Norwescy dziennikarze zajmujący się gospodarką wyliczyli, że w zeszłym roku rosyjskie statki rybackie na północy wyłowiły 110 000 ton ryb o łącznej wartości 175 milionów euro (1,88 miliarda koron norweskich). To aż o 42 proc. więcej niż w 2021 roku.
Duży wzrost połowów dokonywanych przez rosyjskie jednostki rybackie był możliwy między innymi dlatego, że Unia Europejska nie zdecydowała się na nałożenie sankcji na zakup dorsza i mintaja z Rosji, a Norwegia zezwoliła rosyjskim statkom rybackim na wykorzystywanie trzech swoich portów na północy do dostaw, wymiany załogi i podstawowej konserwacji jednostek.
Porty w Kirkenes, Tromsø i Båtsfjord nadal obsługują rosyjskie statki rybackie. W styczniu 2023 roku w samym Kirkenes przebywało około 20 takich jednostek. Ta sytuacja powoduje coraz większe protesty pośród opinii publicznej, ale także w środowiskach międzynarodowych. Tym bardziej, że jedną z najważniejszych firm, której statki korzystają z norweskich portów, jest Norebo, która – według ustaleń gazety „Dagens Næringsliv” – wspiera finansowo partię polityczną Jedna Rosja Władimira Putina. Właścicielem Norebo jest Witalij Orłow, jeden z najbogatszych rosyjskich oligarchów.
Wywołało to między innymi protest ambasady Ukrainy w Norwegii, która wezwała władze kraju do złożenia wyjaśnień, dlaczego rosyjscy rybacy mogą nadal sprzedawać owoce morza w norweskich portach, a tym samym zarabiać pieniądze.
Jak przypominają media, jeszcze w lipcu ubiegłego roku Władimir Putin uczestniczył online w ceremonii podniesienia bandery na trzech dużych jednostkach rybackich zbudowanych w Sankt Petersburgu, w tej samej stoczni, która zajmuje się m.in. budową nowych fregat dla rosyjskiej marynarki wojennej. Jednym ze statków, na których podniesiono wtedy banderę, był Kapitan Sokołow należący do Norebo.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland