym kursie

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Hapag-Lloyd AG – logistyka i terminale Ameryki Łacińskiej na biznesowym kursie

Partnerzy portalu

Hapag-Lloyd AG – logistyka i terminale Ameryki Łacińskiej na biznesowym kursie  - GospodarkaMorska.pl

Hapag-Lloyd AG i SM SAAM SA z Chile podpisały na początku października umowę, na mocy której Hapag-Lloyd kupi 100% akcji SAAM Ports SA i SAAM Logistics SA. Hapag-Lloyd zaczyna dominować na rynkach Ameryki Łacińskiej i Północnej, o które swego czasu musiał walczyć z PLO.

Hapag-Lloyd przejmie udziały w 10 terminalach w sześciu krajach i wzmocni  przewagę konkurencyjną na rynkach w Ameryce Łacińskiej i USA, a SM SAAM skoncentruje się na usługach holowniczych i biznesie lotniczym. Za około 1 mld USD armator z Hamburga przejmie całą działalność terminalową firmy z Chile i powiązane z nią usługi logistyczne w Ameryce Łacińskiej i Północnej. W cenie przejęcia ujęto również nieruchomości związane z działalnością logistyczną.

W połowie września Hapag-Lloyd i Spinelli Group zawarły porozumienie o połączeniu sił. Niemiecki armator kontenerowy nabędzie 49% udziałów w Spinelli Group, wiodącej włoskiej grupie logistycznej, od dotychczasowych udziałowców. Rodzina Spinelli utrzyma większościowy pakiet 51%. Strony zgodziły się, że nie będą  ujawniać żadnych szczegółów finansowych transakcji.

Realizacja obu transakcji jest uzależniona od zgody właściwych organów antymonopolowych. Podlega również dodatkowym warunkom zwyczajowo przyjętym dla tego rodzaju transakcji. Sfinalizowanie transakcji podlega zatwierdzeniu przez odpowiednie organy antymonopolowe.

SM SAAM – 3,3 miliona TEU

SM SAAM z Chile to operator terminali, firma logistyczna i dostawca usług holowniczych. Firma została założona w 1960 r., a od 2012 r. jest notowana na Santiago Stock Exchange (SSE). SM SAAM posiada 10 terminali w sześciu krajach Ameryki Północnej (Florida International Terminal oraz Mazatlán, Meksyk), Środkowej i Południowej.  

SM SAAM działa w 13 krajach w Ameryce Północnej i Łacińskiej i zatrudnia ponad 8 tys. osób. W 2021 r. w terminalach chilijskiego operatora przeładowano około 3,3 miliona TEU oraz 41 mln t. usługi logistyczne skoncentrowane są głównie w pięciu lokalizacjach w Chile.

Firma jest jednym z największych operatorów portowych w Ameryce, wiodącą firmą świadczącą usługi holownicze w Ameryce Południowej i trzecim co do wielkości dostawcą usług holowniczych na świecie. SAAM jest powiązany umowami operatorskimi z lokalnymi i globalnymi operatorami na różnych rynkach.

Należą do nich m.in. SSA Marine, największy operator terminali w Stanach Zjednoczonych, SMIT, drugi co do wielkości operator holowniczy na świecie, i American Airlines. Usługi holownicze SM SAAM i usługi logistyczne na lotniskach nie są częścią transakcji i pozostaną w SM SAAM.

Zmiana strategii

– To dobra wiadomość dla SAAM, jej akcjonariuszy, a także dla SAAM Ports i SAAM Logistics, a także dla pracowników i społeczności, w których działają SAAM Ports i SAAM Logistics, biorąc pod uwagę doświadczenie i siłę finansową nowego właściciela  – stwierdził Macario Valdés, dyrektor generalny SM SAAM po ogłoszeniu decyzji o sprzedaży biznesu terminalowego i logistycznego.

To przejęcie jest wyrazem uznania dla wkładu SAAM w rozwój portów i logistyki regionu w ciągu ponad sześciu dekad i wzmocni strukturę kapitałową firmy oraz pomoże nam wykorzystać szereg możliwości rozwoju organicznego i nieorganicznego w działach logistyki holowania i transportu lotniczego.

– Po zatwierdzeniu transakcji SAAM skupi się na rozwoju powyższych operacji, które łącznie stanowią około 55% EBITDA SAAM – stwierdza kierownictwo SM SAAM.

– Ta transakcja pozwoli nam dalej rozwijać działalność holowniczą, w której SAAM Towage jest już trzecim co do wielkości graczem na świecie dzięki strategii, którą wdrażamy od 2019 roku. Ponadto, aby wzmocnić naszą strategię logistyki ładunków lotniczych, nabyliśmy 50% Aerosan od American Airlines – informuje Valdés.

SM SAAM odnotował dobre wyniki w II kw. 2022. Wynik netto wyniósł 20 mln USD, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z II kw. 2021. To zasługa głównie usług świadczonych w terminalach portowych i logistyce. EBITDA wyniosło 68 mln USD (spadek o 4%) przy sprzedaży 207 mln USD (wzrost o 10% w porównaniu do II kwartału 2021.

W I półroczu 2022 r. chilijska firma osiągnęła zysk netto w wysokości 43,5 mln USD, co zapewniło 19% wzrost w stosunku do I półrocza 2021 r. Sprzedaż wzrosła o 15% i osiągnęła 410 mln USD, a EBITDA osiągnęło przyrost o 5% do 139 mln USD.

Hapag-Lloyd przejmuje morskie terminale

Realizując swoją Strategię 2023, Hapag-Lloyd stale zwiększał swoje zaangażowanie w sektorze terminali – podkreśla kierownictwo operatora z Hamburga.

We wrześniu ogłoszono, że Hapag-Lloyd zamierza nabyć mniejszościowy udział we włoskiej Grupie Spinelli, udziały w JadeWeserPort w Wilhelmshaven oraz planuje inwestycje w budowę Terminalu 2 w egipskim porcie Damietta. Hapag-Lloyd posiada również udziały w Terminalu Kontenerowym Altenwerder w Hamburgu oraz w Terminalu TC3 w marokańskim porcie Tanger.

Grupa Hapag-Lloyd ma za co nabywać nowe aktywa, bowiem pierwszą połowę 2022 r. zakończyła z EBITDA w wysokości 10,9 mld USD (10 mld EUR). EBIT wzrósł do 9,9 mld USD (9,1 mld EUR), a zysk grupy osiągnął wartość 9,5 mld USD (8,7 mld EUR).

Przychody grupy wzrosły w pierwszym półroczu 2022 r. do 18,6 mld USD (17 mld EUR). Te efekt znacznie wyższej średniej stawki frachtu, która w I półroczu 2022 osiągnęła 2855 USD/TEU, podczas gdy w I półroczu 2021 r. wynosiła ona 1612 USD/TEU. Wynik sprzedaży był również lepszy dzięki silnemu dolarowi amerykańskiemu.
Hapag-Lloyd dysponuje flotą 253 kontenerowców z całkowitą pojemnością 1,8 mln TEU. Armator obsługuje 126 połączeń liniowych między około 600 portami wszystkich kontynentów. Rocznie przewozi około 12 mln TEU.

Operator jest jednym z wiodących armatorów na rynku żeglugi liniowej. Ma niezwykle silną pozycję na rynkach Ameryki Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie, na których swego czasu konkurował z PLO jak równy z równym. Firma ma ponad 400 biur w 137 krajach. Zatrudnia 14 300 osób działających w obsłudze logistycznej i technicznej, na statkach i w agencjach morskich. Hapag-Lloyd zarządza flotą kontenerów 3 mln TEU, w tym jedną z największych flot kontenerów chłodniczych. 

Fot. Depositphotos



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.