Portowy aspekt wykorzystania kolei został omówiony podczas międzynarodowej konferencji organizowanej przez PLK S.A., TRAKO 2023. Głównym tematem tegorocznej edycji była rola zarządców infrastruktury kolejowej w obliczu wyzwań zmieniającego się świata.
Ponad 600 wystawców z ok. 30 krajów uczestniczy w rozpoczętych 19 września Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2023. To 15. jubileuszowa edycja tej imprezy, która potrwa przez cztery dni. Wydarzenie odbywa się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku.
– Jesteśmy odpowiednio przygotowani na wyzwania dotyczące znacznego zwiększenia ładunków nie tylko w zakresie drobnicy skonteneryzowanej, ale także ładunków masowych takich jak węgiel czy ropa naftowa, co pokazał rekordowy 2022 rok w którym przeładowaliśmy 13 mln ton węgla i 25 mln ton ropy – powiedział Łukasz Malinowski, prezes zarządu Portu Gdańsk.
Port Gdańsk w ostatnich kilkunastu latach intensywnie modernizował swoją infrastrukturę kolejowo-drogową, połączona z budową nowych i renowacją istniejących nabrzeży portowych. W związku z tym przeprowadzono modernizację ponad 70 km torowisk, a także zmodernizowano stację Gdańsk Zaspa Towarowa (linia nr 227 i 722). Większość torów jest przygotowanych na nacisk 22,5 tony na oś, a także wymieniono 221 rozjazdów. Pracownicy portowi są przygotowani także do obsługi pociągów do 740 metrów.
W ostatnim czasie miały miejsce inwestycje w Porcie Północnym i na Kanale Kaszubskim (linia nr 226 i 965). Inwestycja drogowo-kolejowa wiązała się z pracami na odcinku 5,6 km ulic Portowa , Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego i Sucharskiego oraz dwóch torach komunikacyjnych w kierunku DCT i Portu Zewnętrznego (LPG, Baltic Hub , Sea Invest drugi tor). Zapewniono także nowe tory manewrowe do obsługi terminali, zdalny system sterowania ruchem kolejowym, parking buforowy na 86 miejsc i układ kolejowy 9,7 km. Ta inwestycja ma pozwolić na zwiększenie przepustowości pod kątem obsługi istniejących terminali Portu Zewnętrznego i zwiększa bezpieczeństwo ruchu kolejowego z uwagi na rozwiązania bezkolizyjnych skrzyżowań z ruchem drogowym.
Na obszarze Baltic Hub jest prowadzona aktualnie trwająca największa inwestycja portowa, polegająca na budowie trzeciego nabrzeża T3 terminala kontenerowego, zapewniającego m.in. zwiększenie przepustowości z 3 mln do 4,5 mln TEU rocznie, 36 ha nowych placów składowych, 7 suwnic kontenerowych, 7 ramp przeładunkowych o długości 750 metrów każda, nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów. Ma to pozwolić obsługiwać największe jednostki kontenerowe na świecie, które mogą wziąć na swój pokład 24 000 TEU. Zakończenie inwestycji jest planowane początek 2025 roku.
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze