Rząd w Seulu ogłosił plany dotyczące projektów o wartości 2 miliardów dolarów, mających wesprzeć biznes morski, w związku z pesymistycznymi prognozami dla krajowego przemysłu stoczniowego.
Władze planują
ściśle monitorować kondycję branży poprzez uruchomienie
koreańskiego indeksu stawek frachtowych. Zdaniem władz Shanghai
Index Shanghai Containerized Freight Index, który śledzi
krótkoterminowe stawki przewozowe, nie odzwierciedla odpowiednio
warunków lokalnych. Notuje on, że nastąpi gwałtowny spadek
nadwyżki budżetowej w żegludze.
Korea Ocean Business
Corporation informuje, że ponad dwa lata temu rozpoczęto prace nad
indeksem, który zostanie nazwany Korea Container Composite Index
(KKCI), operający się na stawkach towarowych na 13 trasach z Busan
(największego portu Korei Południowej), do Azji, Ameryki Północnej
i Europy. Indeks wykorzystuje stawki frachtowe zgłaszane przez
przewoźników i firmy logistyczne do Ministerstwa Oceanów i
Rybołówstwa.
Do bolączek
koreańskich władz należy rosnący problem niedoboru siły
roboczej, tak potrzebnej dla dynamicznie rozwijającej się
gospodarki państwa, a także spadek udziału krajowych firm na rynku
żeglugowym. Jedna z kluczowych inicjatyw wymaga przeznaczenia ponad
700 milionów dolarów na pomoc w restrukturyzacji mniejszych
przewoźników morskich, natomiast kolejne 215 milionów dolarów
pomocy bezpośredniej zostanie udostępnione firmom, którym brakuje
środków pieniężnych. Ponadto, aby wesprzeć mniejszych
przewoźników, w tym na trasach krajowych, a także w ramach
przemysłu stoczniowego, Korea Ocean Business Corp. planuje
zainwestować 1,2 miliarda dolarów w 50 statków do 2026 roku. Będą
one udostępniane do czarterów głównie przez krajowe firmy
transportowe. Zapewni to przepustowość, a także dalszą pracę
stoczniowcom, którzy obawiają się, że po latach rekordowych
zamówień ich działalność może spowolnić z powodu problemów
globalnej gospodarki. Aby wesprzeć przewoźników i zapewnić stałą
podaż przepustowości małym i średnim eksporterom w tym kraju,
Korea International Trade Association będzie również współpracować
z Hyundai Merchant Marine (krtórego dużym inwestorem jest Koreański
Bank Rozwoju)w celu opracowania długoterminowych kontraktów
przewozowych.
Choć zdaniem władz nie ma bezpośredniego zagrożenia dla przewoźników, to według nich niepewność gospodarcza w ostatnim czasie uzasadnia większe zaangażowanie się władz w sektor morski. Wskazywały z jednej strony na wysokie zyski generowane przez prawie trzy lata, nie mnie zainwestuje również 100 milionów dolarów w nowe technologie dla firm stoczniowych, aby stały się bardziej konkurencyjne i mogły poradzić sobie z wyzwaniami, jak choćby niedobór siły roboczej. Ponadto celem rządu w Seulu jest wspieranie rozwoju firm i technologii przyjaznych dla środowiska, a także automatyzacji technologii morskich, zwiększających produktywność stoczni. Zobowiązał się również do dodatkowego wsparcia programów szkolenia zawodowego i złagodzenia programów wizowych, aby pomóc w przyciągnięciu wykwalifikowanych pracowników. Oszacowano, że do połowy 2023 r. stocznie mogą mieć niedobór nawet 10 000 osób zatrudnionych w przemyśle stoczniowym.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza