• <
KONGSBERG_2023

[WIDEO] 26 osób zaginionych po katastrofie pływającego dźwigu

gm

04.07.2022 18:50
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki [WIDEO] 26 osób zaginionych po katastrofie pływającego dźwigu

Partnerzy portalu

[WIDEO] 26 osób zaginionych po katastrofie pływającego dźwigu - GospodarkaMorska.pl
Fot. Hong Kong government Flying Service

W sobotę na Morzu Południowo-Chińskim przełamał się i zatonął offshorowy dźwigowiec Fu Jing 001. 26 osób pozostaje zaginionych, uratowano 4 członków załogi. Media donoszą, że jednostka powstała w polskiej stoczni w latach 80-tych, a następnie była kilkakrotnie przebudowywana.

Do katastrofy doszło nad ranem w sobotę 2 lipca. Fu Jing 001 pracował nad konstrukcją jednej z farm wiatrowych i był zakotwiczony w oczekiwaniu na tajfun Chaba na specjalnym kotwicowisku nieopodal portu Yangjiang. Statek jednak zerwał się z kotwicy. Około godziny 3:50 załoga nadała sygnał ratunkowy wraz z informacją, że utracono kontrolę nad jednostką. Pływający dźwig najwyraźniej zdryfował w rejon oddziaływania tajfunu. Niektóre źródła podają, że statek mógł nawet dostać się blisko oka tajfunu, gdzie fale mogą dochodzić do 10 metrów.

Fu Jing 001 nie wytrzymał tak wymagających warunków i pękł na dwie części. Media spekulują, że do pęknięcia mogło dojść jeszcze przed zerwaniem kotwicy – w takim przypadku na kadłub statku mogły działać nietypowe siły powodujące zbyt duże naprężenia, co mogło doprowadzić do osłabienia konstrukcji.

Jeszcze po sygnale alarmowym nadanym przez Fu Jing 001 na pomoc pływającemu dźwigowi odesłano samolot i śmigłowce SAR, które miały zlokalizować statek, a także pływające jednostki SAR i straży przybrzeżnej. Gotowość do wzięcia udziału w akcji zgłosiły także operujące w okolicy statki floty handlowej.


Gospodarka Morska
Fot. Hong Kong government Flying Service

W ciągu kilku godzin zlokalizowano jedną z części Fu Jing 001, która wciąż częściowo utrzymywała się na powierzchni morza. Udało się także ewakuować trzech z trzydziestu członków załogi. W poniedziałek podano także informację o odnalezieniu jeszcze jednego rozbitka. Akcja poszukiwawcza prowadzona była dalej, choć jednocześnie lokalne służby informowały, że ze względu na panujące na morzu warunki szanse na odnalezienie pozostałych zaginionych są niskie.

Jak donoszą media, uratowani mieli mówić, że pozostali członkowie załogi wyskakiwali do wody w kapokach lub zostali zmywani przez fale. Niektóre źródła wspominają o użyciu szalup ratunkowych, niemniej jednak na opublikowanych przez służby zdjęciach tonącej części Fu Jing 001 widać szalupy wciąż tkwiące na swoich miejscach.

Pływający dźwig Fu Jing 001 (w niektórych źródłach oznaczony także jako Fujing 001) był własnością Shanghai Huajing Zhiyun Engineering i pracował przy budowie farm wiatrowych Yuedian Yangjiang Quingzhou 1 i 2. Statek miał długość 2014 metrów i szerokości 42 metrów. Branżowe media spekulują, że jednostka najprawdopodobniej została zbudowana w 1983 roku w Stoczni Gdyńskiej jako zbiornikowiec klasy aframax typu B557 (jego pierwsza nazwa to Eagle). Jednostka była jednak wielokrotnie przebudowywana w różnych stoczniach w Chinach. Już w XXI wieku przebudowano ją do roli frachtowca heavy load, a finalnie przeszła kapitalną przebudowę, by stać się pływającym dźwigiem. W nowej roli Fu Jing 001 wszedł do służby w tym roku. Nie wiadomo jeszcze, czy przebudowy statku miały wpływ na wytrzymałość jego konstrukcji i zachowanie się jej w warunkach tajfunu.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.