Aktem oskarżenia Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście w Gdańsku zakończyła śledztwo w sprawie sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym. W lipcu 2021 r. galeon "Czarna Perła" zderzył się pogłębiarką na wysokości Polskiego Haka przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.
Rzeczniczka prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku Grażyna Wawryniuk poinformowała, że akt oskarżenia w tej sprawie został skierowany w grudniu 2022 roku do Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe w Gdańsku.
14 lipca 2021 roku przed godz. 15.00 galeon pasażerki "Czarna Perła" rozpoczął rejs z Zielonego Mostu do Długiego Pobrzeża. Na jego pokładzie przebywało 112 osób. Jednostka wpłynęła na tzw. Polski Hak - przy ujściu Motławy do Martwej Wisły, kierując się do wejścia Motławy. W tym momencie znalazł się tam statek-pogłębiarka, który wypłynął z Kanału Kaszubskiego. Wykonywał manewr obrotu na Polskim Haku. Jak ustalono, przed wpłynięciem na Polski Hak pilot pogłębiarki komunikował się ze statkiem informując o planowanym manewrze. W trakcie obrotu pogłębiarki statek "Czarna Perła" uderzył w jej lewą burtę.
Badania wykazały, że sternik jednostki "Czarna Perła" był pod wpływem alkoholu.
Na skutek zdarzenia czworo pasażerów statku "Czarna Perła", w tym troje doznało obrażeń. Z zebranego materiału dowodowego, w tym opinii z zakresu wypadków w ruchu morskim wynika, że bezpośrednią przyczyną zderzenia się jednostek było niewłaściwe przeprowadzenie przez sterującego "Czarną Perłą" manewru wyprzedzania pogłębiarki.
- Prokurator zarzucił sterującemu "Czarną Perłą" szyprowi będącemu po użyciu alkoholu umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym, w następstwie czego doszło do narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia wielu osób, a cztery zostały poszkodowane, w tym trzy doznały obrażeń ciała na czas poniżej siedmiu dni - przekazała prokurator Wawryniuk. Szyper nie przyznał się do zarzutów. Mężczyzna jest pod dozorem policyjnym i ma zawieszone uprawnienia w wykonywaniu zawodu szypra I klasy Żeglugi Krajowej oraz nakaz powstrzymania się od prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych w ruchu wodnym. Grozi mu do 10 lat pozbawienia wolności.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law