Należący do rosyjskiego Łukoilu kombinat petrochemiczny Neftochim z siedzibą w bułgarskim Burgas zarobił w ciągu ostatniego roku ponad 1 mld euro dzięki udzielonemu przez UE zezwoleniu na import ropy z Rosji. Poinformowały o tym m.in. portal Politico, Ośrodek Badania Demokracji w Sofii oraz organizacja pozarządowa Global Witness.
Dzięki zezwoleniu, udzielonemu w grudniu 2022 roku przez UE na kontynuację importu rosyjskiej ropy, należący do Rosjan kombinat zarobił ponad 1 mld euro na eksporcie produktów ropopochodnych.
Bułgaria ma prawo do korzystania z tego zezwolenia do grudnia 2024 roku. Warunkiem jego udzielenia był zakaz eksportu towarów przetwarzanych w kombinacie. W raporcie wskazano jednak, że produkty Neftochimu są wywożone z Burgas i przeładowywane na otwartym morzu lub w portach innych krajów. Pozwala to na zatarcie rosyjskich śladów i wwóz towarów na terytorium USA i państw członkowskich UE.
"Około 20-25 proc. europejskiego importu ropy oraz wyprodukowanych z niej produktów wciąż ma rosyjskie pochodzenie. Często import ten dokonywany jest za pośrednictwem państw trzecich, takich jak Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Maroko i Indie" – czytamy w raporcie.
Pomiędzy styczniem i wrześniem 2022 roku w Neftochimie przerobiono 4,5 mln ton rosyjskiej ropy. Według analizy na ten proceder zezwalają luki w unijnym ustawodawstwie.
Premier Bułgarii Nikołaj Denkow poinformował, że władze kraju wiedzą o sprawie i podniosły stawki podatkowe, które Łukoil ma płacić w tym państwie. Według zapowiedzi strony bułgarskiej powinno to ograniczyć zyski koncernu.
Ewgenia Manołowa (PAP)
man/ sm/ szm/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych