• <
nauta_2024

Punkt zwrotny w inwestycjach w kontenerowce? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Punkt zwrotny w inwestycjach w kontenerowce? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2023)

Partnerzy portalu

Punkt zwrotny w inwestycjach w kontenerowce? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2023) - GospodarkaMorska.pl

Kolejne początkowe tygodnie nowe roku to z ogólnej perspektywy inwestycji w tonaż kontynuacja ostatnich chaotycznych trendów. Jednakże być może doszło również do istotnego przełomu. Dotyczy on inwestycji w kontenerowce. Nie dość, że ostatnio było mniej nowych zamówień, a w jednym tygodniu nie zaobserwowano ich nawet wcale, to na dodatek wzrosła ilość złomowań tego typu tonażu. To może być dobry prognostyk, jeśli trend taki utrzymałby się w dłuższej perspektywie.

Duża ilość wchodzących na szlaki nowych jednostek kontenerowych przy słabnącym rynku nie jest bowiem zdrową oznaką i szczególnie dla armatorów i operatorów a także całej gamy firm logistycznych jest dużym problemem ze względu na niskie stawki frachtowe lub czarterowe. Tymczasem w innych segmentach już od dłuższego czasu zastój w inwestycjach jest widoczny i podobna sytuacja miała również miejsce w ostatnich tygodniach.

Jak zatem wyglądały ruchy inwestycyjne i procesy złomowe w szczegółach? Jak wydarzenia ostatnich tygodni wpływają na rynki i co to oznacza dla poszczególnych branż? O tym w naszej kolejnej, cyklicznej analizie rynków tonażowych wybranych segmentów żeglugi.

Rynek jednostek wielozadaniowych i drobnicowców


Tydzień 2 to brak odnotowanych transakcji używanych drobnicowców wielozadaniowych. Zaraportowano za to na rynku złomowanie dwóch jednostek o łącznym DWT 16,593. Nie było żadnych nowych zamówień. 

Tygodnie: trzeci, czwarty oraz piąty, to całkowity zastój w zakresie inwestycji tonażowych w ten typ statków. 

Niewątpliwie inwestycje w ten typ jednostek maksymalnie próbuje dostosować się do bieżącej sytuacji gospodarczej na świecie, gdzie zamęt i spowolnienie gospodarcze mogą być tutaj zagrożeniem dla podaży ładunków.

Rynek statków kontenerowych


W drugim tygodniu nowego roku było dość aktywnie w inwestycjach tonażowych segmentu jednostek kontenerowych. Doszło do 4 transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych na łączną kwotę transakcyjną na poziomie około 57,5 mln USD. W tym samym czasie doszło do zaledwie jednego złomowania statku kontenerowego o nośności 22,983 ton. Zakontraktowano za to aż 10 nowych jednostek o łącznym DWT 650 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 462 mln USD.

Z kolei w tygodniu numer trzy doszło do 4 transakcji kupna – sprzedaży kontenerowców o wartości 43 mln USD. W tym samym czasie doszło do długo – oczekiwanego wzmożenia złomowania jednostek kontenerowych. Na przysłowiowe żyletki poszło aż 12 kontenerowców o łącznym DWT na poziomie 254,251 ton. Wzrost w ilości wysłanych na złom jednostek w stosunku tydzień do tygodnia wyniósł 1,100%! W tym samym tygodniu spłynęła również kolejna pozytywna wiadomość dla zmniejszania mocnej nierównowagi rynku w tym segmencie. Nie było żadnych nowych zamówień.

W tygodniu czwartym doszło do 3 transakcji zakupów używanych kontenerowców o wartości 19 mln USD. W tym samym czasie doszło do 1 złomowania jednostki o DWT 24,554. Ponownie sporo aktywności na rynku nowych zamówień. I znów zakontraktowano 10 statków kontenerowców 

o łącznej nośności 1 mln 400 tys. DWT o wartości 1 mld 200 mln USD. 

W tygodniu 5 doszło do 7 transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych. Nie było żadnych złomowań. Nie było też żadnych nowych zamówień. 

Być może obraz ostatnich tygodni to przełom i punkt zwrotny w polityce inwestycyjnej armatorów flot jednostek kontenerowych. Obserwacja kolejnych tygodni i miesięcy pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, że tak właśnie może być.

Rynek wycieczkowców


Zarówno w  trzecim, czwartym jak piątym nie doszło do żadnych transakcji jednostkami używanymi. Nie było też złomowań, ani nowych zamówień.

Rynek wycieczkowców podnoszący się po okresie pandemii stara się powrócić do rentowności i wzrostu. Inwestycyjna cierpliwość i wzrost organiczny jest być może receptą na trudny okres dla całej światowej żeglugi.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.