W sobotę na Morzu Południowo-Chińskim przełamał się i zatonął offshorowy dźwigowiec Fu Jing 001. 26 osób pozostaje zaginionych, uratowano 4 członków załogi. Media donoszą, że jednostka powstała w polskiej stoczni w latach 80-tych, a następnie była kilkakrotnie przebudowywana.
Do katastrofy doszło nad ranem w sobotę 2 lipca. Fu Jing 001 pracował nad konstrukcją jednej z farm wiatrowych i był zakotwiczony w oczekiwaniu na tajfun Chaba na specjalnym kotwicowisku nieopodal portu Yangjiang. Statek jednak zerwał się z kotwicy. Około godziny 3:50 załoga nadała sygnał ratunkowy wraz z informacją, że utracono kontrolę nad jednostką. Pływający dźwig najwyraźniej zdryfował w rejon oddziaływania tajfunu. Niektóre źródła podają, że statek mógł nawet dostać się blisko oka tajfunu, gdzie fale mogą dochodzić do 10 metrów.
Fu Jing 001 nie wytrzymał tak wymagających warunków i pękł na dwie części. Media spekulują, że do pęknięcia mogło dojść jeszcze przed zerwaniem kotwicy – w takim przypadku na kadłub statku mogły działać nietypowe siły powodujące zbyt duże naprężenia, co mogło doprowadzić do osłabienia konstrukcji.
Jeszcze po sygnale alarmowym nadanym przez Fu Jing 001 na pomoc pływającemu dźwigowi odesłano samolot i śmigłowce SAR, które miały zlokalizować statek, a także pływające jednostki SAR i straży przybrzeżnej. Gotowość do wzięcia udziału w akcji zgłosiły także operujące w okolicy statki floty handlowej.
W ciągu kilku godzin zlokalizowano jedną z części Fu Jing 001, która
wciąż częściowo utrzymywała się na powierzchni morza. Udało się także
ewakuować trzech z trzydziestu członków załogi. W poniedziałek podano
także informację o odnalezieniu jeszcze jednego rozbitka. Akcja
poszukiwawcza prowadzona była dalej, choć jednocześnie lokalne służby
informowały, że ze względu na panujące na morzu warunki szanse na
odnalezienie pozostałych zaginionych są niskie.
Jak donoszą
media, uratowani mieli mówić, że pozostali członkowie załogi wyskakiwali
do wody w kapokach lub zostali zmywani przez fale. Niektóre źródła
wspominają o użyciu szalup ratunkowych, niemniej jednak na
opublikowanych przez służby zdjęciach tonącej części Fu Jing 001 widać
szalupy wciąż tkwiące na swoich miejscach.
Pływający dźwig Fu Jing 001 (w niektórych źródłach oznaczony także jako Fujing 001) był własnością Shanghai Huajing Zhiyun Engineering i pracował przy budowie farm wiatrowych Yuedian Yangjiang Quingzhou 1 i 2. Statek miał długość 2014 metrów i szerokości 42 metrów. Branżowe media spekulują, że jednostka najprawdopodobniej została zbudowana w 1983 roku w Stoczni Gdyńskiej jako zbiornikowiec klasy aframax typu B557 (jego pierwsza nazwa to Eagle). Jednostka była jednak wielokrotnie przebudowywana w różnych stoczniach w Chinach. Już w XXI wieku przebudowano ją do roli frachtowca heavy load, a finalnie przeszła kapitalną przebudowę, by stać się pływającym dźwigiem. W nowej roli Fu Jing 001 wszedł do służby w tym roku. Nie wiadomo jeszcze, czy przebudowy statku miały wpływ na wytrzymałość jego konstrukcji i zachowanie się jej w warunkach tajfunu.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego