• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Promy Stena Line, ro-ro i zbiornikowce fundamentem biznesu Stena AB. W Polsce króluje żegluga promowa

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Promy Stena Line, ro-ro i zbiornikowce fundamentem biznesu Stena AB. W Polsce króluje żegluga promowa

Partnerzy portalu

Promy Stena Line, ro-ro i zbiornikowce fundamentem biznesu Stena AB. W Polsce króluje żegluga promowa - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Stena AB, której główną domeną działalności są usługi promowe oraz shipping, poinformowała, że w 2022 r. EBITDA grupy osiągnie około 14 mld SEK, w porównaniu do 9 mld SEK w 2021 r., a EBITDA z działalności operacyjnej w 2022 roku wyniesie około 12,6 mld SEK, w porównaniu do 7 mld SEK w 2021 r. Na ten dobry wynik wpływ miały również dobra wyniki Stena Line Polska, która powiększyła niedawno swoją flotę o dwa najbardziej innowacyjne i ekologiczne promy w regionie.

– Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Przez ten czas przewieźliśmy 11 milionów osób, blisko 2 miliony samochodów osobowych i ponad 2 miliony jednostek frachtowych, niemal każdego roku osiągając kolejne rekordy – mówił Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Było to w istotnym momencie dla Stena Line Polska, Gdyni i Karlskrony, bowiem w czasie ceremonii nadania nazwy Stena Estelle, nowej jednostce ro-pax skierowanej do serwisu na linii Gdynia-Karlskrona. Matką chrzestną stena Estelle była Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Wydarzenie relacjonowaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl.

Promy i shipping nabijają korony


Dobre wyniki ekonomiczne zapowiadają skonsolidowane przychody Stena AB za okres 3 kwartałów 2022 r. (zakończony 30 września 2022 r.), które wyniosły 38 422 (3 kwartały 2021 r. – 26 742) mln SEK. Przychody z usług wykonywanych przez promy wyniosły odpowiednio 13 535 mln SEK.

Do tego należy dodać przychody z shippingu, które osiągnęły 12 102 (7 677) mln SEK. Dzięki tak znacznym przyrostom przychodów ze sprzedaży usług, EBITDA Stena AB za okres pierwszych 9 miesięcy 2022 r. osiągnęło 10 551 (6 116) mln SEK i był to wynik najwyższy w historii grupy – podkreśla kierownictwo Stena AB.

Do tego efektu przyczyniła się również aktywność na połączeniu Gdynia – Karlskrona, które w styczniu 2023 r. wzmocnione zostało nowym promem Stena Ebba z linią ładunkową 3600 m.

W czasie nadania imienia nowej jednostce w Karlskronie dyrektor zarządzający koncernu Stena Line Niclas Mårtensson podkreślił:

– Dodanie naszego nowego nowoczesnego promu Stena Ebba na południowym Bałtyku jest odpowiedzią Stena Line na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie klientów w obszarze gospodarczym, który wciąż się rozwija. Obsługujemy tę trasę promową od ponad 25 lat, a dzięki nowym promom E-Flexer umożliwimy naszym partnerom rozszerzenie działalności, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując europejskie łańcuchy dostaw – dodał Mårtensson. Relacja w GospodarkaMorska.pl.

18 tras z 38 promami


Stena Line zapewnia połączenia 38 promami na 18 trasach między portami usytuowanymi na Morzu Północnym, w Cieśninach Duńskich i na Bałtyku. Wykonują one rocznie około 25 tys. rejsów. Na połączenie Gdynia – Karlskrona Stena Line wprowadziła dwa innowacyjne promy ekologiczne promy, w tej chwili najnowocześniejsze tego typu jednostki w regionie.

Promy Stena Ebba i Stena Estelle mają 240 m długości, 28 m szerokości, 6,4 m zanurzenia. Linia ładunkowa o długości 3600 m może zapewnić transport około 200 jednostek frachtowych. Oba promy mogą być zasilane 3 rodzajami paliwa,a prądnice mogą być również silnikami elektrycznymi i zapewnić bezemisyjne pływanie statku przez około 11 godz.

Przychody z żeglugi obejmują przede wszystkim dochody z czarteru własnych i czarterowanych statków oraz opłaty za zarządzanie statkami zarządzanymi przez Stena. Wzrost EBITDA w tym segmencie uzyskano ze sprzedaży usług zbiornikowców oraz w segmencie przewozów ro-ro, głównie dzięki wprowadzeniu do floty nowych statków w 2021 r. W ramach Stena Bulk, Grupa Stena AB operuje jedną z większych flot zbiornikowców. Stena Bulk posiada 80 statków do transportu ropy naftowej, produktów rafinacji ropy naftowej, olejów roślinnych oraz LNG.

No dobry wynik finansowy Grupy Stena AB złożyło się też to, że okresie 9 miesięcy do 30 września 2022 r., około 25% przychodów ze sprzedaży usług zostało wygenerowane w USD, około 21% uzyskano w EUR, około 15% wygenerowano w GBP, a około 27% uzyskano w SEK. Natomiast w tym samym okresie około 27% całkowitych wydatków Grupy Stena AB zostało poniesionych w USD, około 18% poniesiono w EUR, około 19% poniesiono w GBP, a około 23% wydano w SEK.

Nie tylko promy


– Przychody z działalności promowej generowane są ze sprzedaży biletów, frachtu, spedycji i sprzedaży usług na pokładach statków. Natomiast bezpośrednie koszty operacyjne żeglugi promowej wynikają głównie z kosztów osobowych, kosztów dostaw sprzedanych towarów na statkach. Do tego dochodzą koszty paliwa bunkrowego, koszty czarteru statku, prowizje, koszty zorganizowanych wycieczek i inne powiązane. Znaczna część tych kosztów nie zmienia się ze względu na zmiany w naszych sezonowych wymaganiach – informuje zarząd Grupy Stena AB w raporcie za 3 kwartały 2022 r.

EBITDA żeglugi promowej w 3 kwartałach 2022 r. wzrosło o 1175 mln SEK do 4189 mln SEK. To efekt tego, że przewozy frachtowe promami wzrosły o 2% w stosunku do 9 miesięcy ub.r., popyt na przewóz samochodów wzrósł o 73%, a pasażerów o 69% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Widać tu wyraźne odbicie po załamaniu spowodowanym pandemią Covid-19 i ograniczeniem podróżowania promami w 2021 roku.

– Wzrost EBITDA wynika przede wszystkim z większej ilości podróży pasażerskich oraz wzrostu frachtu za przewozy samochodów ciężarowych, a także kontroli wydatków i kosztów eksploatacyjnych – wyjaśnia kierownictwo Stena AB w raporcie po 3 kwartałach 2022 r.

Dla porównania, w segmencie zbiornikowców EBITDA wzrosło o 1731 mln SEK do 2074 mln SEK w okresie dziewięciu miesięcy 2022 r. Głównie wynik ten osiągnięto dzięki wysokim frachtom w segmencie LNG, przewozach na krótkich transach, przychodach produktowców oraz suezmax.

Istotnie wzrosło również EBITDA z czarteru statków typu roll-on/roll-off, o 227 mln SEK do 441 mln SEK r. Wzrost dochodów przed opodatkowaniem zapewniło wprowadzenie do eksploatacji statków Côte d´ Opale w maju 2021 r. i Salamanca w listopadzie 2021 r., które zastąpiły statki sprzedane w 2021 r.

Biznes na ropie i nieruchomościach


Grupa Stena AB uzyskała również przychody z Offshore Drilling, które operuje flotą  czterech statków wiertniczych szóstej generacji używanych do operacji na bardzo głębokich wodach, z których jeden ma klasę lodową. Osiąga również przychody z eksploatacji jednej platformy wiertniczej trzeciej generacji i jednej platformy piątej generacji.  
Przychody Offshore Drilling obejmują przychody z umów czarterowych platform wiertniczych i statków wiertniczych. W 3 pierwszych kwartałach 2022 r. EBITDA tej części Grupy Stena AB wzrosło o 969 mln SEK do 753 mln SEK, kompensując stratę 216 mln SEK poniesioną w 2021 r. Tak dobry wynik uzyskano wprowadzając wyższe stawki czarterów oraz korzystając ze zwiększonej liczbą dni operacyjnych floty w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.

Istotną częścią aktywności Grupy Stena AB są inwestycje i zarządzanie nieruchomościami. Stena Property, z siedzibą w Göteborgu, posiada głównie nieruchomości w Göteborgu, Sztokholmie i Malmö i jest jedną z największych szwedzkich firm prywatnych zajmujących się nieruchomościami.

Ma także udziały w nieruchomościach w USA i w Polsce. Zarządzanie i operacje nieruchomościami zapewniło wzrost EBITDA o 432 mln SEK do 2 424 mln SEK w czasie dziewięciu miesięcy zakończonych 30 września 2022 r. Wskaźniki obłożenia dla szwedzkich nieruchomości wynosił około 97%.

Jak widać z powyższych informacji usługi promowe stanowią tylko część działalności Grupy Stena AB. Ale na tyle ważną, że szwedzka firma inwestuje innowacyjne promy, którymi zasiliła również polski rynek. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie powstał w Gdyni nowoczesny terminal, który może przyjmować najnowsze statki.

W Gdyni możemy więc podziwiać nowe promy, które cumują w nowoczesnym publicznym terminalu promowym Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Za budowę Publicznego Terminalu Promowego Zarząd Morskiego Portu w Gdyni otrzymał 10 lutego br. nagrodę Przewodniczącej Rady Miasta Gdynia za najlepszą Gdyńską Inwestycję w 2022 r. Nagrodę odbierał Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, a wręczała Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta Gdynia, i prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.