• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdańsk o infrastrukturze kolejowej na TRAKO 2023

gm

21.09.2023 10:26 Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk o infrastrukturze kolejowej na TRAKO 2023

Partnerzy portalu

Fot. Port Gdańsk

Portowy aspekt wykorzystania kolei został omówiony podczas międzynarodowej konferencji organizowanej przez PLK S.A., TRAKO 2023. Głównym tematem tegorocznej edycji była rola zarządców infrastruktury kolejowej w obliczu wyzwań zmieniającego się świata.

Ponad 600 wystawców z ok. 30 krajów uczestniczy w rozpoczętych 19 września Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2023. To 15. jubileuszowa edycja tej imprezy, która potrwa przez cztery dni. Wydarzenie odbywa się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku.

– Jesteśmy odpowiednio przygotowani na wyzwania dotyczące znacznego zwiększenia ładunków nie tylko w zakresie drobnicy skonteneryzowanej, ale także ładunków masowych takich jak węgiel czy ropa naftowa, co pokazał rekordowy 2022 rok w którym przeładowaliśmy 13 mln ton węgla i 25 mln ton ropy – powiedział Łukasz Malinowski, prezes zarządu Portu Gdańsk.

Port Gdańsk w ostatnich kilkunastu latach intensywnie modernizował swoją infrastrukturę kolejowo-drogową, połączona z budową nowych i renowacją istniejących nabrzeży portowych. W związku z tym przeprowadzono modernizację ponad 70 km torowisk, a także zmodernizowano stację Gdańsk Zaspa Towarowa (linia nr 227 i 722). Większość torów jest przygotowanych na nacisk 22,5 tony na oś, a także wymieniono 221 rozjazdów. Pracownicy portowi są przygotowani także do obsługi pociągów do 740 metrów.

W ostatnim czasie miały miejsce inwestycje w Porcie Północnym i na Kanale Kaszubskim (linia nr 226 i 965). Inwestycja drogowo-kolejowa wiązała się z pracami na odcinku 5,6 km ulic Portowa , Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego i Sucharskiego oraz dwóch torach komunikacyjnych w kierunku DCT i Portu Zewnętrznego (LPG, Baltic Hub , Sea Invest drugi tor). Zapewniono także nowe tory manewrowe do obsługi terminali, zdalny system sterowania ruchem kolejowym, parking buforowy na 86 miejsc i układ kolejowy 9,7 km. Ta inwestycja ma pozwolić na zwiększenie przepustowości pod kątem obsługi istniejących terminali Portu Zewnętrznego i zwiększa bezpieczeństwo ruchu kolejowego z uwagi na rozwiązania bezkolizyjnych skrzyżowań z ruchem drogowym.

Na obszarze Baltic Hub jest prowadzona aktualnie trwająca największa inwestycja portowa, polegająca na budowie trzeciego nabrzeża T3 terminala kontenerowego, zapewniającego m.in. zwiększenie przepustowości z 3 mln do 4,5 mln TEU rocznie, 36 ha nowych placów składowych, 7 suwnic kontenerowych, 7 ramp przeładunkowych o długości 750 metrów każda, nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów. Ma to pozwolić obsługiwać największe jednostki kontenerowe na świecie, które mogą wziąć na swój pokład 24 000 TEU. Zakończenie inwestycji jest planowane początek 2025 roku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.