• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czy zaniedbania oficera doprowadziły do katastrofy norweskiego okrętu? Dziś rusza proces

jb

16.01.2023 09:28 Źródło: Reuters
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Czy zaniedbania oficera doprowadziły do katastrofy norweskiego okrętu? Dziś rusza proces

Partnerzy portalu

Czy zaniedbania oficera doprowadziły do katastrofy norweskiego okrętu? Dziś rusza proces - GospodarkaMorska.pl
Fot. Twitter/@NavyLookout

Oficer norweskiej marynarki wojennej stanie dziś, w poniedziałek 16 stycznia, przed sądem w związku z oskarżeniem o zaniedbania, które doprowadziły do kolizji okrętu z tankowcem. Do incydentu, w którym zatonęła jedna z najlepszych norweskich fregat, doszło w listopadzie 2018 roku. 

Wczesnym rankiem 8 listopada 2018 r. w pobliżu terminalu w Oygarden doszło do kolizji między wracającym z manewrów okrętem Helge Ingstad a w pełni załadowanym tankowcem Sola TS. Tankowiec został tylko lekko uszkodzony. Nie stwierdzono wycieku. Nikt z 23-osobowej załogi Sola TS nie odniósł obrażeń.

Członków 137-osobowej załogi Helge Ingstad przebudziła zaś woda wlewająca się do ich kabin i dźwięk alarmów wzywających do ewakuacji. Próbowali uratować okręt przed zatonięciem – bezskutecznie. Na szczęście nikt z załogi fregaty poważnie nie ucierpiał. 8 marynarzy zostało jedynie lekko rannych. Podczas natowskich ćwiczeń Helge Ingstad zajmował się ściganiem okrętów podwodnych i nie miał na pokładzie ostrej amunicji.

Oskarżony w startującym dziś procesie był wówczas oficerem wachtowym Helge Ingstad.

„Nie zachował ostrożności i nie podjął środków niezbędnych dla bezpiecznej nawigacji” – powiedział prokurator Magne Kvamme Sylta, cytowany przez Reuters.

Oskarżony uważa, że ​​zarzuty są niesprawiedliwe i nie zamierza przyznawać się do winy, jak przekazał norweskim mediom jego prawnik, Christian Lundin.

Dowody w postaci nagrań pokazują, że wolno poruszający się tankowiec kilka razy prosił szybszą fregatę o zmianę kursu. Okręt odmówił z uwagi na obawę o zbytnie zbliżenie się do brzegu. Komisja badająca kolizję stwierdziła, że jasno oświetlony Sola TS mógł być trudny do odróżnienia od pobliskiego terminalu, z którego wyruszył, co z kolei mogło zdezorientować załogę Helge Ingstad.

Zderzenie ujawniło luki bezpieczeństwa w norweskiej marynarce wojennej, w tym nieodpowiednie szkolenia oraz nieefektywne systemy oceny ryzyka. Ministerstwo Obrony zapłaciło grzywnę w wysokości 10 milionów koron.

Operację podnoszenia wraku rozpoczęto w lutym 2019 r. Na początku większość prac wykonywana była pod wodą. Następnie fregatę podniosły dwa statki dźwigowe. Okręt został umieszczony na pokładzie specjalistycznego barkopontonu Boabarge 33, który przetransportował go do Haakonsvern.

W opublikowanym w 2019 roku raporcie siły zbrojne oszacowały, że budowa zamiennika Helge Ingstad kosztowałaby ok 13 miliardów koron (1,3 miliarda dolarów amerykańskich).

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.