• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Szyper z "Czarnej perły" oskarżony po zderzeniu statków na Motławie

gm

05.01.2023 13:17 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Szyper z "Czarnej perły" oskarżony po zderzeniu statków na Motławie

Partnerzy portalu

Szyper z "Czarnej perły" oskarżony po zderzeniu statków na Motławie - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Aktem oskarżenia Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście w Gdańsku zakończyła śledztwo w sprawie sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym. W lipcu 2021 r. galeon "Czarna Perła" zderzył się pogłębiarką na wysokości Polskiego Haka przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.

Rzeczniczka prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku Grażyna Wawryniuk poinformowała, że akt oskarżenia w tej sprawie został skierowany w grudniu 2022 roku do Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe w Gdańsku.

14 lipca 2021 roku przed godz. 15.00 galeon pasażerki "Czarna Perła" rozpoczął rejs z Zielonego Mostu do Długiego Pobrzeża. Na jego pokładzie przebywało 112 osób. Jednostka wpłynęła na tzw. Polski Hak - przy ujściu Motławy do Martwej Wisły, kierując się do wejścia Motławy. W tym momencie znalazł się tam statek-pogłębiarka, który wypłynął z Kanału Kaszubskiego. Wykonywał manewr obrotu na Polskim Haku. Jak ustalono, przed wpłynięciem na Polski Hak pilot pogłębiarki komunikował się ze statkiem informując o planowanym manewrze. W trakcie obrotu pogłębiarki statek "Czarna Perła" uderzył w jej lewą burtę.

Badania wykazały, że sternik jednostki "Czarna Perła" był pod wpływem alkoholu.

Na skutek zdarzenia czworo pasażerów statku "Czarna Perła", w tym troje doznało obrażeń. Z zebranego materiału dowodowego, w tym opinii z zakresu wypadków w ruchu morskim wynika, że bezpośrednią przyczyną zderzenia się jednostek było niewłaściwe przeprowadzenie przez sterującego "Czarną Perłą" manewru wyprzedzania pogłębiarki.

- Prokurator zarzucił sterującemu "Czarną Perłą" szyprowi będącemu po użyciu alkoholu umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym, w następstwie czego doszło do narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia wielu osób, a cztery zostały poszkodowane, w tym trzy doznały obrażeń ciała na czas poniżej siedmiu dni - przekazała prokurator Wawryniuk. Szyper nie przyznał się do zarzutów. Mężczyzna jest pod dozorem policyjnym i ma zawieszone uprawnienia w wykonywaniu zawodu szypra I klasy Żeglugi Krajowej oraz nakaz powstrzymania się od prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych w ruchu wodnym. Grozi mu do 10 lat pozbawienia wolności.


Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.