Raport opublikowany przez chińską państwową agencję informacyjną Xinhua oraz dostawcę danych morskich Baltic Exchange pokazuje, że od wielu lat nie zachodzą zasadnicze zmiany pod względem ośrodków morskich na świecie. Największym pozostaje od 10 lat Singapur.
Singapur już po raz dziesiąty z rzędu plasuje się na czele listy wiodących ośrodków morskich. W tym roku zyskał on 95,32 na 100 możliwych punktów. Na pozostałych medalowych miejscach również panuje stagnacja, a ostatnie zmiany miały miejsce przed czterema laty. Po raz czwarty zatem na drugim miejscu jest Londyn (83,35 pkt), który nie leży nawet nad morzem, ale słynie przede wszystkim ze wszelkiego rodzaju usług wspierających biznes morski, jak choćby ubezpieczeń. Ostatnie miejsce na podium ponownie przypadło Szanghajowi (81,58 pkt).
Indeks prowadzony przez Xinhua i Baltic Exchange został po raz pierwszy opublikowany w 2024 roku. Obecna edycja jest zatem już dziesiątą. W tym czasie w pierwszej dziesiątce zestawienia nie zaszły radykalne zmiany. Pośród najważniejszych ośrodków nieustannie wymieniane są poza Singapurem, Londynem i Szanghajem także Hongkong (4 miejsce obecnie, 3 miejsce w 2014 roku), Dubaj (zarówno obecnie, jak i w 2014 roku na miejscu 5.), Rotterdam (obecnie 6, w 2014 4) czy Hamburg (obecnie 7, w 2014 roku 6). Od trzech lat stawkę zamykają Ateny/Pireus, Nowy Jork/New Jersey oraz Ningbo-Zhoushan. W poprzednich latach w rankingu pojawiały się także Tokio i Busan, a w 2019 roku na zaskakującym 7. miejscu sklasyfikowano Oslo.
Autorzy raportu wnioskują po aktualnym rankingu, że kluczowymi elementami wiodącego centrum biznesu morskiego pozostają łatwość prowadzenia działalności gospodarczej, dostęp do profesjonalnych usług morskich i lokalizacja. Oceniane były łącznie 43 ośrodki (choć w samym raporcie wymieniono 20), a pod uwagę brano m.in. czynniki portowe, w tym przepustowość ładunku, liczbę dźwigów, długość nabrzeży kontenerowych i głębokość portu; liczbę podmiotów zajmujących się profesjonalną działalnością związaną z obsługą morską, taką jak brokerstwo okrętowe, zarządzanie statkami, finansowanie statków, ubezpieczenia i prawo; oraz czynniki ogólnego otoczenia biznesowego, takie jak stawki celne, zakres usług administracji elektronicznej i wydajność logistyki.
Średni wynik wśród 10 największych portów to 77,21 na 100, przy średniej w całym rankingu na poziomie 59,19.
Ocean Network Express z nowym rekordem załadunku kontenerów na jednym statku
Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)
Silne powiązania między różnorodnością a dobrym przywództwem w żegludze. Roczny przegląd DSG 2023
Real Logistics otworzył magazyn w okolicy Baltic Hubu
Port Esbjerg dąży do bardziej globalnego biznesu
Grzegorz Puda: polskie porty stanowią konkurencję dla niemieckich