Szwedzki projektant pionowych turbin wiatrowych SeaTwirl podpisał list intencyjny na produkcję i montaż turbiny wiatrowej S2x w Norwegii.
SeaTwirl podpisał lit intencyjny ze stocznią Westcon Yards. Umowa dotyczy modelu S2x o mocy jednostkowej 1 MW.
Westcon Yards to uznany gracz z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w przemyśle morskim i offshore wind. Firma buduje statki oraz przeprowadza remonty statków i konstrukcji offshore w czterech różnych miejscach w Norwegii. Westcon posiada doświadczenie z pracy nad konstrukcjami o grubości płyt stalowych, dźwigarów i usztywnień podobnych do elementów potrzebnych do turbiny S2x.
Szwedzi informowali w marcu, że otrzymali pozwolenie na instalację pływającej turbiny wiatrowej S2x w gminie Bokn w Norwegii. Obiekt ma znajdować się około 700 metrów od brzegu na głębokości morza do 130 metrów. Instalacja powstanie na byłym terenie przeznaczonym do hodowli ryb. Planuje się, że S2x zostanie podłączona do istniejącej lądowej podstacji transformatorowej. Potwierdzono też, że podstacja posiada wystarczającą moc do obsługi wytworzonej energii. SeaTwirl poinformował już, że norweska spółka energetyczna Haugaland Kraft kupi wyprodukowaną energię elektryczną.
Projektanci zakładają, że turbina wiatrowa VAWT o mocy 10 MW miałaby średnicę 135m i wysokość 110m (w przybliżeniu). W przypadku modelu norweskiego, całkowita wysokość S2x wyniesie około 55 metrów od powierzchni wody.
Projektanci przekonują, że turbiny pionowe mają być bardziej efektywne od tradycyjnych wiatraków. Tym rozwiązaniem zaczynają się interesować zagraniczni inwestorzy. SeaTwirl i Uniwersytet Tokijski nawiązały współpracę, w ramach której grupa badawcza kierowana przez profesora nadzwyczajnego Shinichiro Hirabayashi z Wydziału Technologii Oceanicznej, Polityki i Środowiska przystosuje technologię SeaTwirl do warunków japońskich.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej