• <
Nauta_top_1100x200

Praca i statek dają dostatek. Azja potrzebuje tankowców

10.10.2021 15:05 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Praca i statek dają dostatek. Azja potrzebuje tankowców
Praca i statek dają dostatek. Azja potrzebuje tankowców - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pexels

Rynek tankowców może otrzymać bardzo pożądany impuls w nadchodzących miesiącach. Kontrakty terminowe na ropę Brent notują wyższe poziomy, zaś wzrastająca produkcja przemysłowa i zmniejszenie rozprzestrzeniania się koronawirusa stanowią dobry prognostyk dla rozwoju transportu morskiego na kontynencie azjatyckim.

Rynek tankowców może otrzymać bardzo pożądany impuls w nadchodzących miesiącach, głównie na trasach z Bliskiego Wschodu do Azji.

Kontrakty terminowe na ropę Brent od kilku tygodni notują wyższe poziomy, zaś naturalnym wsparciem dla takiego stanu rzeczy był huragan Ida, który wstrzymał produkcję w wielu rafineriach. Co więcej, pozytywne wiadomości na temat zmniejszenia zakażeń koronawirusem Covid-19, a także chińskie dane sugerujące, że zapasy ropy naftowej są na najniższym poziomie od czerwca 2020 r. są również interpretowane jako dobry znak dla konsumpcji ropy naftowej, a co za tym idzie, prosperity dla tankowców.

W najnowszym raporcie OPEC Monthly Oil Market Report, prognozuje się, że w przypadku krajów nienależących do OECD, popyt na ropę ma wzrosnąć o 1,8 mb/d, na czele z Chinami oraz Indiami. Popyt w Państwie Środka i Indiach prawdopodobnie przekroczy poziom sprzed kryzysu pandemicznego, głównie ze względu na znaczny wzrost popytu na paliwa transportowe i przemysłowe. Dodatkowo wzrost mobilności i postęp produkcji w sektorze przemysłowym będzie napędzał wzrost popytu na ropę w krajach azjatyckich.

Syty głodnego nie zrozumie

Zarówno Międzynarodowa Agencja Energetyczna (International Energy Agency – IEA), jak i OPEC oczekują, że światowe zapotrzebowanie na ropę powróci do poziomu sprzed pandemii w drugiej połowie przyszłego roku. Co godne odnotowania, IEA i OPEC wspólnie podkreśliły, że wpływ gospodarczy koronawirusowego wariantu Delta i odradzające się wydobycie oznaczają, iż oczekiwania dotyczące przewagi światowego popytu na ropę nad podażą są coraz mniejsze.

Chiński import ropy wzrósł w sierpniu do pięciomiesięcznego maksimum na poziomie 10,5 mln bpd, napędzany przez państwowe rafinerie. Wydaje się, że trend w imporcie ropy utrzyma się w kolejnych miesiącach.

Rynek azjatycki wykorzystuje potencjał do wzrostu importu ropy z Bliskiego Wschodu, gdyż OPEC+ uwalnia produkcję, zaś produkcja ropy w Stanach Zjednoczonych pozostaje opóźniona po niedawnym uderzeniu huraganu Ida, który zakłócił funkcjonowanie amerykańskich rafinerii. Niedobór podaży ropy na Zachodzie się pogłębia, co zwiększa zapotrzebowanie na OPEC+, by zaspokoić rosnący popyt na ropę.

Paliwo lotnicze czarnym koniem

Rafinerie w regionie Azji i Pacyfiku stopniowo stają się hubem produktów naftowych na całym kontynencie.

W najbliższym czasie zwiększony popyt na produkty ropopochodne może sprzyjać możliwościom transportu między kontynentami. Popyt na olej napędowy na półkuli północnej może wzrosnąć w związku z lepszą pogodą, a co za tym idzie, mniejszą liczbą tajfunów oraz większą aktywnością rolniczą. Popyt na benzynę i paliwo lotnicze może również wzrosnąć, ponieważ rosnące globalne wskaźniki szczepień zachęcają do zwiększonej mobilności za pomocą samolotów i samochodów niż w zeszłym roku, co powoduje wzrost popytu na benzynę i paliwo lotnicze.

Co istotne w kontekście wzrostów w sektorze paliwowych, wzrosła wielkość eksportu z Chin, ponieważ w sierpniu br. Chiny wydały swój drugi kontyngent na eksport produktów naftowych. Paliwo do silników odrzutowych będzie prawdopodobnie docelowym produktem naftowym przeznaczonym na eksport, ponieważ władze chińskie zakazały sprzedaży paliwa do silników odrzutowych do sektorów nielotniczych, co stanowi kolejny krok w kierunku ograniczenia sektora mieszanek olejów napędowych. Podaż paliwa do silników odrzutowych prawdopodobnie będzie również w nadmiarze, ponieważ loty międzynarodowe do i z Chin pozostają ograniczone. Państwo Środka nie złagodziło swojego stanowiska w sprawie podróży międzynarodowych i utrzymuje politykę zerowej tolerancji wobec Covid-19.

Popyt na transport morski w regionie prawdopodobnie wzrośnie, gdy nadwyżka paliwa lotniczego znajdzie nabywców. Wietnam, Japonia, czy też Korea Południowa stanowią trzy główne kierunki eksportu paliwa lotniczego. Popyt może jeszcze wzrosnąć, jeśli chińskie paliwo lotnicze będzie eksportowane do Stanów Zjednoczonych. Popyt jest również wyższy, ponieważ japońskie rafinerie kończą prace konserwacyjne, a także dzięki wyższemu zapotrzebowaniu na produkty naftowe w następstwie wyższych wskaźników wykorzystania.

Konkluzje

Perspektywy dla tankowców wydają się optymistyczne. Oczekuje się, że sezonowe ożywienie popytu, transporty długodystansowe oraz zwiększona konsumpcja ropy naftowej w następstwie złagodzenia koronawirusowych obostrzeń, spowodują wzrost popytu na tonokilometry.

Patrząc w przyszłość, dynamika podaży i popytu na rynku przewozów towarowych poprawi się w przyszłym roku dzięki dalszemu odbiciu globalnego popytu na ropę i planowanemu złagodzeniu cięć podaży, co będzie wspierać przewozy tankowców z ropą i produktami oraz wzrost stawek frachtowych. Liczne prognozy zakładają, że nadchodzący rok będzie rokiem wzrostu stawek frachtowych powyżej poziomów z 2019 roku i przywrócenia równowagi pomiędzy podażą ropy naftowej a światowym popytem.

Jednocześnie nie można pominąć milczeniem pesymistycznych prognoz.

Jeśli w drugiej połowie br. dojdzie do kolejnego globalnego wybuchu pandemii koronawirusa, rządy mogą ponownie zaostrzyć ograniczenia w podróżowaniu i działalności lokalnej, co może zmniejszyć popyt na ropę i wpłynąć na rynek żeglugi. W sektorze tankowców istnieje wiele możliwych wyzwań w zakresie popytu na ropę, które mogą przedłużyć spadek stawek frachtowych. Utrzymujące się ryzyka pandemiczne spowodowane rozprzestrzenianiem się kolejnych wariantów koronawirusa, a co za tym idzie, kolejnych obostrzeń, budzą uzasadnione obawy o wolumen popytu na paliwa w nadchodzących miesiącach.

Jak więc będzie? Pożyjemy, zobaczymy…

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38875,00 $ tona -1,89% 20 paź
 Cynk 3583,00 $ tona -3,32% 20 paź
 Aluminium 3064,00 $ tona -3,50% 20 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.